Praktyczne porady dotyczące wymiany filtrów

30 maja 2011, 12:58

Eksperci do spraw filtracji spod znaku MANN-FILTER podpowiadają, na co należy zwrócić uwagę, aby wymiana filtra oleju przebiegła sprawnie, a silnik był chroniony.

Przy wymianie filtra oleju istotną rolę odgrywa dokładność, gwarantująca prawidłowe osadzenie i czystą pracę filtra. Błędy mogą prowadzić do powstawania nieszczelności, zwiększonego zużycia, a nawet trwałych uszkodzeń silnika. Dlatego należy oczyścić powierzchnie uszczelnień, dociągnąć filtr właściwym momentem obrotowym, umieścić filtr we właściwej pozycji, a także instalować wyłącznie odpowiednie i nieuszkodzone filtry. MANN-FILTER przygotowała zestawienie najważniejszych wskazówek dotyczących montażu filtrów oleju.

  •  Wskazówka: Wybór. Należy koniecznie zwrócić uwagę, aby filtr pasował do danego zastosowania. Odpowiedni filtr zapobiega nieprawidłowemu działaniu, zapewnia wystarczające zasilanie olejem i przyczynia się do szybkiego powstania ciśnienia po uruchomieniu silnika. Chroni to przed zwiększonym zużyciem, prowadzącym nawet do uszkodzenia silnika, a także przed nieszczelnościami powodowanymi przez różną geometrię uszczelnień.

 

  •  Wskazówka: Kontrola. Zaleca się sprawdzenie przed montażem, czy filtr nie jest uszkodzony. Jeśli został on uszkodzony podczas transportu, może to skutkować nieszczelnością, niewystarczającą skutecznością filtra, nieprawidłowym działaniem silnika lub jego zwiększonym zużyciem.

 

  •  Wskazówka: Czystość. Przy wymianie filtra istotna jest czystość jego otoczenia. Czystość zapobiega przenikaniu cząstek brudu do układu i jego nieprawidłowemu działaniu, które może powodować nawet całkowitą awarię.

Wskazówki dotyczące filtrów wymiennych

  • Czyszczenie. Przed montażem nowego filtra wymiennego konieczne jest wyczyszczenie powierzchni uszczelnień na bloku silnika oraz głowicy filtra. Zapobiega to nieszczelnościom na powierzchni uszczelnień oraz stratom oleju.
  • Smarowanie. Ważne jest również, aby przed montażem nasmarować olejem uszczelkę nowego filtra wymiennego. W przeciwnym razie zdjęcie go podczas następnej wymiany będzie związane z trudnościami i dużym nakładem pracy. Ponadto zbyt niski moment dociągnięcia wskutek „suchości“ uszczelki i dużego tarcia prowadzi do powstawania nieszczelności.
  • Dokręcanie. Należy zachować ostrożność przy dokręcaniu filtra wymiennego. Jeśli mechanik skorzysta z klucza taśmowego, może to prowadzić do uszkodzenia obudowy filtra, np. poprzez wgniecenia, które mogą powodować pęknięcia obudowy wskutek pulsacji środka smarującego. By tego uniknąć, bardzo ważne jest wykonanie wszystkich kroków opisanych w instrukcji montażu, umieszczonej na filtrze wymiennym. Zgodnie z instrukcją montażu filtry wymienne należy dociągać ręcznie.

Wskazówki dotyczące wkładów filtracyjnych

  • Montaż. Naczelna zasada obowiązująca przy montażu wkładów filtracyjnych to bycie uważnym. To gwarantuje, że wkład zostanie poprawnie osadzony w górnej części obudowy. Przestrzeganie przez mechanika oznaczeń „oben/top” (góra), widocznych na płytkach zewnętrznych, zapewnia, że ciśnienie oleju wzrośnie natychmiast po uruchomieniu silnika. W przeciwnym razie po wyłączeniu silnika olej spłynie z górnych kanalików i obudowy filtra z powrotem do miski olejowej. Również to oznacza zwiększone zużycie. Ponadto w takim przypadku strona czysta i brudna nie są od siebie szczelnie oddzielone.
     

Żródło: MANN+HUMMEL

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!