W minionym roku procent wzrostu przychodów dystrybutorów w segmencie ciężarowym jest wyższy o 3 punkty procentowe niż w segmencie osobowym i o 7 punktów procentowych niż w roku poprzednim. Rok 2007 był szczególnie dobrym w branży sprzedaży części dla segmentu ciężarowego jak i w rozwoju logistyki co się ze sobą ściśle wiąże. Przykładem jest znaczący wzrost obrotów w firmach takich jak Opoltrans, Suder&Suder czy też Autos.
Procentowa dynamika wzrostu największych 11 firm (lista TOP 11) tego segmentu to aż 28,6%, a ich łączny wzrost przychodów w 2007 roku to ponad 286 mln zł.
Poniższy raport przedstawia wyłącznie wyniki firm, które specjalizują się w częściach do samochodów ciężarowych lub też udział tych części jest znaczny w całkowitym obrocie firmy (w takim przypadku pokazujemy wyłącznie obrót na częściach do samochodów ciężarowych).
Już na pierwszy rzut oka widać, że w segmencie ciężarowym działa zdecydowanie mniej firm niż jest to w segmencie osobowym. Wielkość każdej z nich też jest mniejsza choć są liderami rynkowymi w swoim segmencie. Niemniej jednak rynek części do samochodów ciężarowych jest bardzo ciekawy i w większym stopniu niż jest to w segmencie osobowym opanowany przez autoryzowanych graczy.
Szacunkowe wyniki Dystrybutorów części (segment ciężarowy)
Największym Dystrybutorem części motoryzacyjnych w roku 2007 została firma Opoltrans, osiągając ponad 240 mln zł obrotu. Jest to wzrost o 68 mln, czyli o prawie 40% w porównaniu z rokiem ubiegłym. Nie jako automatycznie firma ma też największy udział w obrocie TOP 11 dystrybutorów segmentu ciężarowego.
Drugim dystrybutorem jest Suder&Suder, którego obroty wyniosły w zeszłym roku kalendarzowym 232 mln zł. Jest to łączny przychód firmy Suder&Suder oraz Suder Plus jednakże z wyłączeniem wzajemnej sprzedaży. Firma ta odnotowała największy wzrost procentowy dochodów – aż o 41,5%. Suder&Suder notuje systematyczny wzrost udziału w obrocie TOP 11 dystrybutorów- w roku 2007 wyniósł on 18,1%.
Autos – trzecia i ostatnia firma, której przychody przekroczyły w zeszłym roku 200 mln zł. Wynik na poziomie 212 mln zł stanowi wzrost przychodów o 48 mln zł w porównaniu z rokiem 2006. Jest to trzeci największy wzrost procentowy obrotów – o prawie 30% i trzeci największy udział w obrotach TOP 11. Całkowity obrót firmy łącznie z częściami OES dla samochodów Renault wyniósł ponad 250 mln zł.
Inter Cars – również w segmencie ciężarowym Inter Cars odnotował 24% wzrostu obrotów i zakończył rok 2007 z przychodami szacowanymi na poziomie 195 mln zł. Jest to 38 mln więcej niż w roku poprzednim, tym niemniej udział Inter Carsu w obrotach TOP 11 w 2007 roku spadł i obecnie wynosi około 15%. Jednakże należy dodać, że obroty trzech powyższych firm zawierają przychody ze sprzedaży produktów nazwijmy je uniwersalnych tzn. trudnych do oddzielenia gdyż sprzedawane są zarówno dla klientów w segmencie osobowym i ciężarowym, a w przypadku firmy Inter Cars przypisane są one do przychodów z segmentu osobowego.
Fota – wyniki z 2007 roku wskazują na wzrost aktywności tego dystrybutora w segmencie ciężarowym. Firma odnotowała drugi największy procentowy wzrost przychodów (41,9%) oraz wzrost udziału w obrotach TOP 11 do ponad 10%. Wynik 139 mln zł plasuje firmę na piątym miejscu wśród dystrybutorów.
Moto Hurt Ropczyce – jedyny dystrybutor, który w zeszłym roku odnotował spadek obrotów z 65 do 60 mln zł. Jest to więc spadek na poziomie 7,7%. Co za tym idzie firma ta odnotowała także spadek udziału w obrocie TOP 11 dystrybutorów. Obecnie wynosi on niecałe 5%. Jednakże w segmencie części do samochodów osobowych przychody tej firmy ustabilizowały w stosunku do poprzednich lat.
Protyl-Serwis 44 – w roku 2007 udało się firmie przekroczyć próg 50 mln zł przychodów. Wynik 53 mln stanowi ponad 17% wzrost w porównaniu do roku 2006.
Auto Centrum Mielec – firma odnotowała wzrost przychodów o 1 mln złotych i zakończyła rok 2007 z obrotami na poziomie 43 mln. Mimo wzrostu przychodów, udział w obrocie TOP 11 dystrybutorów firmy Auto Centrum Mielec spadł o 0,8% i wynosi obecnie 3,4%.
Vesterparts (Beneparts) – jako jedyna firma w zestawieniu utrzymała obroty na poziomie zeszłorocznym, czyli 40 mln zł. W ostatnim roku nastąpiły zmiany właścicielskie w firmie oraz zmieniona została nazwa firmy.
BSL Truck – firma zanotowała największy procentowy wzrost obrotów w 2007 roku – o 52%. Ten wzrost jest ogromnym sukcesem firmy, która jest największym dystrybutorem części zamiennych firmy Monroe oczywiście w segmencie ciężarowym, a specjalizuje się w częściach do silników, skrzyń biegów i amortyzatorach. Przez ostatnie 3 lata firma ta jako jedna z 4 notowała systematyczny wzrost udziału w obrocie TOP 11, który obecnie wynosi 3,0%.
Marpeto – zamyka zestawienie z obrotami na poziomie 33 mln zł i niemałym wzrostem procentowym na poziomie niemal 20 %.
Szczegółowe wyniki poszczególnych dystrybutorów prezentują poniższe tabele.
Należy podkreślić, że każda z pierwszej piątki firm ma znacznie wyższe obroty całkowite, ze względu na prowadzone inne działalności. Jednakże ze względu na potrzebę naszych obliczeń bierzemy pod uwagę wyłącznie obroty na częściach zamiennych aftermarket, pomijając obroty z produkcji naczep, czy też sprzedaży części oryginalnych Renault jak to jest w przypadku firmy Autos.
Łączny obrót tych kluczowych firm z listy TOP 11 w segmencie ciężarowym wyniósł 1.285 mln zł.
Alfred Franke
alfred@motofocus.pl
Komentarze