DAF Trucks na targach IAA 2006

, 2 października 2006, 0:00

Na targach pojazdów użytkowych w Hanowerze DAF Trucks wystawił 12 samochodów ciężarowych.
Oprócz gamy całkowicie odnowionych pojazdów obejmującej flagowy model XF105, uniwersalną serię CF i serię LF specjalnych samochodów dystrybucyjnych – wyposażonej w nowe, paliwooszczędne silniki PACCAR – DAF zaprezentował telematyczny system informacyjno-monitorujący. Na stoisku wystawiony został także udoskonalony, przyjazny dla środowiska (EEV) silnik do samochodów ciężarowych i autobusów, jak również prototyp pojazdu hybrydowego z serii LF.
W ciągu zaledwie roku DAF Trucks odnowił cały asortyment produktów, począwszy od flagowego produktu XF105 zaprezentowanego po raz pierwszy w ubiegłym roku na targach motoryzacyjnych w Amsterdamie. Gama pojazdów XF105 ustanawia nowe standardy w zakresie kosztów eksploatacyjnych, sprawności transportu, niezawodności i trwałości, zapewniając jednocześnie kierowcy wyjątkowo dużo miejsca, wygody i doskonałe prowadzenie pojazdu. Ciężarówki XF105 wyposażone są w całkowicie nowy silnik PACCAR o pojemności 12,9 litra opracowany i wyprodukowany przez DAF Trucks. Silnik rozwija moc znamionową od 410 KM (300 kW) do 510 KM (375 kW) oraz potężny moment obrotowy w zakresie od 2.000 do 2.500 Nm. Nowo opracowany, 6-cio cylindrowy silnik rzędowy łączy w sobie doskonałe osiągi z dużą oszczędnością paliwa. Zastosowanie do wytworzenia bloku i głowicy cylindrów materiałów o wysokiej jakości takich, jak żeliwo wermoidalne (CGI) oraz dzięki maksymalnej integracji komponentów silnika nowa jednostka napędowa cechuje się doskonałą niezawodnością i trwałością. Wyposażony w system SCR (selektywnej redukcji katalitycznej) pojazd XF105 jest dostarczany zarówno w wersji spełniającej normy emisji spalin Euro 4, jak i Euro 5.
XF105 ustanawia także nowe standardy w zakresie projektowania wnętrza pojazdu; obejmujące wybór materiałów i kolorów do wykończenia wnętrza, jak również przestronności wnętrza kabiny i jej praktycznego wykorzystania. Dzięki obniżonemu tunelowi silnika w XF105 uzyskano półpłaską podłogę, co daje możliwość swobodnego wyprostowania się zarówno w przypadku kabiny typu Space Cab, jak i typu Super Space Cab.
Po wprowadzeniu na rynek na początku roku ciągników w konfiguracji osi 4 x 2, seria XF105 jest obecnie dostępna w pełnej gamie różnych konfiguracji podwozia i układu przeniesienia napędu, w tym w wariantach z podwójnym napędem, umożliwiając szeroki zakres zastosowań w transporcie.

