Akumulatory Optima – historia, budowa, działanie

27 czerwca 2014, 12:32

Akumulatory Varta Optima wyróżniają się na tle podobnych produktów konstrukcją oraz zastosowaniem opatentowanych technologii. W momencie debiutu w latach 80. bardzo szybko zdobyły rynkową popularność, którą utrzymują do dziś. W międzyczasie oferta gamy Optima rozszerzyła się.

Akumulatory Optima – historia

Historia akumulatorów Optima datowana jest na rok 1983, kiedy to nastąpiło rozpoczęcie badań nad nowatorską technologią płyt spiralnych, co dokładnie 5 lat później zaowocowało pojawieniem się pierwszych akumulatorów Optima na rynku Stanów Zjednoczonych. Nowa technologia, nowe akumulatory wzbudziły szerokie uznanie na rynku motoryzacyjnym, wojskowym oraz marynistycznym, gdzie były wykorzystywane do zadań, którym nie mogły sprostać akumulatory konwencjonalne. W 1996 roku wybudowano pierwszą fabrykę akumulatorów Optima w miejscowości Aurora w Stanach Zjednoczonych, a po przejęciu firmy przez Johnson Controls nastąpiło przeniesienie produkcji do Meksyku, gdzie obecnie znajduje się jedna z najnowocześniejszych fabryk akumulatorów na świecie.

Budowa akumulatorów Optima

Cechą charakterystyczną akumulatorów Optima jest cylindryczna obudowa, która pozwala na optymalne wykorzystanie każdej z cel akumulatora. Pozwala na idealne odprowadzenie ciepła powstałego podczas elektrolizy oraz równomiernego rozłożenia ciśnienia wewnętrznego podczas intensywnej pracy akumulatora. Dodatkowo obudowa charakteryzuje się wyjątkową odpornością na uszkodzenia mechaniczne. Uwagę zwraca również gama kolorystyczna pokrywy akumulatora: czerwona (RedTop), żółta (YellowTop), niebieska (BlueTop), które pozwalają na łatwą identyfikację preferowanego zastosowania akumulatora.

Płyty akumulatora Optima wykonane są praktycznie ze 100% stopu ołowiu, czyli ołowiu o najwyższej czystości, ograniczając opór wewnętrzny do minimum (ok. 2,8mΩ). To, co jest istotą technologii SpiralCell to zastosowanie w każdej celi po jednej płycie dodatniej i jednej ujemnej oddzielonych separatorem z włókna szklanego „zwiniętych” i umiejscowionych w celi. W konwencjonalnych akumulatorach w każdej celi, w zależności od typu akumulatora, jest od kilku do kilkunastu kratek ołowiowych ułożonych szeregowo wobec siebie, a dodatkowo ze względu na konstrukcję blokową akumulatora do ołowiu dodawane są składniki utwardzające kratki (w postaci antymonu lub wapnia), które wpływają ograniczająco na właściwości ołowiu. Zastosowanie „czystego ołowiu” w konwencjonalnych akumulatorach jest nie możliwe ze względu na plastyczną konstrukcję tego pierwiastka. Dodatkowo należy zwrócić uwagę, że zastosowanie w akumulatorze Optima jedynie dwóch płyt na celę pozwala osiągnąć znakomity wskaźnik odporności na ewentualne wstrząsy i wibracje i najniższy stopień samorozładowania.

Na zwiększenie odporności na wibracje wpływa również specjalny separator oddzielający ciasno ułożone płyty oraz minimalna ilość łączeń wewnątrz akumulatora, gdzie zastosowane zostały solidne odlewane mosty ołowiane zamiast zgrzewów punktowych gwarantujące także znakomitą przewodność prądu. Akumulator Optima to praktycznie ciężka i lita „bryła ołowiu”.

AGM w Optimie

Akumulator Optima to akumulator, w którym wykorzystana jest również technologia AGM, gdzie następuje oddzielenie płyty dodatniej od płyty ujemnej separatorem z włókna szklanego, pozwalając na pełne zaabsorbowanie elektrolitu. Takie rozwiązanie pozwala na osiągnięcie równomiernego nacisku na masę czynną wpastowaną w procesie produkcji w sztancowane płyty akumulatora, zmniejszenie oporności wewnętrznej i brak możliwości powstania efektu gazowania, zapewniając wysokie parametry rozruchowe i wydłużoną żywotność cykliczną akumulatora.

Dodatkowo technologia AGM, z mikroporowatą włókniną szklaną pozwala użytkownikowi na montaż i pracę akumulatora praktycznie w każdej pozycji, zabezpieczając przed wyciekiem elektrolitu, zwiększając tym samym wachlarz jego zastosowań. Technologia AGM w połączeniu z „czystym ołowiem” zwiększa wydajność akumulatora pozwalając na szybkie akumulowanie energii oraz dostarczanie odpowiednich (ze względu na zastosowanie) ładunków elektrycznych szybko i bez zbędnych strat. Jest to szczególnie ważne np.: w pierwszych 10 krytycznych sekundach cyklu uruchamiania silnika. Pełne zaabsorbowanie elektrolitu w połączeniu z zastosowaniem czystego stopu ołowiu gwarantuje trzykrotnie wyższą wytrzymałość techniczną oraz żywotność w porównaniu z akumulatorami konwencjonalnymi. Taka zaleta sprawdza się w pojazdach użytkowanych sezonowo, ze względu na niski stopień samorozładowania. Akumulatory Optima, po długotrwałym okresie bezczynności zachowują wystarczające pokłady energii do uruchomienia dużych jednostek np. ciągników rolniczych, kombajnów i pojazdów rekreacyjnych.

