Technologia trójwymiarowych lameli w oponach Michelin

, 20 kwietnia 2011, 13:50

W najnowszych oponach do samochodów ciężarowych marki Michelin zastosowano nową opatentowaną technologię. Trójwymiarowe lamele poprzez specyficzną konstrukcję zapewniają większą sztywność bieżnika i skuteczność na śliskiej nawierzchni niezależnie od stopnia zużycia (w granicach normy).

Trójwymiarowe lamele „Podwójna Fala” są opatentowaną innowacją Michelin. Ich struktura zapewnia sztywność klocków bieżnika i zmniejsza szybkość jego zużycia.

Bieżnik z lamelami „Podwójna Fala”, pracującymi w płaszczyźnie poziomej i pionowej jest trwalszy od tradycyjnych bieżników. Z kolei trójwymiarowe, samoregenerujące się lamele „Kropla Wody” utrzymują przyczepność pojazdu na drodze bez względu na stopień zużycia bieżnika. Technologia opiera się na zastosowaniu głębokich, cylindrycznych kanalików w kształcie kropli wody znajdujących się w środkowej części klocka bieżnika. Wraz z systematycznym zużywaniem się bieżnika lamele stopniowo otwierają się tworząc dodatkowy rowek.

Tym sposobem bieżnik ma właściwość samoregeneracji. W wyniku tego opona Michelin X MultiWay 3D zachowuje przyczepność, zwiększając bezpieczeństwo pojazdu na drodze.

Dodatkowo trójwymiarowe lamele „Tower Pump”(działające jak pompki), zapewniają przyczepność na śliskiej nawierzchni, jednocześnie eliminując ryzyko rozerwania bieżnika. W połączeniu z lamelami „Podwójna Fala” i „Kropla Wody” w klocku bieżnika, nowe lamele przynoszą poprawę trakcji na śliskich nawierzchniach. Dzieje się tak, ponieważ woda znajdującą się na obszarze kontaktu opony z podłożem jest zasysana, a następnie odprowadzana za zewnątrz przez pionowe, cylindryczne kanaliki. Lamelki, których nie należy mylić z rowkami bieżnika, są bardziej odporne na przecięcia i starcie w trudnych warunkach drogowych niż tradycyjne lamele.

Zastosowanie trzech typów trójwymiarowych lameli pozwala na zachowanie przyczepności (w każdych warunkach). Wyniki wewnętrznego testu (przeprowadzonego na pojazdach wyposażonych w opony zużyte w 66 procentach o rozmiarze 315/80 R 22.5 MICHELIN X MultiWay 3D oraz Michelin XZE/XDE i XZE2+/XDE2+ zużytych w takim samym stopniu) wykazały, że Michelin X MultiWay 3D zapewniała o 19% większą przyczepność na śliskiej nawierzchni

 

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!