Nowa seria CF
Na stoisku na targach IAA DAF zaprezentuje całkowicie odnowioną serię CF obejmującą: serię CF65 z silnikiem PACCAR GR o pojemności 6,7 litra (Euro 4), o mocy od 165 kW (224 KM) do 210 kW (285 KM), serię CF75 z silnikiem PACCAR PR o pojemności 9,2 litra o mocy od 183 kW (249 KM) do 265 kW (360 KM) oraz nową serię CF85 wyposażoną w silnik PACCAR MX o pojemności 12,9 litra i mocy do 375 kW (510 KM), który jest unikalny w segmencie rynku CF. Opracowane i produkowane przez DAF silniki PACCAR PR i MX dostępne są zarówno w wersjach spełniających wymagania normy Euro 4, jak i Euro 5. Nowy silnik PACCAR PR dla pojazdów z serii CF75 charakteryzuje się szeregiem zaawansowanych technologii pochodzących z silnika MX o pojemności 12,9 litra, włącznie z wysokociśnieniowym układem wtryskowym SMART i hermetycznie obudowaną instalacją elektryczną, co gwarantuje maksymalną niezawodność i trwałość.
Seria CF charakteryzuje się nową konstrukcją podwozia ze specjalnie zaprojektowanym układem SCR o zwartej budowie oraz rozmieszczeniem maksymalnie dużej liczby komponentów we wnętrzu ramy, co pozwala na uzyskanie dodatkowego miejsca na wyposażenie dodatkowe, podpory żurawia lub np. dodatkowe pojemniki montowane na ramie pojazdów. Biorąc pod uwagę uniwersalność zastosowań transportowych w tym segmencie, nowa seria CF charakteryzuje się szerokim zakresem konfiguracji osi, rozstawów osi i wyposażenia, włączając w to zautomatyzowane skrzynie biegów AS-Tronic zapewniające optymalny komfort prowadzenia pojazdu. Ponadto wielofunkcyjna, płaska konstrukcja podwozia stwarzająca wiele możliwości dla firm zabudowujących, zapewnia solidną podstawę dla każdego zastosowania.
Po zajęciu miejsca za ergonomiczną kierownicą, dostępną w opcji z poduszką powietrzną i zintegrowanymi przyciskami do sterowania, natychmiast staje się jasne, że podczas projektowania serii CF przywiązywano dużą wagę do bezpieczeństwa, wygody i łatwości kierowania pojazdem. Nowo zaprojektowane wnętrze kabiny charakteryzuje się jakością typową dla wysokiej klasy samochodów osobowych przy jednoczesnym uwzględnieniu codziennych potrzeb kierowcy.


Nowa seria LF
Mocniejsze silniki, dostępna w opcji zautomatyzowana skrzynia biegów AS-Tronic, odświeżona stylistyka nadwozia i unowocześnione wnętrze kabiny sprawiają, że nowa seria LF jest bardziej atrakcyjna aniżeli jej poprzedniczka.
Nowe, cztero- i sześciocylindrowe silniki PACCAR charakteryzują się większą pojemnością skokową, co daje do 20% większy moment i moc użyteczną osiągalne w szerszym zakresie prędkości obrotowych silnika, co z kolei zapewnia lepsze osiągi, większą elastyczność, mniej zmian biegów i większą oszczędność paliwa. Moc znamionowa silników serii LF mieści się w zakresie od 140 do 280 KM, a dzięki wysokociśnieniowemu systemowi wtrysku common rail i układowi selektywnej redukcji katalitycznej spalin wszystkie silniki spełniają normy emisji spalin Euro 4 bez potrzeby stosowania filtra cząstek stałych.
Nowością w serii LF jest możliwość zamówienia skrzyni biegów AS-Tronic do wszystkich modeli serii LF.
Seria DAF LF obejmuje pojazdy o różnym ciężarze całkowitym i różnych rozstawach osi, oferuje również możliwość wyboru kabiny dziennej lub sypialnej. Model LF45 produkowany jest w zakresie mas całkowitych od 6 do 12 ton, natomiast LF55 – od 12 do 21 ton, a dopuszczalna masa całkowita zestawu z przyczepą może wynosić 32 tony. Zarówno kabina dzienna, jak i sypialna charakteryzują się zwartymi wymiarami zewnętrznymi zapewniającymi maksymalną zwrotność przy zachowaniu przestronności wnętrza.


Nowość: urządzenie ostrzegające o zjeździe z pasa ruchu
Na targach IAA w Hanowerze DAF zaprezentował szereg nowych urządzeń zwiększających bezpieczeństwo do pojazdów nowej serii CF i XF105. Wszystkie modele wyposażone w skrzynię biegów AS Tronic i EBS, są obecnie standardowo wyposażone w układ „wspomagania przy ruszaniu pod górę”, który zapobiega staczaniu się pojazdu do tyłu podczas ruszania pojazdy stojącego na wzniesieniu. Urządzenie ostrzegające o zjeździe z pasa ruchu zostanie zaś wprowadzone jako opcja na początku 2007 r. Urządzenie to ostrzega kierowcę sygnałem dźwiękowym, jeśli pojazd zbacza z oznakowanego pasa ruchu, przyczyniając się w ten sposób do zwiększenia bezpieczeństwa. Ponadto z początkiem przyszłego roku DAF zacznie oferować w pojazdach serii CF i XF105 dostępne na zamówienie układy kamer (przednich i bocznych). Systemy te będą montowane fabrycznie i będą poprawiać widoczność, przyczyniając się w ten sposób do zwiększenia bezpieczeństwa.

