W czwartek 24 maja 2007 roku posłowie przegłosowali poprawki wprowadzające klauzulę napraw do polskiego prawa. Za klauzulą głosowało 340 posłów, przeciwko 51, a 6 posłów wstrzymało się od głosu. Wprowadzenie Klauzuli napraw oznaczać będzie, że 14 milionów kierowców w Polsce nie będzie skazanych na monopol koncernów samochodowych.
Poprawki wprowadzające klauzulę napraw do nowelizacji ustawy Prawo Własności Przemysłowej zgłoszone zostały przez dwa największe Kluby Parlamentarne – Prawo i Sprawiedliwość oraz Platforma Obywatelska. Zyskały one poparcie właściwie wszystkich klubów i kół parlamentarnych – przeciwko głosowali tylko posłowie SLD.
Wprowadzenie Klauzuli napraw oznaczać będzie, że właściciele pojazdów w naprawach powypadkowych, będą mogli korzystać z tańszych części produkowanych i dostarczanych przez niezależnych producentów. Nie będą już zmuszani do kupowania aż o ok. 60% droższych części z logo koncernów samochodowych, choć różni je opakowanie, logo i właśnie cena. Najczęściej pochodzą one z tych samych linii produkcyjnych – aż 80% części potrzebnych do montażu pojazdów koncerny zamawiają właśnie u niezależnych producentów.
Klauzula napraw została zarekomendowana przez Komisję Europejską. Z powodzeniem jest stosowana w wielu europejskich krajach tj.: Wielka Brytania, Włochy, Irlandia, Holandia, Belgia, Luksemburg, Hiszpania, Węgry, Łotwa. Klauzuli sprzeciwiają się głównie Niemcy i Francja.
Czwartkowe głosowanie udowodniło, że posłowie stanęli po stronie polskich konsumentów i wolnego rynku. Teraz ustawa zawierająca klauzulę napraw przechodzi pod obrady Senatu, a następnie zostanie przekazana do podpisu Prezydentowi RP.
Komentarze