Producent pojazdów ciężarowych umocnił się na polskim rynku

, 15 lutego 2016, 12:29

DAF zorganizował konferencję, na której przedstawione zostały dane rynkowe za rok 2015. Okazało się, że polskie firmy transportowe coraz chętniej wybierają pojazdy z logo holenderskiej marki. Przedstawiamy garść statystyk.

W ubiegłym roku DAF umocnił swoją pozycję na europejskim rynku ciężkich pojazdów ciężarowych, notując udział na poziomie 14,6% (2014 r.: 13,8%). Polska jest obecnie czwartym rynkiem w Europie dla firmy DAF z udziałem 18,9%. Miniony rok był bardziej dynamiczny pod względem sprzedaży niż początkowo zakładano. Ciężki segment (pow. 16t DMC) wzrósł o 31,6% osiągając 20 236 pierwszych rejestracji nowych pojazdów ciężarowych (15 373 w 2014). Rejestracje marki DAF osiągnęły dynamikę większą o 0,8% osiągając 18,9% rynku (18,1% 2014)  z wynikiem 3 823 pojazdów (wobec
2 785 w 2014).

„Odnotowaliśmy wzrost udziału we wszystkich głównych segmentach polskiego rynku” – powiedział Renaud Dehillotte, dyrektor zarządzający DAF Trucks Polska Sp. z o.o.

Rynek ciężkich ciągników siodłowych wzrósł o 31,9% osiągając 17 005 rejestracji (2014 – 12 890). Firma DAF dostarczyła 3 435 ciągników (2014 – 2 486) osiągając 20,2% udziału (wobec 19,3% w 2014), czyli osiągając wzrost 38,2%.

Lekki segment pokazał spadek ilości rejestracji o 7,1% z wynikiem 1 893 sztuk (2014 – 2 038). 78 pojazdów marki DAF znalazło nabywców, co dało wynik 4,1% udziału w rynku.

Zbigniew Kołodziejek DAF
Zbigniew Kołodziejek z firmy DAF prezentuje dane rynkowe.

Rok 2015 okazał się też rokiem obfitującym w rekordy w niemal każdym aspekcie biznesu DAF w Polsce. Sprzedaż kontraktów serwisowych DAF Multisupport osiągnęła rekordową ilość 1 751 sztuk, co stanowi rekordowy udział 44,9%, zwiększając tym samym portfolio aktywnych kontraktów do rekordowych 2 970. Wynik 766 sfinansowanych pojazdów jest kolejnym rekordowym wynikiem w czteroletniej historii działalności Paccar Financial Polska, co przełożyło się na 19,6% udziału w całkowitej sprzedaży DAF w Polsce. Kolejne rekordy to sprzedaż części na poziomie 38,7 mln Euro , z czego aż 8,3 mln Euro (21%) przypada na części dostępne w ramach katalogu TRP. Jest to również efektem dynamicznego wzrostu ilości punktów sprzedaży, działających pod logiem TRP do 4, z których aż 3 dysponują warsztatem. Dział After Sales zarejestrował również kilka rekordowych wskaźników, z których najważniejsze to pomoc na drodze w czasie nie dłuższym niż 6 godzin w 92% przypadkach zgłoszeń do ITS (92,2% w przypadku PTS), co jest również najlepszym wynikiem wśród wszystkich europejskich przedstawicielstw DAF.

DAF

Masowe szkolenia

Od października roku 2015 firma DAF rozpoczęła też akcję masowego szkolenia kierowców  w ramach programu DAF EcoDrive+. W ramach tego programu każdy klient odbierający nowy pojazd serii CF i XF model roku 2015 u uczestniczących dealerów otrzymał voucher uprawniający do nieodpłatnego przeszkolenia z ekonomicznej jazdy 1 kierowcy. 437 kierowców zostało przeszkolonych w ramach programu uczestnicząc w jednym ze 139 zorganizowanych szkoleń i osiągając poprawę wyników zużycia paliwa o 18%, jednocześnie zwiększając średnią prędkość przejazdu o ponad 1%. Również sieć dealerska DAF osiągnęła rekordową ilość punktów serwisowych – 26 – dzięki otwarciu nowego obiektu w Opolu, poprawiając jednocześnie swoją efektywność, co przejawia się rekordowym wskaźnikiem absorbcji w historii działalności DAF w Polsce.

DAF w Europie

W 2015 roku w Europie zarejestrowanych zostało ok. 39 400 ciężkich pojazdów ciężarowych marki DAF — o 26% więcej niż rok wcześniej (31 200). Warto zwrócić uwagę, że całkowita sprzedaż ciężkich samochodów użytkowych wzrosła o ok. 19% — od 226 000 w 2014 roku do 269 000. W bieżącym roku DAF przewiduje, że w Europie sprzedanych zostanie pomiędzy  260 000 a 290 000 ciężkich pojazdów ciężarowych wszystkich marek.

W segmencie pojazdów lekkich, w którym firma DAF oferuje model LF, wolumen rynku w Europie wzrósł o 5% do 49 000 egzemplarzy (2014: 46 500). Firma DAF odnotowała także wzrost udziału w rynku modeli o masie całkowitej od 6 do 16 t z 8,9% w 2014 roku do 9% w roku 2015. Ważnym powodem tego wzrostu był sukces firmy w Wielkiej Brytanii, gdzie osiągnięty został wynik 36% udziału w segmencie LF.

Firma DAF umocniła swoją pozycję również na rynku poza Unią Europejską. Rozszerzona została działalność na rynki w Malezji i Kolumbii. Otworzony został też nowy zakład montażowy w Tajwanie, co pozwoli na podwojenie liczby produkowanych modeli LF, CF i XF. Przy obecnym udziale w rynku w wysokości 17,8% firma DAF jest największą europejską marką w Tajwanie.

 

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!