Światowa premiera: system telematyczny DAF
Telematyczny system informacyjno-monitorujący firmy DAF jest rozwiązaniem służącym do transmisji danych i zarządzania flotą samochodową. System ten zostanie wprowadzony na rynek od połowy 2007 r. w postaci zintegrowanego rozwiązania dla serii CF i XF. W tym samym roku zostanie wprowadzona wersja systemu dla serii LF oraz do zastosowania w samochodach ciężarowych innych marek. Telematyczny system informacyjno-monitorujący firmy DAF umożliwi operatorom transportu drogowego optymalizację działalności poprzez zapewnienie lepszej łączności pomiędzy bazą macierzystą a pojazdem i kierowcą. Telematyczny system informacyjno-monitorujący firmy DAF wyposażony jest w liczne łącza do transmisji danych obejmujące między innymi monitorowanie przy użyciu kamery, nawigowanie i przekazywanie informacji o ruchu drogowym, wytyczanie drogi, dwukierunkowe przesyłanie komunikatów oraz połączenie telefoniczne. Ponieważ system bazuje na Internecie, nie wymaga on dodatkowego oprogramowania w bazie macierzystej; w celu skontaktowania się z pojazdem wystarczające jest łącze internetowe.
Telematyczny system informacyjno-monitorujący firmy DAF składa się z wyświetlacza estetycznie osadzonego w dwóch lub trzech gniazdach DIN deski rozdzielczej modelu CF i XF105, komputera pokładowego i portalu internetowego. Samochód ciężarowy i baza są połączone za pośrednictwem protokołu GPRS umożliwiającego wymianę informacji dotyczących trasy i podróży. Podczas opracowywania systemu telematycznego DAF największy nacisk położono na łatwość obsługi, a co za tym idzie na system przyjazny użytkownikowi, co zaowocowało redukcją menu do trzech poziomów oraz szeregiem przycisków bezpośredniego dostępu do często używanych funkcji. Unikalna dla systemu jest możliwość podłączenia systemu nawigacji do funkcji przesyłania komunikatów. Pozwala to działowi planowania firmy transportowej na wysłanie do pojazdu preferowanej trasy przejazdu, która jest automatycznie wyświetlana na ekranie. Od momentu wprowadzenia telematyczny system informacyjno-monitorujący firmy DAF będzie zawierał funkcje przesyłania komunikatów, nawigacji, planowania trasy, namierzania pojazdu w ustalonym obszarze, wyznaczania trasy i śledzenia oraz monitorowania parametrów eksploatacyjnych, jak również możliwość podłączenia układu kamer do wyświetlacza. Inne funkcje, takie jak monitorowanie temperatury ładunku, informacje dotyczące bezpieczeństwa i monitorowanie PTO będą mogły zostać dodane w późniejszym okresie, po wprowadzeniu połączeń np. I-Pod lub MP3.


Technologia hybrydowa
PACCAR, macierzysta spółka firmy DAF postawiła sobie cel osiągnięcia w ciągu najbliższych siedmiu lat 30-procentowego zmniejszenia zużycia paliwa w przypadku wybranych zastosowań pojazdów przy średnim obciążeniu eksploatacyjnym. Do osiągnięcia tego celu w głównej mierze przyczyni się technologia hybrydowa. Kompleksowy, światowy program pojazdów hybrydowych spółki ma na celu komercjalizację systemów zarządzania energią, przynoszących korzyści zarówno klientom jak i środowisku. W ramach tego programu, DAF Trucks zaprezentował na wystawie IAA prototyp pojazdu dystrybucyjnego z napędem hybrydowym opartego na opartego na pojazdach serii LF.
Pojazd jest opracowywany we współpracy z Eaton, TNO (Holenderska Organizacja Stosowanych Badań Naukowych) i Leyland Trucks, a także Spółką PACCAR i wyposażony jest w nowoczesny, równoległy układ hybrydowy z silnikiem Diesla i silnikiem elektrycznym. Ponieważ układ hybrydowy jest stosowany do gromadzenia energii wytwarzanej podczas hamowania, dlatego jest on szczególnie użyteczny w zastosowaniach dystrybucyjnych w ruchu miejskim (stop-and-go) i umożliwia uzyskanie nawet 30-procentowej oszczędności w zużyciu paliwa. DAF Trucks posiada bogate doświadczenie w dziedzinie systemów hybrydowych. W latach osiemdziesiątych ubiegłego wieku opracowano koncepcję autobusu hybrydowego, a w latach dziewięćdziesiątych prototyp hybrydowego samochodu dostawczego na podstawie serii CF. Jednakże wówczas baterie akumulatorów ważyły około 3.000 kg, co stanowiło ogromną wadę pojazdu dystrybucyjnego. Najnowsze osiągnięcia w technologii wytwarzania akumulatorów pozwoliły zmniejszyć masę baterii akumulatorów do zaledwie 150 do 200 kg, co czyni technologię hybrydową zdatną do codziennych zastosowań.


