Układy sprzęgła dla pojazdów użytkowych konstruowane są z myślą o pokonywaniu jak najdłuższych dystansów i wydłużonym okresie bezawaryjnej eksploatacji. Rynek pojazdów użytkowych charakteryzuje się zapotrzebowaniem na dużą odporność sprzęgła na zużycie. Dlatego Schaeffler Automotive Aftermarket oferuje rozwiązanie dla pojazdów użytkowych, jakim są sprzęgła z samoregulacją TAC (Travel Adjusted Clutch), które zapewniają wyższą odporność na zużycie niż konwencjonalne sprzęgła stosowane do tej pory.
W pojazdach użytkowych zastosowanie znajduje zautomatyzowana skrzynia biegów (ASG) z czujnikiem ciśnienia na siłowniku sprzęgła, która potrzebuje płaskiej charakterystyki obciążenia sprężyny talerzowej do sterowania sprzęgłem. I dokładnie do takiego rozwiązania stosowane jest sprzęgło LuK z samoregulacją TAC. Proces samoregulacji rozpoczyna mechanizm TAC kontrolujący odległość przy załączaniu I rozłączaniu sprzęgła. Kiedy odległość pomiędzy kołem zamachowym a dociskiem sprzęgła wzrasta, w przypadku zużycia okładzin, zapadka uruchomi mechanizm wrzeciona i ustawi samoregulację przez obrócenie pierścienia nastawczego. Tak działająca kompensacja zużycia skutkuje utrzymaniem końcówek sprężyny talerzowej w stałej pozycji przez cały okres eksploatacji sprzęgła. Ponieważ cały mechanizm samoregulacji jest integralną częścią docisku, siły skrętne i inne zakłócenia nie wpływają na jakość działania całego procesu kompensacji zużycia. Zaletą jest to, że TAC ma minimalny zakres zużycia – 6 mm – niemal dwa razy większy niż konwencjonalne systemy sprzęgła.
Sprzęgło pojazdu użytkowego musi posiadać specjalne właściwości cierne podczas gdy samochód porusza się z maksymalnym dopuszczalnym obciążeniem. Poprawne funkcjonowanie sprzęgła podczas takiego obciążenia nie może oczywiście wpływać na skrócenie czasu jego eksploatacji. Kolejną ważną funkcją sprzęgła jest tłumienie drgań skrętnych przenoszonych z silnika i ochrona skrzyni biegów. Tłumiki drgań skrętnych umieszczone na tarczy sprzęgła, zmniejszają poziom wibracji generowanych przez nierównomierność obrotów wału korbowego i redukują lub nawet eliminują towarzyszący wibracjom efekt grzechotania w skrzyni biegów. Tłumiki drgań tarczy sprzęgła są indywidualnie dostosowane w szczególności do prędkości obrotowych wału. Kluczowym aspektem rozwoju sprzęgieł suchych w samochodach użytkowych jest również zmniejszenie gabarytów podzespołów w związku ze stale ubywającym miejscem dostępnym do montażu.
Wszystkie te wymagania zostają spełnione dzięki nowemu mechanizmowi samoregulacji dla sprzęgieł samochodów ciężarowych (TAC). Zaprojektowany dla potrzeb pierwszego montażu produkt, jest rozwijany przy współpracy z wiodącymi światowymi producentami pojazdów użytkowych. Produkt powstaje na taśmach montażowych w fabryce LuK w Kaltennordheim w Niemczech co gwarantuje najwyższą kontrolę jakości wprowadzanych do dystrybucji części. Zestawy naprawcze sprzęgła z samoregulacją (TAC) dostępne są tylko w komplecie składającym się z docisku tarczy i łożyska oporowego. Pierwsze zestawy mają zastosowanie dla pojazdów marek DAF i Mercedes.
(ak)
Komentarze