Tanie zamienniki renomowanych producentów- niebezpieczeństwo dla uczestnika ruchu drogowego (Przygotowała firma Lumag)

26 września 2008, 0:00

Obowiązek homologacji elementów układu hamulcowego nie zawsze jest traktowany priorytetowo przez „organy ustawodawcze” nowych członków Unii Europejskiej, w tym Polski. W ostatnim czasie obserwujemy bowiem duży napływ na nasz rynek części nie posiadających homologacji, które mogą stwarzać zagrożenie dla bezpieczeństwa.

Przedsiębiorstwo LUMAG jako producent części do układu hamulcowego posiadający ponad dwudziestoletnie doświadczenie radzi użytkownikom ruchu drogowego zwracać większą uwagę na pochodzenie części montowanych w swoich pojazdach. Ostatnio coraz częściej spotyka się w obiegu „after-marketowym” klocki hamulcowe do pojazdów użytkowych firmowane przez „renomowanych producentów”, które jak się okazuje nie posiadają wymaganych homologacji i znaków bezpieczeństwa. Skutkuje to oczywiście obniżeniem bezpieczeństwa, nad którym nie zastanawia się najczęściej klient sięgający po produkt oferowany w atrakcyjnej cenie. Należy także zwrócić uwagę na wyposażenie dodatkowe, które powinno wchodzić w skład kompletu klocków hamulcowych. Jest to w gruncie rzeczy bardzo istotny czynnik, ponieważ wymiana dodatkowych elementów eksploatacyjnych w układzie hamulcowym wpływa na bezpieczeństwo. Ich brak to pozorna oszczędność, której szukają niemal wszyscy użytkownicy. Czy jednak warto ryzykować własne bezpieczeństwo?

Częściowe przyjęcie przez prawo europejskie przepisów ECE 90 na mocy Dyrektywy 98/12/WE z dnia 27.01.1998, która stanowi, że od dnia 31.03.2001 r. zamienne okładziny hamulcowe do pojazdów, które posiadają badania typu zgodne z Dyrektywą UE, musza mieć prawne zezwolenie zgodne z wymaganiami podanymi w załączeniu XV do tej Dyrektywy. Ten obowiązek dotyczy tylko pojazdów o odpuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t i nie dotyczy samochodów ciężarowych, autobusów i przyczep (pojazdy ciężarowe nadal podlegają pod prawo krajowe). Inspekcja Handlowa nie ma jednak wystarczających narzędzi do działań kontrolnych w tym segmencie rynku, choć istnieją tu wystarczające uregulowania prawne w zakresie wymagań. W efekcie możemy zakupić klocki hamulcowe, które nie zapewniają wymaganej skuteczności hamowania itd., ponieważ nigdy nie przeszły kosztownych a wymaganych prawem badań homologacyjnych. Doskonałym przykładem może być wypowiedź pewnego internauty: „Była już próba "upchnięcia" w Polsce dużej partii kół ze stopów lekkich, wykonanych przez znaną firmę z wadliwego stopu. Krucha "alufelga" to bomba, na której jeździ niczego nieświadomy kierowca.”

Cytat ten najlepiej obrazuje zjawisko, z jakim mamy do czynienia na polskim rynku części zamiennych. Lumag Sp. z o.o. jako jedna z nielicznych firm w dobie wysokiej konkurencji i walki cenowej dba o swoich klientów i nie dopuszcza do sprzedaży produktów, które nie posiadają homologacji, oferując zawsze produkty wysokiej jakości i dobrze wyposażone. Więcej informacji na temat badań, testów, wyposażenia dodatkowego klocków do samochodów ciężarowych znajdą Państwo w specjalnie przygotowanej informacji technicznej o klockach Lumag- szukaj u dystrybutorów.

mgr inż. Dawid Pauszek

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!