Typy akumulatorów Optima

Akumulatory Optima to trzy typy akumulatorów z szerokim wachlarzem referencji i sposobem rozmieszczenia terminali na pokrywie akumulatora.

Akumulatory Optima RedTop (czerwona pokrywa) to akumulatory dedykowane do pracy rozruchowej. Występują w dwóch referencjach (44Ah i 50Ah, w tym również 6V) z bogatym wachlarzem terminali. Na uwagę zasługuje wyjątkowy prąd rozruchowy, stwarzający możliwość uzyskania 815A z akumulatora o gabarytach konwencjonalnego akumulatora samochodowego (o pojemności np: 60AH), a na na „tzw. permanentnym zwarciu” może oddać ładunek rzędu 2000A .Taki akumulator sprawdza się doskonale przy uruchamianiu potężnych jednostek silnikowych, w zastosowaniach budowlanych, rolniczych oraz tam, gdzie maszyny są używane sezonowo. Nawet jeżeli akumulator zostanie pozostawiony np. w ciągniku rolniczym czy kombajnie na zimę to zapewni skuteczną moc rozruchową już przy pierwszym uruchomieniu (pamiętając oczywiście o odłączeniu akumulatora na czas długotrwałych okresów bezczynności). Dodatkowo stosunkowo niewielkie gabaryty pozwalają na montaż akumulatora Optima w miejscach o bardzo ograniczonej przestrzeni np.: przy agregatach prądotwórczych na szczytach lub podpiwniczeniu budynków. Najbardziej popularne zastosowania akumulatora Optima RedTop to: maszyny budowlane (skrajne warunki atmosferyczne, nadmierne przechyły, intensywne wibracje), maszyny rolnicze (częsty rozruch i szybkie odbudowanie napięcia spoczynkowego), sporty motoryzacyjne, w tym off-road (skrajne warunki terentowe: wilgotność, temperatury, przeciążenia).

Akumulatory Optima YellowTop (żółta pokrywa) to akumulatory dedykowane do głębokiego rozładowania. Występuje w czterech referencjach (38Ah, 48Ah, 55Ah, 75Ah, w tym również 6V), również z bogatym wachlarzem terminali. To w zasadzie akumulatory przeznaczone do głębokiego rozładowania czyli do oddawania energii wcześniej zmagazynowanej ale z możliwością rozruchu. Zastosowanie odpowiedniej masy czynnej pozwala na utrzymanie wyższego napięcia w cyklu wyładowania czyli napięcia rezerwowego, co pozwala na pełniejsze wykorzystanie zmagazynowanej energii w akumulatorze Optima w porównaniu do akumulatorów tradycyjnych. Optima YellowTop pozwala obsłużyć najtrudniejsze cykle robocze przy zachowaniu wyjątkowej odporności na wibracje, co potwierdza szerokie wykorzystanie tego akumulatora w sektorze pojazdów off-roadowych, gdzie pojazdy często wyposażone są w wymagające wyciągarki o dużej mocy, w sektorze pojazdów wyposażonych w ekstremalną ilość odbiorników energii, jak np. systemy hi-fi, dodatkowe akcesoria oświetleniowe, układ hydrauliczny. Akumulator Optima to również przemysł, gdzie sprawdza się np.: w maszynach czyszczących (pozwalając na doładowywanie akumulatora w czasie pracy, co jest praktycznie niemożliwe w przypadku technologii Gel). Rozwój branży turystycznej stwarza możliwość zastosowania akumulatora Optima YellowTop w segmencie przyczep kempingowych i w pojazdach „typu kamper”, również w szeroko rozumianej rekreacji (np.: łódki z silnikami elektrycznymi).

Akumulatory Optima BlueTop (niebieska pokrywa) to akumulatory dedykowane do pracy rozruchowej oraz do głębokiego rozładowania. Występuje w czterech referencjach (50Ah, 55Ah, 60Ah, 75Ah) z bogatym wachlarzem terminali oraz z gwintowanymi konektorami do połączeń z obwodem instalacji elektrycznej na pokładzie. Te referencje w 100% pokrywają zapotrzebowanie branży marynistycznej. Niezależnie od tego czy dysponujemy jachtem, motorówką czy bardziej zaawansowanymi jednostkami pływającymi opatentowane technologia SpiralCell zapewnia dwukrotnie dłuższą trwałość użytkową niż konwencjonalne akumulatory morskie. Zaletą tych akumulatorów jest wyjątkowa odporność na zwiększoną wilgotność charakterystyczną dla tego segmentu.

 

Akumulator to odnawialne ogniwo, w związku z czym oddaje energię wcześniej zgromadzoną. Dlatego bardzo ważne jest ładowanie. W przypadku akumulatorów Optima kwestia ładowania jest stosunkowo prosta i szybka.  Akumulator Optima  może pracować z alternatorem przy napięciu ładowania od 13,8 V do 15,0V oraz z prostownikiem prądu stałego – również przy napięciu od 13,8V do 15,0V (natężenie rzędu 10A przy 12-15 godzinach ładownia). Ale to, co zasługuje na szczególną uwagę to możliwość szybkiego ładowania prostownikiem o maksymalnym napięciu stałym 15,6 V przy natężeniu od 25A do nawet 100A, co zdecydowanie skraca czas ładowania – nawet do 35 minut. Taka charakterystyka ładowania wymaga jednak kontroli  temperatury i parametrów ładowania. Akumulator Optima pod względem technologicznym wyprzedza akumulatory konwencjonalne.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!