Mercedes-Benz wprowadza w nowym Actrosie system Predictive Powertrain Control (PPC) – tempomat przewidujący ukształtowanie drogi na podstawie danych z nawigacji GPS. Dostosowuje przełożenie skrzyni biegów i utrzymuje optymalną prędkość. W efekcie, zużycie paliwa spada nawet o 3 proc. Od początku 2012 roku Scania oferuje podobne rozwiązanie pod nazwą Scania Active Prediction, a od 3 lat podobne rozwiązanie jest opcjonalnie dostępne w ciężarówkach Freightliner sprzedawanych w USA.
Predictive Powertrain Control odpowiada nie tylko za kontrolę prędkości i hamulców, ale również steruje pracą skrzyni biegów. Uzupełnia w ten sposób działanie seryjnej funkcji EcoRoll i w razie potrzeby dobiera pojedyncze lub podwójne redukcje przełożeń.
Na podstawie rozwiązania z ciężarówek Freightliner, Mercedes-Benz opracował PPC, wzbogacając go o doświadczenie z zakresu pokonywania wzniesień i zjazdów. Eliminuje wady klasycznego, pozwalając na uzyskanie oszczędności paliwa w załadowanej ciężarówce na poziomie 3 proc.
Prowadzenie pojazdu wyposażonego w Predictive Powertrain Control jest podobne do każdej innej ciężarówki Mercedes-Benz. Kierowca musi jedynie sterować tempomatem. Poza parametrami, które można zdefiniować wcześniej, pozostaje mu dobrać tylko jedną wartość lub skorzystać z ustawień dostępnych w momencie rozpoczęcia podróży. Podczas jazdy najbardziej istotne z nich można intuicyjnie dostosować do własnych potrzeb za pośrednictwem komputera pokładowego.
Komentarze