Udoskonalone, przyjazne dla środowiska silniki – EEV
DAF Components, dział firmy DAF odpowiedzialny za marketing i sprzedaż komponentów DAF, takich jak silniki, osie, układy napędowe i kabiny, oferowanych do autobusów i autokarów oraz pojazdów specjalnych, zaprezentuje na stoisku DAF silnik EEV o pojemności 9,2 litra. Udoskonalony, przyjazny dla środowiska silnik charakteryzuje się jeszcze niższymi poziomami emisji substancji szkodliwych aniżeli wymagane przepisami normy Euro 5, które wejdą w życie w 2009 r. Silniki EEV firmy DAF oparte są na nowym silniku Euro 5 typu PR o pojemności 9,2 litra, wyposażonym w pasywny filtr sadzy. Dzięki zamontowaniu pasywnego filtra sadzy można uzyskać zmniejszenie emisji cząstek o kolejne 50%, co daje ostateczną wartość zaledwie 0,015 g/kWh. Stanowi to 25% mniej aniżeli wymagana norma EEV. Silnik PACCAR EEV o pojemności 9,2 litra emituje 2 gramy NOx, 0,05 grama CO, 0,1 grama węglowodorów na kWh, a emisja zadymienia jest pomijalna.
Na początku przyszłego roku lub wcześniej, jeśli będzie to możliwe technicznie, silnik PACCAR EEV o pojemności 9,2 litra o zakresie mocy od 250 do 360 KM będzie gotowy do użycia w autobusach, a nieco później w 2007 r. w samochodach ciężarowych. Będzie również dostępna wersja EEV silnika PACCAR MX o pojemności 12,9 litra, o mocy w zakresie od 360 do 510 KM. Będzie on także wyposażony w pasywny filtr sadzy.


Centralne miejsce dla usług firmy DAF
W celu podkreślenia znaczenia, które firma DAF i tysiące jej dealerów zajmujących się sprzedażą i serwisem przywiązują do jakości świadczonych usług takich, jak serwis posprzedażny, usługi finansowe PACCAR, PACCAR Parts i TRP, wyznaczono im znaczące miejsce na stoisku firmy DAF, jako że obejmują one Międzynarodową Obsługę Samochodów Ciężarowych DAF (ITS), Kontrakty Obsługowo – Naprawcze (MultiSupport Repair and Maintenance Contracts), jak również systemy udostępnione dealerom DAF służące udzielaniu klientom porady przy zakupie. Przedstawiciele handlowi DAF stosują zasadę „wszystko w jednym miejscu” – wszystkie usługi i wsparcie pod jednym dachem po to, by przewoźnik mógł skoncentrować się na swojej podstawowej działalności.

Kompletnie opracowane rozwiązania do zastosowań w transporcie
We współpracy z europejskimi producentami nadwozi najwyższej klasy przedstawiciele handlowi DAF mogą dostarczyć, kompletne rozwiązanie do każdego zastosowania transportowego.
Dla podkreślenia faktu, że samochody ciężarowe DAF stanowią dobrą podstawę do dowolnego zastosowania transportowego i do każdego nadwozia, na stoisku DAF znalazło się kilka w pełni zabudowanych samochodów ciężarowych, włącznie z typowym pojazdem według niemieckiej specyfikacji BDF. Na stoisku znajdzie się także CF w konfiguracji 8 x 4 z samochodem wywrotką firmy Meiller, CF75 w konfiguracji 6 x 4 z systemem kontenerowym, dźwigowym VDL oraz wywrotka LF55, również dostarczana przez VDL Container Systems.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!