Współpraca niezależnego rynku przynosi efekty

25 stycznia 2008, 0:00

Po wielu latach trudnych dyskusji o potrzebie współdziałania uczestników niezależnego rynku motoryzacyjnego, nastąpił masowy ruch integracji tego środowiska. Doskonałą możliwość podjęcia współpracy stworzyła II Konferencja Producentów i Dystrybutorów Części Samochodowych, która odbyła się w dniu 17 stycznia 2008 r. w Warszawie. Organizatorem było Stowarzyszenie Dystrybutorów Części Motoryzacyjnych. W konferencji wzięło udział 180 osób z firm i organizacji reprezentujących łącznie 200 tysięcy miejsc pracy w motoryzacji.

Podczas konferencji międzynarodowe autorytety i krajowi eksperci zaprezentowali niezwykle ważne tematy dla niezależnego rynku motoryzacyjnego oraz aktualne problemy tej branży. Wielokrotnie podkreślano potrzebę współdziałania w imię ochrony wspólnych interesów. Skuteczności takich działań dowiodły sukcesy Stowarzyszenia Dystrybutorów Części Motoryzacyjnych osiągane w ostatnich latach.

Konferencję rozpoczął Alfred Franke, prezes Stowarzyszenia Dystrybutorów Części Samochodowych. Zaprezentował on kluczowe obszary działań SDCM: wprowadzenie w Polsce Klauzuli Napraw, kwestię dostępu do danych technicznych związanych z naprawami, re – homologacje, kampanię edukacyjną dla kierowców Akademia Bezpiecznego Samochodu oraz problem sprzedaży części zamiennych w tzw. szarej strefie. „Duże znaczenie dla branży ma przygotowanie wspólnie z Krajową Radą Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego raportu na temat wpływu stanu technicznego pojazdu na jego bezpieczeństwo. Ten temat był dotąd całkowicie pomijany przez instytucje rządowe a policyjne statystyki pomijały ilość wypadków spowodowanych niesprawnymi częściami. Raport otwiera drogę do zmian, które powinny poprawić stan techniczny samochodów poruszających się na polskich drogach.” – powiedział Franke. Omówił on także wielkość rynku części samochodowych, zmiany na rynku dystrybucji oraz wielkość parku samochodowego w Polsce.

Kolejna prezentacja – Sylvii Gotzen, Sekretarza Generalnego FIGIEFA poruszała bardzo istotny temat – potrzebę dostępu do informacji technicznej dla niezależnego rynku motoryzacyjnego oraz zagrożeń jakie mogą nadejść po wygaśnięciu GVO w 2010 roku. „Jeśli GVO nie zostanie odnowione, zabraknie przepisów, które zapewniają wolna konkurencję związaną z naprawami obecnie użytkowanych samochodów” – zauważyła Gotzen.

Głos zabrał również Gerhard Riehle międzynarodowy autorytet reprezentujący ECAR. Omówił on kwestię wprowadzenia Klauzuli Napraw przez Radę Unii Europejskiej. „Klauzula Napraw ma ogromne znaczenie dla dystrybutorów. Jeśli nie mogliby oni sprzedawać widocznych części zamiennych, mieliby także problemy ze sprzedażą innych części ulegających zniszczeniu podczas zderzenia w wyniku wypadku.” podkreślił Riehle. Zaznaczył również, że części tak zwane nieoryginalne to praktycznie te same części co w opakowaniu oryginalnym tylko o znacznie niższej cenie.

Do zagrożeń związanych z wygaśnięciem GVO nawiązywała przedstawiona przez Alfreda Franke kampania „Prawo do naprawy”. Celem kampanii jest ochrona prawa do konsumenckiego wyboru oraz konkurencji na rynku samochodowych części zamiennych, serwisowania i napraw oraz narzędzi i wyposażenia warsztatowego.

Prezes Polskiej Izby Stacji Kontroli Pojazdów Kazimierz Zbylut poruszył temat przeglądów samochodów. W wystąpieniu swoim podkreślił o ile mógłby być większy rynek części zamiennych gdyby przeglądy prowadzone były bardziej rzetelnie oraz w stosunku do wszystkich zobowiązanych do tego pojazdy. „W trakcie opracowania w Ministerstwie Infrastruktury znajduje się projekt ustawy „O dopuszczeniu pojazdów do ruchu”, który ma zastąpić dzisiejszą ustawę prawo o ruchu drogowym w jej części technicznej. Zaproponowane tam rozwiązania wprowadzają wiele istotnych zmian porządkujących i dyscyplinujących działalność stacji kontroli pojazdów, a także eliminujących patologie rodzące się w środowisku, gdzie konkurencja pomiędzy przedsiębiorcami jest z punktu widzenia bezpieczeństwa elementem najmniej pożądanym.” – nadmienił Zbylut.

