Jakiś czas temu, zaprosiliśmy naszych Czytelników – profesjonalistów z branży napraw pojazdów ciężarowych, do wypełnienia Kalkulatora Napraw. Jest to formularz, dzięki któremu można sprawdzić, która z wykonywanych usług warsztatowych jest najbardziej opłacalna. Przedstawiamy uśrednione rezultaty.
Nasz kalkulator napraw w poglądowy sposób przedstawia trzy popularne usługi, które można zaproponować klientowi przy okazji pobytu jego pojazdu w warsztacie. Każdą z nich może wykonać niemal każdy serwis, specjalizujący się w obsłudze pojazdów ciężarowych:
- wymiana opon (6 sztuk)
- wymiana sprzęgła (komplet)
- wymiana akumulatorów (2 sztuki)
Kalkulator, na podstawie danych, wpisywanych przez przedstawicieli warsztatów obliczał maksymalny dzienny zysk ze sprzedaży danej usługi wraz z częściami. Aplikacja generuje przybliżone dane, więc niezbędne były pewne uproszczenia. Mimo to, wynik jest ciekawym porównaniem i daje pewną wiedzę na temat rynku usług warsztatowych.
Na podstawie danych wpisywanych do kalkulatora przez użytkowników, po wykluczeniu odpowiedzi nieprawdopodobnych i skrajnych (wartości najwyższe i najniższe), okazało się, że najbardziej opłacalną z trzech omawianych usług jest wymiana akumulatorów. Wysokie zyski można odnotować także dzięki wymianie opon.
Czysto teoretycznie, gdyby mechanik przez cały dzień pracy w warsztacie zajmował się wymianą akumulatorów w pojazdach ciężarowych, jego firma zyskałaby średnio 2 562 zł, oczywiście nie uwzględniając kosztów pracy itp. Średni czas takiej usługi, wg wyników z kalkulatora to 48 minut. Cena usługi jest dość niska i wynosi średnio 93 zł. Na dobry zysk, poza szybkim czasem naprawy ma dodatkowo wpływ także marża – średnio ok. 9,8%.
W przypadku opon w pojazdach ciężarowych, zysk warsztatu wyniósłby średnio 1 608 zł. Średni czas wymiany kompletu opon to 181 minut. Cena usługi okazała się dość niska – średnio 271 zł, jednak przeważnie zarobek warsztatu wzrastał dzięki marży. Wyniosła ona średnio 4,2%.
Wymiana sprzęgła okazała się najbardziej czasochłonną naprawą. Zajmuje średnio 473 minuty. Mimo najwyższej ze wszystkich omawianych napraw marży – 11,4% oraz stosunkowo wysokiej ceny usługi – 775 zł, dzienny zysk z pracy mechanika wyniósł najmniej, bo 1 128 zł.
W porównaniu do rynku osobowego, na rynku ciężarowym warsztaty o wiele rzadziej rezygnują ze stosowania marży na częściach. Wśród omawianych napraw, taka sytuacja ma miejsce w mniej niż 10% przypadkach – najczęściej przy okazji wymiany opon.
Wyniki naszego badania należy zestawić z rzeczywistością warsztatową. Oczywiście niemożliwym jest, by warsztat przez całe dnie zajmował się wyłącznie wymianą akumulatorów czy opon. Warto jednak zwrócić uwagę na to, jak dużo można zarobić na naprawach, które można traktować jako dodatkowe – przy okazji wizyty pojazdu klienta w warsztacie. Stosunkowo proste naprawy mogą generować duży zysk, a także nie zajmować zbyt wiele cennego czasu.
Komentarze