Prywatna poczta

, 7 września 2007, 0:00

Dzisiaj wysłanie listu zmusza nas do korzystania z usług Poczty Polskiej. Już niebawem to się zmieni. Rynek usług pocztowych zostanie otwarty. Wysyłając przesyłkę będziemy mogli wybrać firmę, która ją doręczy. Konkurencja na tym rynku spowoduje spadek cen i wzrost jakości usług. Każdy z nas będzie mógł także założyć własną pocztę.

Jeszcze kilka lat temu dzwoniąc z telefonu stacjonarnego musieliśmy korzystać z usług TP S.A. Otwarcie rynku telekomunikacyjnego spowodowało wejście nowych operatorów. Spadły ceny, pojawiły się promocje. Zaczęła się walka o klienta, który na tych zmianach skorzystał najmocniej.

Podobnie będzie z rynkiem pocztowym. Dziś jeszcze trudno wyobrazić sobie, że do drzwi z listem może zapukać ktoś inny niż listonosz Poczty Polskiej. Jest to jednak tylko kwestia czasu.
Do pełnej liberalizacji tego rynku dojdzie pewnie po 2013 roku. Wiele firm widzi w tym znakomity sposób na biznes. Polski rynek pocztowy wyceniany jest bowiem na poziomie 7 miliardów złotych. Stąd europejscy operatorzy (Deutsche Post, Royal Mail, La Poste) przygotowują się w pierwszej fazie do wykupienia udziałów polskich operatorów prywatnych, a następnie płynnego zastąpienia ich placówek własnymi jednostkami.
Taki stan rzeczy wymusi na przedsiębiorcach funkcjonujących w sektorze pocztowym ciągłe podnoszenie jakości świadczonych usług, co wzmocni ich wartość rynkową, a także pozwoli na podjęcie pełnej działalności usług pocztowych przez przedsiębiorców zamierzających konkurować na rynku lokalnym, krajowym, czy też na obszarze poszczególnych krajów UE.

Uwolnienie rynku usług pocztowych to także rozwój edukacji w tym zakresie. Wyższa Szkoła Logistyki od września 2007 uruchamia studia podyplomowe „Zarządzanie logistyczne usługami operatorów pocztowych”. Studia te adresowane są do czterech zasadniczych grup słuchaczy:

• Przedsiębiorców zajmujących się usługami pocztowymi, w tym państwowego przedsiębiorstwa użyteczności publicznej „Poczta Polska”.
• Osób, które same zamierzają podjąć działalność gospodarczą w sektorze usług pocztowych.
• Osób, które poszukują pracy u istniejących operatorów pocztowych.

• Kadry managerskiej, kierowniczej i usługowej przedsiębiorstw świadczących usługi na rzecz operatorów pocztowych.

 

Komentarze

Brak komentarzy