Problemy i plany polskich producentów w branży motoryzacyjnej omówił Marek Paradowski, współwłaściciel firmy Paradowscy. Jednym z istotniejszych problemów na jakie wskazał jest finansowanie inwestycji. „Aby zapewnić ciągły wzrost jakości wytwarzanych części zamiennych konieczne jest nieustanne inwestowanie w nowe technologie. Nowe technologie są drogie. Wypracowanie kapitału na inwestycje jest coraz trudniejsze. Oczywiście banki i firmy leasingowe prześcigają się w ofertach pozwalających finansować niemal każdą inwestycję. Tyle tylko, że koszt kredytu czy leasingu jest bardzo wysoki w stosunku do marży zysku.” – zauważył Paradowski.

Pomocne w rozwiązywaniu tego typu problemów mogą być fundusze unijne dla firm produkcyjnych. O możliwościach wykorzystania tych środków mówiła Monika Ledzion, Dyrektor Biura ds. Unii Europejskiej Citi Handlowy. Bank Citi Handlowy był głównym partnerem konferencji. „W ramach programu „Innowacyjna gospodarka” Polska w latach 2007 – 2013 może wykorzystać środki w wysokości 8 300 mln Euro. Możliwości szkoleń dla firm a więc inwestycji w pracowników stwarza program „Kapitał ludzki”, którego pula dla Polski to 9 700 mln Euro.” – poinformowała Ledzion.

Dyrektor Generalny Valeo Adam Borkowski zaprezentował działania zagranicznych producentów na rzecz niezależnego rynku. Szczególnie uwypuklił projekty edukacyjne skierowane do kierowców pod nazwą Akademia Bezpiecznego Samochodu oraz skierowane do mechaników pod nazwą EXPONENTIA. Oba te projekty są realizowane wspólnie przez wielu najbardziej renomowanych producentów.

Podczas konferencji wręczono nagrody dla najlepszych producentów części w 2007 roku. Konkurs, który wyłonił najlepszych producentów zorganizowany został w trzech kategoriach: polski producent części (samochody osobowe), zagraniczny producent części (samochody osobowe) oraz producent części do samochodów ciężarowych. Producenci oceniani byli wg kryteriów: jakość produktów, dostępność produktów oraz wsparcie techniczne dla warsztatów. Nagrody otrzymały następujące firmy: ASMET Sp. z o.o., WIX – FILTRON Sp. z o.o., TOMEX Hamulce, SKF Sp. z o.o., FEBI POLSKA Sp. z o.o., ROBERT BOSCH Sp. z o.o. ZF TRADING GmbH, DINEX POLSKA Sp. z o.o.

O systemie rozliczeń szkód komunikacyjnych z zastosowaniem części alternatywnych mówił Radosław Bedyński, Dyrektor Centrum Likwidacji Szkód Polskiej Izby Ubezpieczeniowej. Zwrócił on uwagę na możliwości optymalizacji kosztów napraw, jakie daje zastosowanie części alternatywnych w rozliczeniach szkód.

Konferencję zakończył bardzo interesujący panel dyskusyjny o tematyce związanej z przyszłością branży. „Szczególny problem jaki dziś dotyka branżę motoryzacyjną to brak wykwalifikowanych kadr. Brak pracowników dotyka zwłaszcza warsztaty samochodowe. Jednocześnie rosną oczekiwania konsumentów co do jakości usług naprawczych. Dlatego tak ważne jest wspieranie warsztatów przez producentów i dystrybutorów poprzez organizowanie szkoleń technicznych. Konieczna jest również modyfikacja obecnego systemu kształcenia. Przede wszystkim należy zwiększyć liczbę absolwentów kierunków technicznych oraz uaktualnić program nauczania, w związku ze stałym rozwojem techniki.” – powiedział Krzysztof Ciemięga, Dyrektor Handlowy Bosch Automotive Aftermarket.

Zobacz film z konferencji tutaj

Partner główny konferencji:

Partnerzy medialni konferencji:    
                                                             

 

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!