Liczba rejestracji pojazdów w pełni elektrycznych wzrasta wolniej niż oczekiwano, szczególnie w sektorze pojazdów ciężarowych. Swego rodzaju pomostem pomiędzy nową a tradycyjną mobilnością mogą stać się układy hybrydowe. Jeden z największych światowych dostawców technologicznych zaprezentował właśnie nową skrzynię biegów, przeznaczoną do hybrydowych ciężarówek.
Hybrydowe ciężarówki dzięki skrzyni TraXon 2 Hybrid od ZF
Koncern ZF jako jeden z głównych dostawców rozwiązań technicznych i technologicznych dla producentów samochodów, elastycznie reaguje na trendy i wyzwania w branży. Transformacja mobilności w branży pojazdów ciężarowych przebiega wolniej niż zakładano jeszcze kilka lat temu. Powszechne korzystanie z ciężarówek elektrycznych, zwłaszcza na długich dystansach wciąż wydaje się melodią dalekiej przyszłości. Jednocześnie jednak presja obniżania emisji szkodliwych substancji przez pojazdy wciąż jest silna na rynku motoryzacyjnym. Dobrym rozwiązaniem na obecne czasy wydaje się hybrydyzacja ciężarówek, czyli połączenie tradycyjnych napędów z silnikami diesla z napędami elektrycznymi.
– W opracowywaniu TraXon 2 Hybrid pokazujemy, jak synergia między naszymi działami pozwala nam szybko i elastycznie odpowiadać na potrzeby klientów, tworząc efektywne technologie do dekarbonizacji pojazdów użytkowych. – powiedział Profesor Dr Peter Laier, członek Zarządu ZF, podczas Globalnego Dnia Technologii ZF, który odbył się w Hanowerze.
Nowa skrzynia TraXon 2 Hybrid może być połączona szeregowo z silnikiem elektrycznym, służącym jako wsparcie dla silnika spalinowego. Zaprezentowanie tego rozwiązania w czasie Globalnego Dnia Technologicznego jest czymś w rodzaju prapremiery. Więcej informacji na temat przekładni poznamy we wrześniu, podczas targów IAA w Hanowerze. Specjaliści zapewniają jednak, że TraXon 2 Hybrid to gotowe rozwiązanie, które może zostać wdrożone do masowej produkcji. Oczywiście jest to zależne od decyzji producentów pojazdów użytkowych i ich woli wypuszczenia na rynek hybrydowych modeli.
Podczas tego samego wydarzenia ZF zaprezentowało również projekt zelektryfikowanej naczepy WABCO, która może współpracować z ciągnikiem siodłowym z tradycyjnym napędem spalinowym. Umożliwia redukcję spalania na poziomie do 16%, a redukcja emisji szkodliwych substancji może sięgać nawet 40%. Naczepa posiada własny napęd elektryczny, który uruchamia się w momencie przekroczenia przez ciągnik prędkości ok. 30 km/h. W tym momencie zestaw szybko osiąga zadaną prędkość, a silnik spalinowy zostaje odciążony, dzięki czemu może pracować na niższych obrotach.
Nie tylko skrzynia – więcej innowacji ZF dla ciężarówek
ZF, jako producent rozwiązań do wielu typów pojazdów, wykorzystuje przewagę technologiczną nad innymi graczami na rynku. Produkty i systemy ZF stosowane już w samochodach osobowych, niebawem trafią także na rynek aut użytkowych. Przykładem jest oprogramowanie do sterowania ruchem pojazdów cubiX.
Oprogramowanie ZF do kontroli ruchu pojazdu optymalizuje zachowanie podczas jazdy pod względem stabilności, bezpieczeństwa, precyzji i wydajności. cubiX współpracuje z systemami wsparcia kierowcy. Oprogramowanie zbiera informacje z czujników całego pojazdu i przygotowuje je do zoptymalizowanego sterowania aktywnymi układami podwozia, układu kierowniczego, hamulców i napędu. Produkt ten integruje najnowocześniejsze technologie, takie jak sztuczna inteligencja, analiza danych w czasie rzeczywistym oraz zaawansowane algorytmy przetwarzania danych. Dzięki cubiX w ciężarówkach można będzie stosować m.in. bardziej zaawansowane systemy bezpieczeństwa jazdy.
Kolejną innowacją ZF zaprezentowaną podczas Globalnego Dnia Technologii jest gotowa do wprowadzenia na rynek, oparta na chmurze usługa AI Annotate, która przyspiesza rozwój zaawansowanych i autonomicznych systemów wspomagających od poziomu 2+ do poziomu 5. Dzięki wykorzystaniu sztucznej inteligencji, algorytmom śledzenia 2D i 3D, system referencyjny, który jest odpowiedni zarówno dla samochodów osobowych, jak i pojazdów użytkowych, działa do dziesięciu razy szybciej i jest o 80 proc. bardziej opłacalny niż porównywalne produkty na rynku. Rozwiązanie pozwoli znacznie zdynamizować prace nad systemami ADAS i technologiami jazdy autonomicznej.
Zmiana pasa ruchu jest częstym, ale potencjalnie skomplikowanym manewrem, szczególnie w przypadku ciężarówek z przyczepami. Firma ZF zaprezentowała własny pojazd testowy, który może sprawić, że zmiana pasa będzie bezpieczniejsza. Wspierany przez radar i kamery, system monitoruje sytuację na drodze w trybie zautomatyzowanej jazdy, jednocześnie stale monitorując kierowcę. Korzystając z ostrzeżeń dźwiękowych i wizualnych, system ostrzega przed potencjalnie niebezpieczną zmianą pasa ruchu lub wykonuje ją automatycznie w sytuacjach niekrytycznych. Opracowując system, firma ZF wykorzystała synergię całej Grupy w zakresie technologii bezpieczeństwa, ponieważ około 50 proc.komponentów, w tym radar i kamera, pochodzi z sektora samochodów osobowych, które zostały już szeroko przetestowane.
Wszystkie opisane wyżej rozwiązania będzie można obejrzeć na targach IAA 2024 w Hanowerze. W hali 21, stoisko B54, od 17 do 22 września 2024 r.
Komentarze