Fabryka w austriackim Bendorf uchodzi za wizytówkę grupy Schaeffler na arenie międzynarodowej. Tu produkowane są części wymagające najwyższej precyzji, trafiające później na rynek OE, jak i na aftermarket. Przykładem jest zestaw FAG SmartSET, który zmienia standardowe podejście do tematu wymiany łożysk w kołach pojazdów ciężarowych.
Mocni w łożyskach
Grupa Schaeffler ze swoimi markami INA, FAG i LuK jest obecna w 50 krajach na całym świecie, gdzie posiada ponad 170 lokalizacji. Dostarcza części do kilku układów pojazdów – m.in. przeniesienia napędu, skrzyń biegów czy silnika. Zakres działania firmy obejmuje zarówno rynek osobowy jak i ciężarowy. Jedną z grup produktowych, która odgrywa szczególnie ważną rolę w portfolio producenta są łożyska. Pod markami INA i FAG, Schaeffler wytwarza obecnie ponad 40 000 rodzajów łożysk – nie tylko dla branży motoryzacyjnej. Nikogo nie dziwi zatem fakt, że to właśnie w tym segmencie firma wprowadza na rynek innowacje. Jedną z nich jest zestaw FAG SmartSET, któremu to podczas naszej wizyty w fabryce w Bendorf, poświęcono najwięcej czasu. Na czym polega przełomowość tego rozwiązania?
FAG SmartSET kontra standardowe łożyska stożkowe
Wymiana łożysk kół to jeden z częstych powodów wizyt pojazdów ciężarowych w warsztatach. Standardowe łożyska stożkowe zużywają się podczas eksploatacji, ale nierzadko ulegają uszkodzeniom także ze względu na niewłaściwy montaż. Inżynierowie Schaeffler oszacowali, że ograniczenie możliwości popełnienia błędów montażowych przy wymianie łożysk może zwiększyć żywotność tych podzespołów nawet o połowę. Ponadto zwrócili uwagę na kwestię czasu naprawy – im mniej godzin pojazd spędza w warsztacie, tym dłużej pracuje na zysk swojego właściciela. Właśnie te argumenty stały się podstawą do stworzenia zestawu FAG SmartSET.
Schaeffler po raz pierwszy zaprezentował zestaw SmartSET na swoim stoisku podczas targów Automechanika 2016 we Frankfurcie. Składa się on z pary fabrycznie zmontowanych i nasmarowanych łożysk, ze wstępnie ustawionym luzem. Został zaprojektowany specjalnie z myślą o niezależnym rynku motoryzacyjnych części zamiennych i nadaje się dla wszystkich typów osi w samochodach ciężarowych, autobusach i przyczepach z tradycyjnymi łożyskami stożkowymi. Głównym elementem nowego rozwiązania naprawczego są dwa fabrycznie zmontowane moduły łożysk, na które składają się: elementy toczne, innowacyjny koszyk z elementem mocującym oraz pierścienie – zewnętrzny i wewnętrzny ze specjalną powłoką. Zadaniem tej powłoki jest zabezpieczenie łożyska przed korozją, uszkodzeniami w wyniku poślizgu oraz przed powstawaniem rys. Pierścień osadczy wstępnie ustawia elementy toczne, dzięki czemu nie ma konieczności obracania koła podczas montażu. FAG SmartSET jest fabrycznie nasmarowany, co gwarantuje, że został użyty właściwy rodzaj smaru w odpowiedniej ilości. Dodatkowo pokrywa przeciwpyłowa uniemożliwia zanieczyszczenie smaru cząsteczkami brudu.
Do każdego zestawu dołączane jest narzędzie służące do wprasowania modułu w piastę.
SmartSET eliminuje możliwość popełnienia wielu błędów montażowych. Łożyska są fabrycznie nasmarowane smarem w odpowiedniej ilości i o odpowiednich parametrach (wytwarzany i testowany m.in. w fabryce w Bendorf). Podczas montażu standardowych łożysk mechanik może nałożyć zbyt dużą, ewentualnie zbyt małą ilość smaru lub smar o nieodpowiednich parametrach itp. Łożysko, które np. spadnie na ziemię ulegnie zabrudzeniu, a czyszczenie w warunkach warsztatowych nie zapewni idealnego efektu. Ten problem nie dotyczy SmartSET, w którym łożyska są hermetycznie zamknięte i zabezpieczone przed brudem za pomocą specjalnej uszczelki.
Filozofia Schaefflera
Po co powstaje SmartSET oraz inne nowoczesne rozwiązania serwisowe? Firma Schaeffler posiada swoją wizję przyszłości rynku warsztatowego, która nastawiona jest na maksymalizację korzyści dla warsztatów oraz właścicieli flot pojazdowych. Rozwiązania takie jak SmartSET dają warsztatowi pewność jakości wykonania naprawy (niskie ryzyko popełnienia błędów). Właścicielom flot oferują za to oszczędność czasu – nie tylko ze względu na skrócenie czasu naprawy, ale także wydłużenie okresu pomiędzy koniecznością wizyt w serwisie. Według filozofii Schaefflera, w branży transportowej czas jest przeliczalny na pieniądze. Zakup droższych części o wysokiej jakości przekłada się na dłuższą niezawodność, a więc rzadziej występujące przerwy, w których pojazd nie zarabia.
Rozwiązanie naprawcze FAG SmartSET jest obecnie dostępne na aftermarkecie. Oferta pokrywa większość modeli pojazdów i naczep obecnych na rynku europejskim. Zainteresowanie produktem wyrażają także producenci pojazdów. Prawdopodobnie zatem trafi on na rynek pierwszego montażu, jednak ze względu na procedury homologacyjne, stanie się to dopiero za jakiś czas. Już teraz z tego nowego rozwiązania mogą za to korzystać wszystkie warsztaty niezależne.
Fabryka w Berndorf
Podczas wizyty w Bendorf mieliśmy okazję zobaczyć jak wygląda proces produkcji, kontroli jakości, a także pakowania i wysyłania części. Fabryka istnieje od 1956 roku. Jak łatwo się domyślić, w tym czasie przeszła wiele modernizacji. Obecnie jej obszar to 125 tys. m.kw. W halach fabrycznych nie wolno wykonywać zdjęć. Utrzymanie posiadanej technologii w tajemnicy jest czymś na czym szczególnie zależy firmie, która uznawana jest za drugą najbardziej innowacyjną w całych Niemczech. Ten wynik zawdzięcza zatrudnianiu ponad 7 tysięcy ludzi we własnych centrach badawczo-rozwojowych oraz rekordowej w skali rynku motoryzacyjnego liczbie zgłaszanych patentów.
Prace nad zestawem FAG SmartSET – od momentu przyjęcia projektu do jego wyprodukowania, przetestowania i wdrożenia – trwały trzy lata. Choć jest to produkt innowacyjny, Schaeffler nie zamierza na razie rezygnować z produkcji klasycznych łożysk stożkowych. Przedstawiciele firmy zdają sobie sprawę z tego, że wdrożenie nowego rozwiązania do powszechnego użytku musi potrwać. Jednocześnie zapowiadają, że SmartSET to niejedyne przełomowe rozwiązanie, które niemiecki producent ma w zanadrzu. Wkrótce poznamy zatem zapewne kolejne nowe produkty, z pomocą których Schaeffler spróbuje zmienić oblicze rynku części.
Komentarze