Taniej i bardziej ekologicznie

22 lipca 2010, 0:00

Nowy międzymiastowy autobus Volvo 8900 jest lżejszy, bardziej ekonomiczny i posiada rozwiązania ułatwiające jego konserwację. Słowem: jest bardziej przyjazny dla środowiska oraz kieszeni operatora.

Volvo Buses posiada obecnie w Europie dwa różne modele międzymiastowe: Volvo 8700, który jest konstruowany w zakładzie we Wrocławiu, ze stalowym nadwoziem, oraz Volvo 8500, który jest konstruowany w Säffle w Szwecji, z nadwoziem aluminiowym.

W nowym Volvo 8900 zastosowano takie materiały jak aluminium, stal, włókno szkalne i tworzywa sztuczne. Nadwozie zbudowane jest z aluminiowych profili, również dach został wykonany z aluminium. Główną zaletą aluminium jest mała waga oraz odporność na korozję. Moduł frontowy i tylny wykonane zostały ze stali, której zaletą jest podatność na formowanie w celu uzyskania atrakcyjnego designu.

– „Ten typ konstrukcji umożliwia wykorzystanie materiałów najlepiej dopasowanych do różnych funkcji. W ten sposób udało nam się zmniejszyć wagę autobusu, jak również ułatwić operatorom prace związane z konserwacją i naprawami oraz obniżyć ich koszt.” – mówi Manager Projektu Carl-Johan Ragnarsson – „Panele boczne zostały wykonane z włókna szklanego i tworzyw sztucznych. Są one lekkimi materiałami, nadającymi gładkość i atrakcyjny wygląd bocznym panelom autobusów, a wymiana paneli bocznych w razie uszkodzenia jest wyjątkowo prostym zadaniem.” – dodaje.

Redukcja wagi 8900 w porównaniu z poprzednikami wynosi od 200 do 300 kilogramów. Dzięki obniżeniu wagi autobusy mogą przewozić większą liczbę pasażerów i zużywają mniej paliwa.

– „Wykorzystanie jednoczęściowego zamiast dwuczęściowego nadwozia, jak to jest praktykowane obecnie, będzie ułatwieniem dla klientów również jeżeli chodzi o usługi serwisowe. Mechanicy muszą zapoznać się tylko z jedną wersją, a liczba części zapasowych została znacznie zmniejszona. Rozwiązanie to będzie oferowało jeszcze więcej korzyści w kolejnych latach, jako że będziemy wykorzystywać ten sam typ nadwozia w kilku modelach naszych autobusów miejskich i międzymiastowych.” – tłumaczy Stefan Guttman.

Wykorzystanie jednoczęściowego nadwozia również zwiększa wydajność firmy. Może ona obecnie produkować Volvo 8900 w obu zakładach w Europie i podzielić produkcję pomiędzy nie w zależności od zapotrzebowania.

Firma Volvo Buses przeprowadziła rozmowy z wieloma kierowcami autobusów, pozwoliła im przetestować różne modele, przygotowała symulacje danych i obliczenia matematyczne, by dojść do najbardziej ergonomicznych rozwiązań. Stanowisko kierowcy Volvo 8900 ma wiele regulowanych ustawień siedzenia i kierownicy, dopasowanych do potrzeb zarówno wysokich, jak i niskich kierowców. Regulacja została zainstalowana w miejscu wybranym przez kierowców. Dla kierowcy autobusu największe znaczenie ma dobra widoczność, którą zapewniają duże okna, trzyczęściowe lusterka wsteczne i opcjonalna kamera ułatwiająca cofanie.

Volvo 8900 dostępne jest w różnych odmianach. Dostępna jest wersja z normalną wysokością podłogi, o długości 12,2 oraz 13,0 metra. Napędzana jest siedmiolitrowym silnikiem Volvo o mocy 290 KM, który jest dostępny również w modelu niskopodłogowym Volvo 8900, 4×2, w wersji 12,0 i 13,0 metrów. Dla tych, którzy potrzebują przestrzeni dla większej liczby pasażerów, dostępna jest również wersja niskopodłogowa, 6×2, o długości 13,7 oraz 14,7 metrów. W przypadku tych wersji klient może wybrać silnik siedmio- lub dziewięciolitrowy o mocy 380 KM.

Volvo 6×2 z 9-litrowym silnikiem został wyposażony w system zmiany biegów I-shift. W pozostałych modelach klienci mogą wybrać pomiędzy skrzynią biegów ZF i Voith z nowymi programami zmiany biegów Topodyn oraz Sensotop, które dostosowują zmianę biegów do topografii, w ten sposób jeszcze bardziej zmniejszając zużycie paliwa.

7- i 9-litrowe silniki spełniają standardy emisji Euro 5, a silnik 7-litrowy jest ponadto zgodny z EEV. 7-litrowy silnik może jeszcze zostać wyposażony w filtr cząstek stałych, który dodatkowo zmniejsza ich emisję. Te dwa silniki są dostosowane do działania w 100 proc. na biodieselu.

By zwiększyć bezpieczeństwo, opracowano zintegrowany system kamer, który można zainstalować we wszystkich wersjach Volvo 8900, a także system alcohol lock uniemożliwiający jazdę po spożyciu alkoholu. Silnik można uruchomić bez alkomatu, ale hamulce pozostają zablokowane, jeżeli kierowca, po skorzystaniu z alkomatu, okaże się nietrzeźwy.

Volvo Buses oferuje pakiet obejmujący usługi serwisowe dla Volvo 8900, który pozwala klientom utrzymać niskie koszty operacyjne. Volvo Buses przyjmuje na siebie odpowiedzialność za konserwację pojazdu, a klient płaci stałą stawkę miesięczną. Klienci mogą wybrać blue contract, który przewiduje jedynie regularną konserwację po stronie Volvo lub gold contract, zgodnie z którym firma Volvo jest odpowiedzialna za wszystkie naprawy oraz części zapasowe.

Pakiet obejmuje również rozszerzoną gwarancję na nadwozie, kurs jazdy ekologicznej dla kierowców autobusów oraz system telematyczny umożliwiający monitorowanie zużycia paliwa przez autobus i kierowcę. Kierowcy, którzy mają wyjątkowo wysokie zużycie paliwa, mogą otrzymać pomoc w zakresie opanowania ekonomicznej i przyjaznej dla środowiska techniki jazdy.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!