Stanowisko mierzące 14 metrów długości, 8 szerokości i 4,5 wysokości, ważące 220 ton, umieszczone na podstawie sejsmicznej o masie 980 ton – tak wygląda urządzenie, które symuluje obciążenia i naprężenia osi ciężarówek Volvo Trucks.
Projektowanie pojazdu ciężarowego to niezwykle trudne i czasochłonne zajęcie. Ciężarówki pokonują miliony kilometrów i pracują po kilkanaście, a nawet kilkadziesiąt lat. By cechowały się odpowiednią wytrzymałością, inżynierowie wykorzystują całkowicie nowe stanowisko do badań trwałościowych osi napędowych, które umożliwia testowanie kompletnych osi zespolonych o nośności do 32 ton.
To, co dawniej zajmowało kilka miesięcy, dzięki stanowisku badawczemu w fabryce Volvo w Goeteborgu, w Szwecji, wymaga jedynie kilku tygodni badań, by zrealizować kompletny program symulacji obciążeń i naprężeń działających na samochód ciężarowy w całym okresie eksploatacji, a dzięki temu szybciej można opracowywać udoskonalone rozwiązania.
– „Testy, które dzięki nowemu stanowisku badawczemu jesteśmy w stanie przeprowadzić w czasie od sześciu do dziesięciu tygodni poprzednio trwały od sześciu do ośmiu miesięcy i obejmowały próby drogowe na torze testowym. Nowe stanowisko zapewnia również wyniki bliższe rzeczywistości” – powiedział Göran Johansson, menedżer ds. badań testowych w Volvo – „Optymalizacja polega na zapewnieniu prawidłowego działania układów pojazdu, przy jednoczesnej minimalizacji masy własnej i kosztów podzespołów, poprzez uniknięcie ich przewymiarowania” – dodał Johansson.
Na nowym stanowisku badawczym Volvo, kompletna oś jest poddawana działaniu sił pionowych i poziomych, a także momentu obrotowego oddziałującego na koła. Każda z sił oraz moment obrotowy mogą być symulowane odrębnie lub równocześnie. Stanowisko pozwala na odczyt danych z ponad stu punktów pomiarowych. Żeby zapewnić wymagany poziom dokładności, elektroniczne instrumenty pomiarowe są w stanie odczytywać sygnały z częstotliwością ponad 1000 razy na sekundę. W układzie hydraulicznym stanowiska zastosowano 12 pomp o łącznej mocy 2000 kW i wydatku 4900 l/min.
Badania są prowadzone w czasie rzeczywistym, co oznacza, że obciążenia i naprężenia działające na osie są identyczne, jak podczas normalnej eksploatacji pojazdu, z tym, że częstość ich zmian jest znacznie większa. Opracowano kilka podstawowych cykli testowych, odzwierciedlających zastosowania, takie jak transport długodystansowy, transport dystrybucyjny i transport budowlany. Co więcej, istnieje możliwość indywidualnej modyfikacji poszczególnych cykli, tak, aby reprezentowały warunki panujące w danym segmencie transportu. Cykle testowe są opracowywane w oparciu o dane pochodzące z należących do klientów pojazdów przebadanych na torze testowym.
By nie uszkodzić laboratorium, stanowisko jest oparte na betonowym bloku ważącym blisko 1000 ton. Blok ten spoczywa na poduszkach powietrznych neutralizujących siły reakcji w celu ochrony budynku laboratorium.
Komentarze