O 22 procent dłuższe przebiegi przed wymianą – to najważniejszy wynik testu porównawczego opon Continental, przeprowadzonego we współpracy z niezależną firmą autokarową.
Opony Continental założono na wszystkie koła jednego z sześciu luksusowych autokarów turystycznych Scania, należących do floty 12 pojazdów firmy Commandery Coaches z Worcester. Były one następnie skrupulatnie monitorowane.
W autokarze wyposażonym w ogumienie Continental opony kół osi kierowanej wymagały wymiany po 133.000 kilometrów, natomiast te na kołach osi pędnej – po 205.000 kilometrów, co czyni dla wszystkich sześciu opon sumę 1.086.000 kilometrów.
Biorąc pod uwagę cenę opon, wyniki wykazały znaczną oszczędność ogólnych kosztów eksploatacji opon. Analizowano też inne czynniki, w tym wpływ na ekonomikę zużycia paliwa, poziom hałasu i własności jezdne – i w każdym przypadku wyniki okazały się pozytywne lub neutralne.
Doświadczenie rozpoczęto analizą funkcji, jakie spełniać ma autokar, by następnie ustalić, który produkt z asortymentu firmy Continental będzie najodpowiedniejszy. Autokary w większości muszą pokonywać dalekie trasy autostradami, co oznacza nieprzerwaną jazdę z dużą prędkością (chociaż z zasady Commandery Coaches ustawia ograniczniki prędkości na 100 km/godz.)
Zalecono zamontowanie opon 315/80R22.5 HSL1 na kołach osi przedniej a HDL1 na osi pędnej – obydwie opony zostały zaprojektowane dla tego typu eksploatacji.
HSL1 ma wyjątkowo szeroką powierzchnię styku, więc opona zużywana jest równomiernie, co zapewnia jej dużą trwałość i dobre prowadzenie pojazdu. Nacięcia na barku bieżnika i skład chemiczny materiału przystosowany specjalnie dla osi kierowanej zapobiegają rozgrzewaniu się w czasie jazdy, co pozwala obniżyć zużycie paliwa. Niski poziom hałasu uzyskano dzięki starannie zaprojektowanej geometrii rowków bieżnika.
Opony HSL1 osiągnęły do wymiany przebieg 133.000 kilometrów. Po wymianie na ten sam typ opon okazało się, że stare karkasy są w doskonałym stanie i uzyskano za nie przyzwoitą bonifikatę od partnera sieci ContiNetwork – SkiTyres z Cheltenham. Bonifikata została zaliczona na poczet przyszłych zakupów opon.
Eksploatację czterech opon HDL1 na kołach osi tylnej kontynuowano przez następne 70.000 kilometrów, zanim niezbędna była ich wymiana. Osiągnęły one imponujący przebieg 205.000 kilometrów. Pojazdy Scanii z napędem na tylną oś zapewniają duży moment obrotowy, co może mieć wpływ na zużycie opon. Dobre właściwości trakcyjne opon HDL1, zwłaszcza na mokrej nawierzchni, pozwoliły zredukować efekt wysokiego momentu obrotowego i podnieść skuteczność hamowania, a co za tym idzie – zapewnić lepszą żywotności opon.
Samooczyszczające własności HDL1 przyczyniają się do mniejszego zużycia opon, gdyż kamyki i inne ciała obce są odrzucane. Dlatego też karkasy były w tak dobrym stanie, że zostały zwrócone SkiTyres do ponownego wykorzystania po pogłębianiu lub bieżnikowaniu zgodnie z zalecanym przez Continental pięciostopniowym cyklem ContiLifeCycle. Firma Commandery kieruje się jednak zasadą, by we wszystkich pojazdach floty montować wyłącznie nowe opony.
Martin Rowley, Dyrektor Naczelny tej rodzinnej firmy, która w przyszłym roku obchodzi swoje 25-lecie, powiedział: „To znakomity wynik w porównaniu z przebiegami, po jakich zwykle musimy wymieniać opony naszych pojazdów Scania, zwłaszcza opony kół napędowych.
„Ogólnie rzecz biorąc, oznacza to przedłużenie przebiegu o 22 procent. Zużycie paliwa było mniej więcej takie samo, w żadnym razie nie wyższe, a nasi kierowcy stwierdzili, że sterowność pojazdów była dobra w każdych warunkach pogodowych. Przy flocie liczącej 12 pojazdów takie osiągi pozwolą nam znacznie obniżyć roczne koszty opon. Pomoże nam to również wypełnić podjęte w stosunku do naszych klientów zobowiązania co do punktualności i bezpieczeństwa jazdy.”
Komentarze