Uruchomiono pierwszy proces produkcji samochodów ciężarowych bez emisji dwutlenku węgla

, 28 września 2007, 0:00

Zgodnie z celami określonymi przez Unię Europejską, emisja dwutlenku węgla w Europie musi zostać zredukowana o 20% do roku 2020. Tymczasem Volvo Trucks może już dziś zaprezentować pierwszy zakład produkujący pojazdy, w którym całkowicie wyeliminowano emisję dwutlenku węgla. Większość energii jakiej potrzebuje fabryka Volvo w Ghent (Belgia), największy zakład koncernu w Europie, pochodzi z własnej elektrowni wiatrowej i instalacji przerobu biomasy.

Fabryka w Ghent wystartowała jako pierwsza
Aby pokazać światu, że nawet samochody ciężarowe można budować bez emisji dwutlenku węgla, w 2005 roku Volvo Trucks zapoczątkowało program badań zużycia energii w procesie produkcyjnym. Rezultaty programu już są widoczne.

Elektrownie wiatrowe i instalacja przerobu biomasy na terenie fabryki
Pierwszym krokiem było wprowadzanie wielu zmian w infrastrukturze zakładowej zmierzających do zmniejszenia zużycia energii elektrycznej. Aby zwiększyć ilość naturalnego światła, w stropy hal produkcyjnych wbudowano świetliki. Dodatkowo ściany i podłogi pomalowano na jasne kolory, które dodatkowo obniżają potrzebną moc oświetleniową.
W Ghent podjęto decyzję o budowie siłowni wiatrowej składającej się trzech zespołów prądotwórczych. Zespoły te pokrywają połowę zapotrzebowania fabryki na energię elektryczną. Druga połowa energii elektrycznej pochodzi od belgijskiej firmy Electrabel, która wytwarza prąd wykorzystując technologie przyjazne środowisku.

Siedemdziesiąt procent potrzeb grzewczych zakładu Ghent pokrywa nowo wybudowana instalacja przerobu biomasy. Źródłem energii cieplnej jest proces spalania granulowanej biomasy, podtrzymywany energią elektryczną dostarczaną z ogniw słonecznych zamontowanych na dachu budynku. Pozostałe 30% mocy grzewczej wytwarzane jest w kotłach gazowych przystosowanych do opalania biopaliwem.

Dwukrotnie większy udział energii wytwarzanej bez emisji dwutlenku węgla do 2010 r.
Celem Volvo Trucks jest zmniejszenie o połowę energii zużywanej w przeliczeniu na jeden wyprodukowany samochód ciężarowy. Już w przyszłym roku spodziewana jest redukcja rzędu 25%. W skali całej firmy wykorzystanie energii wytwarzanej bez emisji dwutlenku węgla wzrośnie dwukrotnie do roku 2010.

 

Komentarze

Brak komentarzy