Renault Hybrys

, 28 września 2007, 0:00

Rozwiązanie gwarantujące niższe zużycie paliwa i bardziej przyjazne dla środowiska

Podczas 29. Targów Transportu Drogowego w Amsterdamie, które odbędą się w dniach 26 października – 3 listopada 2007 roku Renault Trucks zaprezentuje Hybrys – innowacyjny, hybrydowy, studyjny miejski pojazd użytkowy. Futurystyczny design pojazdu odzwierciedla wizję transportu miejskiego przyszłości tak jak ją widzi koncern Renault Trucks. Hybrys to model, w którym zastosowano technologię napędu hybrydowego jako alternatywne rozwiązanie wobec silnika wysokoprężnego.

Potrzeba ochrony środowiska, rosnące ceny produktów ropopochodnych oraz przewidywane kurczenie się zasobów ropy naftowej to czynniki, które skłoniły Renault Trucks do podjęcia działań w celu rozszerzenia obecnej gamy o pojazdy charakteryzujące się niskim zużyciem paliwa dzięki wykorzystaniu nowych źródeł energii.

Gama pojazdów Renault Trucks zaprojektowanych z myślą potrzebach komunalnych obejmuje wersje silnikowe, które wykorzystują alternatywne źródła energii: biopaliwa, gaz ziemny, podwójny napęd spalinowo-elektryczny oraz napęd elektryczny. W najbliższej przyszłości, tak zwane hybrydowe technologie „równoległe” (które łączą silnik wysokoprężny z silnikiem elektrycznym i oferują możliwość wykorzystania różnych źródeł napędu), które już dziś zostały zastosowane w samochodzie koncepcyjnym Hybrys, z pewnością na stałe zagoszczą na rynku.

Innowacyjny design, który ułatwia obsługę pojazdu
Podobnie, jak w przypadku studyjnych modeli Radiance i Magnum Vega, Hybrys, najnowsze dzieło Renault Trucks, jest pojazdem o płynnych, opływowych liniach, które doskonale sprawdzają się w ruchu miejskim, zwłaszcza w przypadku samochodów przeznaczonych do zbiórki odpadów.

Wygląd zewnętrzny
Asymetryczny grill chłodnicy z masywnym, nieco przesuniętym na bok logo, zapewnia kierowcy i pasażerom doskonałą widoczność. Eteryczny design, gładkie powierzchnie i żywy kolor lakieru podkreślają charakter modelu Hybrys. Zdecydowanie zarysowane linie i wyposażona w zaawansowane urządzenia elektroniczne kabina sprawiają, że samochód wywiera wrażenie. Wyposażony w łagodnie zaokrąglone zderzaki pojazd harmonijnie wtapia się w miejskie otoczenie.
Asymetryczne linie maski pojazdu zapewniają dobrą widoczność z prawej strony, a nowatorskie rozwiązanie drzwi Vision gwarantuje dobrą widoczność na boki.

Kamery monitorujące sytuację z przodu i tyłu pojazdu zostały wbudowane w kabinę. Są pozbawione wystających elementów.
Stopień ułatwiający wejście do kabiny składa się od strony pasażera. Zastosowanie tego rozwiązania zwiększa komfort jazdy i zapewnia większe bezpieczeństwo pracy kierowcy, który wykonując swoje obowiązki, jest często zmuszony wysiadać i wsiadać do samochodu.
Po zmierzchu, z reflektorów zamontowanych w zderzaku płynie miękkie, silnie światło, zapewniając kierowcy dobrą widoczność na prostej drodze i zakrętach.
Kołpaki kół mają wyraziste, zaokrąglone linie, które zapewniają także większe bezpieczeństwo innym uczestnikom ruchu drogowego.
Zamontowana pod prawą stroną maski dobrze wentylowana komora silników hybrydowych charakteryzuje się gładką powierzchnią ścian bocznych.

Wnętrze
Wnętrze kabiny Hybrys zostało zaprojektowane z myślą o wymaganiach branży zbiórki odpadów komunalnych.
Stylistyka wnętrza opiera się na czystych, prostych liniach i jest utrzymana w kolorystyce idealnie dopasowanej do koloru nadwozia. Wnętrze tchnie naturalnością, ale jednocześnie posiada wszystkie udogodnienia, jakie zapewniają zaawansowane technologie.
Utrzymana w odcieniach satynowej zieleni oraz złamanej bieli kabina jest niezwykle jasna i kusi odprężającą atmosferą.
Kompozytowe materiały, z których wykonane są elementy kabiny można zmywać, a wyjmowane gumowe dywaniki ułatwiają utrzymanie czystości.
Trzy jasnozielone i metaliczno-szare profilowane siedzenia są doskonale dopasowane do koloru nadwozia. Fotel kierowcy jest także wyposażony w szeroki, wygodny i ergonomiczny podłokietnik.

