Kwietniowa pogoda nie sprzyja postępom na budowie. Przelotne deszcze, roztopy i wiatr powodują, że teren robi się grząski. W takich warunkach klienci Mercedes-Benz testowali nowe pojazdy ciężarowe dedykowane budownictwu i energetyce: Arocsy, Actrosy oraz Unimogi.
Poprawa koniunktury gospodarczej i nowa unijna perspektywa finansowa pozwalają patrzeć na przyszłość rynku budowlanego w Polsce z pewnym optymizmem. Nowe przetargi wymagają poczynienia przez firmy inwestycji – zleceniodawcy przykładają coraz większą wagę do jakości usług i terminowości. Właśnie z tego powodu, Mercedes-Benz postanowił zaprezentować swoją ofertę terenowych ciężarówek.
Transport budowlany rozpoczyna się od dostarczenia materiałów budowlanych. Do tego stworzony został najpopularniejszy samochód ciężarowy Mercedes-Benz – Actros. Na terenie budowy inicjatywa przechodzi na budowlanego Arocsa. Przystosowany do instalacji każdego rodzaju zabudowy niezbędnej na budowie jest podstawowym pojazdem spod znaku „Gwiazdy” kierowanym do budownictwa. W szczególnie ciężkich warunkach rozwiązanie stanowi Unimog. Odświeżona gama modelowa tego kultowego pojazdu została dostosowana do jeszcze bardziej ekstremalnego terenu. Przy tym model zachował zdolność do zamontowania i prostej wymiany różnych urządzeń, dzięki czemu ten sam pojazd można wykorzystywać do wielu bardzo zróżnicowanych zadań.
Sztandarowym pojazdem dedykowanym budownictwu jest Mercedes-Benz Arocs. Pojazd ten pojawił się jako zupełnie nowy model w 2013 roku i od początku oferowany był wyłącznie z silnikiem przystosowanym do normy emisji spalin Euro VI. Godnie zastąpił zasłużone modele Actros i Axor, łącząc pochodzące od nich doświadczenie z użyciem nowoczesnych technologii.
Pojazd ten jest przystosowany do typowych dla budowy warunków terenowych. Zależnie od nich oraz od typu zabudowy, jest on oferowany w wersjach dwu-, trój- i czteroosiowych z napędem na część, lub wszystkie koła. Lepsze manewrowanie zapewnia możliwość montażu dwóch osi skrętnych, a także układu wspomagania kierownicy ServoTwin. Unikalnym rozwiązaniem w modelu Arocs jest oferowane opcjonalnie turbosprzęgło. Wyróżnia się ono odpornością na zużycie dzięki zastosowaniu sprzęgła hydrokinetycznego i zapewnia maksymalną wydajność podczas ruszania oraz manewrowania, zwłaszcza gdy wymaga tego znaczne obciążenie. W tym samym czasie może pełnić ono rolę retardera i zapewnia dodatkowe bezpieczeństwo.
Arocs występuje zarówno jako ciągnik, jak i podwozie. Wywrotki, betonomieszarki, hakowce i żurawie to tylko niewielka część zabudów, z którymi można się spotkać w tym modelu.
Wersja Arocs Loader daje możliwość przewozu większej ilości ciężkich ładunków, co ma szczególne znaczenie np. dla betonomieszarek, które w wersji Loader nie przekraczają 9250 kg masy własnej.. Wyborem do zadań wymagających wysokiej obciążalności w szczególnie ciężkim terenie jest Grounder – wersja z zastosowaniem licznych rozwiązań technicznych poprawiających stabilność i wytrzymałość nawet w najbardziej niekorzystnych do poruszania się warunkach.
Podczas prezentacji, klienci mieli okazję testować pojazd w kilku zróżnicowanych wersjach:
- 3243 K w wersji 8×4 z dwiema osiami skrętnymi i ze wspomaganiem układu kierowniczego ServoTwin, zabudowa: wywrotka trójstronna z hydraulicznie sterowaną burtą Boardmatic (Meiller)
- 3340 AK w wersji 6×6, zabudowa: wywrotka trójstronna z hydraulicznie sterowaną burtą Boardmatic (Meiller)
- 4145 AK w wersji 8×8 z dwiema osiami skrętnymi i ze wspomaganiem układu kierowniczego ServoTwin, zabudowa: wywrotka rynna (ELBO)
- 4145 AK w wersji 8×6 z dwiema osiami skrętnymi i ze wspomaganiem układu kierowniczego ServoTwin,z turbosprzęgłem, zabudowa: wywrotka rynnowa (Skibicki)
- 4148 K w wersji 8×4 z zabudowa: wywrotka rynna (Meiller)
- 4148 AK w wersji 8×8 z dwiema osiami skrętnymi i ze wspomaganiem układu kierowniczego ServoTwin,turbosprzęgłem, zabudowa: wywrotka rynna wzmocniona (KH Kipper)
Podczas prezentacji w Radziejowicach, po raz pierwszy w Polsce zaprezentowano nową generację ciężkich Unimogów z rodziny U 4023-U5023. Charakterystyczne dla aktualnej generacji jest przesunięcie silnika do tyłu – jego centralne umiejscowienie zapewniaja bardziej optymalny rozkład ciężaru na osie. Osie portalowe, niski środek ciężkości i wyjątkowo korzystne kąty natarcia i zejścia (44 st. z przodu, 51 st. z tyłu), kąt rampowy (34 st.) oraz zdolność pokonywania wzniesień (45 st.) zapewniają Unimogowi znakomite warunki do pracy w terenie, podobnie jak głębokość brodzenia sięgająca 1200 mm i kąt nachylenia bocznego równy 38 st. W sytuacjach ekstremalnych kierowcę wspiera dołączany napęd na wszystkie koła, dołączane blokady dyferencjałów oraz centralny system pompowania opon.
Zróżnicowane wersje prezentowane klientom obejmowały cztery modele:
- U 423 z silnikiem Euro VI, napędem hydrostatycznym i systemem VarioPilot zabudowa: skrzynia aluminiowa (Mercedes-Benz)
- U 500 z napędem hydrostatycznym i systemem VarioPilot; zabudowa: skrzynia z plandeką (Zikun)
- U 5000 z siedmioosobową kabiną, wyciągarką i centralnym systemem pompowania opon; zabudowa: skrzynia aluminiowa i żuraw HMF (KH-Kipper)
- U 5023 z silnikiem Euro VI i centralnym systemem pompowania opon; zabudowa: skrzynia z plandeką (Zikun)
Komentarze