Goodyear rozszerza ofertę opon z technologią Duraseal. Opony te – przeznaczone do samochodów ciężarowych pracujących w warunkach zwiększonego ryzyka przebicia – zyskują coraz większą popularność wśród klientów.
Opatentowana przez firmę Goodyear technologia Duraseal jest wykorzystywana w oponach Goodyear Omnitrac przeznaczonych do zastosowań mieszanych. Dzięki wbudowanemu szczeliwu, zatrzymuje ona „wyciek” powietrza z opony nawet wtedy, gdy zostanie ona przebita przez obiekt o średnicy do 6 mm.
Goodyear Omnitrac z technologią Duraseal była początkowo dostępna jako oryginalne wyposażenie w samochodach Renault Kerax. Obecnie opony są dostępne na rynku wymiany w coraz większej gamie rozmiarów. Początkowo oferowane były jedynie w rozmiarze 13R22.5 jako Omnitrac MSS (opona do zastosowań mieszanych na oś skrętną) oraz Omnitrac MSD (opona do zastosowań mieszanych na oś napędzającą). Obecnie opona jest dostępna w rozmiarach 315/80R22.5 Omnitrac MSS i Omnitrac MSD oraz 385/65R22.5 Omnitrac MSS.
Oferta Goodyear Omnitrac jest przeznaczona do zastosowań mieszanych, w sytuacjach, gdy nawierzchnia, po której poruszają się pojazdy często się zmienia, jak np. na placach budów czy w kamieniołomach. W takich warunkach opona jest narażona na zwiększone ryzyko przebicia, co może oznaczać kosztowne przestoje pojazdów oraz wymianę ogumienia uszkodzonego przez jazdę na niedopompowanych oponach.
Duraseal jest elementem rodziny Technologii Max. Obejmuje ona również koncepcje AirMax, FuelMax oraz KMax. Wszystkie cztery oferują korzyści zarówno dla operatorów pojazdów ciężarowych, jak i dla środowiska. Wszystkie są stosowane w nowej generacji opon Goodyear. Technologia Duraseal jest ekonomiczna i ekologiczna. Opony Omnitrac charakteryzują się mocniejszą konstrukcją przeciwdziałającą uszkodzeniom, posiadają bieżnik odporny na klinowanie się kamieni oraz oferują dobrą przyczepność na śliskich lub nieutwardzonych i luźnych nawierzchniach. Technologia Duraseal została stworzona z myślą o takich właśnie warunkach. Sprawdza się w przypadku wywrotek, betoniarek oraz pojazdów do przewozu odpadów.
Opona Omnitrac korzysta również z technologii zwiększonej wytrzymałości osnowy Goodyear ECD (enhanced carcass durability), która obejmuje: odporną na korozję taśmę poliamidową chroniącą wytrzymałe pasy stalowe oraz zapobiegającą wchłanianiu wilgoci, jak również wzmocnienia oraz odporne na uderzenia elementy jeszcze lepiej chroniące oponę przed niebezpieczeństwem wynikającym z pracy w terenie.
Wytrzymałość opon Duraseal została w tym roku poddana ciężkiej próbie. Dwie ciężarówki Renault Kerax 6×6 wyposażone w opony Duraseal przejechały około 20.000 kilometrów jako samochody serwisowe rajdu Lizbona-Dakar. Na całej trasie, mimo ekstremalnych (Sahara) i zmiennych warunków, nie zanotowano żadnych problemów z ogumieniem.
Jak to działa
W bieżniku opon Duraseal wbudowany jest dodatkowy pas. Jest on zbudowany ze specjalnego, żółtego żelowego kauczuku, który – przy penetracji przez obiekt taki, jak np. gwóźdź – wpływa w miejsce przebicia i tworzy szczelną plombę. Możliwe jest wielokrotne zatkanie otworów do 6 mm, bez konieczności naprawy opony czy uzupełniania szczeliwa. Jeśli obiekt, który spowodował przebicie zostanie wyciągnięty, szczeliwo wypełni miejsce przebicia. Technologia Duraseal pozwala kierowcom na kontynuowanie jazdy po przebiciu opony, bez konieczności jej wymiany, aż do momentu naprawy lub ponownego bieżnikowania. Podczas pokazu, opona do zastosowań mieszanych Goodyear z technologią Duraseal wytrzymała bez utraty powietrza 51 przebić.
Płynne szczeliwa mogą zaburzać wyważenie opony. Technologia Duraseal zapobiega takim problemom poprzez zastosowanie żelu wbudowanego w oponę. Pięć lat temu inżynierowie Goodyear wznowili prace nad szczeliwem do opon, tym razem skupiając się na oponach do samochodów ciężarowych. Badania rynku wykazały, że floty pojazdów wykorzystywanych do wywozu odpadków i w branży budowlanej zmuszone są do przeprowadzania ciągłych napraw oraz wymiany przebitych opon, co wiąże się z dużymi kosztami i długimi okresami przestoju maszyn. Aby rozwiązać ten problem, Goodyear postawił na innowacyjność. Duraseal – jako jedna z warstw konstrukcyjnych opony – reaguje na proces wulkanizacji inaczej niż pozostałe składniki. W reakcji na podwyższoną temperaturę większość składników twardnieje. Tymczasem składnik Duraseal podczas wulkanizacji opony przyjmuje konsystencję zbliżoną do gumy do żucia.
Technologia Duraseal nie wpływa na możliwość ponownego bieżnikowania opony. Użyty w niej materiał nie zawiera rozpuszczalników i jest niepalny, co eliminuje ryzyko zapalenia komór podczas bieżnikowania oraz nie wymaga usunięcia dodatkowej warstwy przed bieżnikowaniem opony.
Oferta opon do pojazdów użytkowych, autobusów i autokarów produkowanych przez Goodyear Tire & Rubber Company obejmuje ponad 400 różnych rodzajów w ponad 55 rozmiarach. Wielu producentów pojazdów użytkowych montuje opony Goodyear jako wyposażenie fabryczne, w tym Volvo, Renault, Scania, DAF, MAN, Daimler Chrysler oraz Iveco. Goodyear jest również dostawcą opon dla producentów przyczep. Dzięki rozwiązaniu Fleet First obejmującym serwis sieciowy TruckForce, pomoc drogową ServiceLine 24h, Mobility – program ubezpieczenia, internetowy system zarządzania flotą FleetOnlineSolutionsTM oraz system bieżnikowania Next Tread, Goodyear obecnie oferuje kompleksowy zakres usług dla flot transportowych.
Komentarze