Deska rozdzielcza
Deska rozdzielcza została wyposażona w dwa wyświetlacze.
Na głównym ekranie umieszczonym za kierownicą wyświetlane są najważniejsze informacje dla kierowcy:
– Prędkość
– Obroty na minutę
– Poziom wody w chłodnicy i oleju silnikowego
– Aktualnie włączony bieg
– Włączony napęd (napęd elektryczny; napęd spalinowy)

Na drugim ekranie, umieszczonym po prawej stronie deski rozdzielczej, wyświetlane są następujące informacje:
Obraz z kamer monitorujących sytuację z tyłu pojazdu, który służy do obserwacji pojazdów jadących za samochodem;
– Dedykowany ekran nawigacji pokazuje zaplanowaną trasę przejazdu z zaznaczeniem odcinka, który został już pokonany;
Dodatkowe informacje dot. pojazdu: ciężar ładunku, średnia prędkość pojazdu itd. …;
– Wskaźniki komfortu jazdy: temperatura, radio, itd…..
Ekran monitorujący sytuację z przodu pojazdu oraz dwa wyświetlacze pokazujące obraz z tyłu samochodu, które zastąpiły tradycyjne lusterka boczne, zostały zamontowane ponad głową kierowcy w konsoli dachowej.

Na desce rozdzielczej zamontowano także szereg widocznych kontrolek. Rozwiązanie to znacznie upraszcza pracę operatora pojazdu.
Pod kierownicą znajduje się także przełącznik automatycznej skrzyni biegów.

Silnik
Renault Hybrys 6×2 jest wyposażony w jednostkę napędową DXi7 o mocy 320 KM ze zautomatyzowaną skrzynią biegów Optidriver Plus oraz silnik elektryczny MDS (Motor Drive System).
Moduł elektryczny podwozia obsługuje akumulatory, sterowniki podzespołów elektrycznych, obwody zasilania oraz system chłodzenia.
Przy rozstawie osi wynoszącym 3,900 mm, Hybrys jest także wyposażony w przednią oś o dopuszczalnym nacisku 7,5 ton, most P1395 o dopuszczalnym nacisku 13 ton i koła 22.5”.

Pojazd jest wyposażony w przednie zawieszenie mechaniczne i tylne pneumatyczne ze stabilizatorem.

Zasada działania
Samochód jest uruchamiany bez kluczyka, za pomocą przycisku, który aktywuje elektryczny system zasilania przed włączeniem się silnika spalinowego. Automatyczny system kontroli napędu sam wybiera źródło zasilania, zapewniając komfortową, cichą jazdę oraz niskie zużycie paliwa.
Zgodnie z zamysłem projektantów, Renault Hybrys ładuje akumulatory podczas jazdy. Te właśnie zasoby energii są wykorzystywane przez silnik elektryczny podczas jazdy oraz do zasilania wyposażenia zwiększającego bezpieczeństwo i komfort użytkowników, które w innych modelach pobierają energię z silnika wysokoprężnego. Systemy zasilane elektrycznie to m.in. wspomaganie kierownicy oraz obwody ogrzewania. Dzięki zastosowaniu tego rozwiązania, po zatrzymaniu pojazdu, kierowca może wyłączyć silnik wysokoprężny bez potrzeby dezaktywacji włączonych funkcji.
Silnik elektryczny może być także wykorzystywany w przypadku przeciążenia silnika wysokoprężnego, np. podczas jazdy w terenie górzystym. Rozwiązanie to umożliwia optymalizację pracy silnika przy wysokich obrotach, przy jednoczesnym niskim zużyciu paliwa.

Akumulatory ładują się gdy samochód toczy się, a także podczas hamowania lub po ich podłączeniu do źródła energii elektrycznej.
Architektura elektryczna gwarantuje optymalne wykorzystanie silnika elektrycznego i wysokoprężnego. Zapewnia również kontrolę pracy automatycznej skrzyni biegów, a więc i całego procesu przenoszenia napędu, co przekłada się na zmniejszoną emisję hałasu.
Optymalizacja zużycia energii przez pojazd przekłada się na znacznie niższe zużycie paliwa oraz niższą emisję CO2 do atmosfery.
W celu zapewnienia bezpieczeństwa oraz komfortu jazdy użytkownikom pojazdu, Renault Hybrys został wyposażony w elektryczny hamulec parkingowy.

Zalety prezentowanego rozwiązania
W zależności od sposobu użytkowania pojazdu, Hybris oferuje nawet o 35% niższe zużycie paliwa w porównaniu z tradycyjnymi wersjami silnikowymi. Rozwiązanie to przyczynia się w bezpośredni sposób do zmniejszenia emisji spalin oraz CO2.

Zasięg na napędzie elektrycznym wynosi 2 km.
Zastosowane w pojeździe rozwiązania sprawiają, że Hybrys emituje mniej hałasu niż inne modele.
Hybrys może współpracować z silnikami spełniającymi wymogi normy Euro5 napędzanymi biopaliwami i być wyposażony w filtr cząstek stałych.

 

Komentarze

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

83.21.220.*, 29 kwietnia 2011, 14:59 0 0

fajne auto

Odpowiedz