Nagroda za wzornictwo „red dot award: product design 2011“ trafiła do firmy MAN Truck & Bus za autobus MAN Lion’s City Hybrid. Ten miejski autobus, który zdaniem jury jest stylistycznym arcydziełem, może pochwalić się również redukcją zużycia paliwa i emisji dwutlenku węgla sięgającą 30 procent.
Połączenie licznych komponentów napędu hybrydowego w autobusie miejskim postawiło inżynierów firmy MAN przed nowym wyzwaniem. Aby nie ograniczać przestrzeni dla pasażerów, niektóre elementy umieszczono na dachu pojazdu. Ponadto kondensatory o wysokiej wydajności, służące jako akumulatory energii, oraz układ zasilania energią muszą być zaopatrywane w powietrze chłodzące. W tym celu designerzy MAN stworzyli nową opływową sylwetkę autobusu: dynamicznym łukiem wydłużyli przedni słupek ponad dach, tworząc czołową kopułę. Dzięki temu zyskali potrzebną przestrzeń ładunkową. Z boku sylwetka dachu nabiera jednolitego charakteru – „optyczna klamra” w kolorze pojazdu dodatkowo podkreśla obrys, przebiegając następnie do tyłu i natrafiając tam na kolejny element wzorniczy: biorącą początek przy środkowym słupku i pociągniętą w obudowie na dachu linię aerodynamiczną wykonaną z matowo lśniącego aluminium. Tylny spoiler z wymodelowaną krawędzią odrywającą strumień powietrza zasłania od tyłu widok na elementy umieszczone na dachu. Patrząc od przodu, aerodynamicznie dopracowane kierowanie powietrza chłodzącego podkreślone jest w sylwetce pojazdu przy pomocy dwóch charakterystycznie wymodelowanych kanałów powietrznych.
Ważące do 18 ton pojazdy bez przyczepy, eksploatowane przy niskich i średnich prędkościach, wielokrotnie przyspieszają do 40‑50 km/h, aby zaraz potem się zatrzymać. Autobusy o napędzie konwencjonalnym podczas hamowania przekształcają energię kinetyczną w ciepło. MAN Lion’s City Hybrid odzyskuje energię z hamowania, aby potem z powrotem przekształcić ją na energię napędzającą. Przy pomocy zainstalowanej w autobusie hybrydowym automatyki rozruchu i wyłączania można dodatkowo zmniejszyć zużycie paliwa i redukcję emisji szkodliwych substancji do atmosfery. Autobusy spędzają od 25 do 40 procent czasu eksploatacji na postoju na przystankach lub przed czerwonymi światłami.
„Red dot design award“ jest uznanym na arenie międzynarodowej konkursem, którego odznaczenia są w kręgach fachowców wysoko cenione jako świadectwo jakości dobrego wzornictwa. Międzynarodowe jury ocenia produkty w oparciu o różne kryteria, takie jak innowacje, funkcjonalność, jakość formalna, ergonomia i symboliczna oraz emocjonalna treść. Ocenie podlega także aspekt autoprezentacji produktu.
Komentarze