W samochodach dostawczych przyjemność z jazdy nie jest najważniejsza. Przede wszystkim chodzi o przewożenie towarów z punktu A do punktu B – i to w miarę możliwości jak najdłużej. Tak samo wysokie są oczekiwania wobec pojazdów typu „light commercial vehicle”. Uszczelnienia głowicy cylindrów marki Elring niezawodne je spełniają.
Muszą przebyć co najmniej 500 000 kilometrów. Samochody dostawcze, minibusy itp. wyróżniają się długą żywotnością. Zarówno do prywatnych przeprowadzek, jak i komercyjnego transportu towarów – pojazdy te są wszechstronnie wykorzystywane i najczęściej załadowane ciężkim ładunkiem. W wielu krajach na świecie stanowią one również ważny element komunikacji pasażerskiej. W Europie południowo-wschodniej często widuje się je na ulicach. Wiedzą o tym także producenci. Paleta modeli jest bogata.
– Wymagania, jakim sprostać musi samochód dostawczy, są ogromne. W związku z tym muszą też częściej trafiać do warsztatu w celu wymiany części zużywających się, do których należy na przykład uszczelnienie głowicy cylindrów – mówi Mario Rauch, szef działu szkoleń technicznych w Elring.
Oprócz niezawodnej i fachowej naprawy, potrzebne są też części zamienne najwyższej jakości. Uszczelnienia głowicy cylindrów, zestawy uszczelniające i wiele innych są oczywiście dostępne także do samochodów dostawczych.
Jakie uszczelnienia do jakich silników?
W samochodach dostawczych stosowane są często silniki o takiej samej konstrukcji, jak silniki o dużej pojemności do samochodów osobowych.
– Prawie zawsze są to silniki Diesla, silniki benzynowe są rzadko stosowane – dodaje Rauch.
Podczas naprawy oraz identyfikacji części takiego silnika bardzo szybko pojawia się pytanie, które z dostępnych uszczelnień głowicy cylindrów będzie odpowiednie. Przy porównaniu przedstawionych w katalogu wariantów okazuje się, w ofercie znajduje się najczęściej od trzech do pięciu różnych grubości.
– W tym miejscu trzeba rozprawić się z powszechnym stereotypem: w przypadku silników Diesla różnorodność uszczelnień głowicy cylindrów nie jest – jak w przypadku większości silników benzynowych – etapem naprawy mającym na celu wyrównanie różnych wymiarów planowania w głowicy cylindra. Różne grubości uszczelnienia są tu raczej potrzebne do wyrównania występu denka tłoka. Porusza się on w zakresie tolerancji o kilka dziesiątych milimetra i można go znaleźć w katalogu przy danym uszczelnieniu głowicy cylindrów. – mówi Rauch. (więcej informacji na ten temat można uzyskać w TSI 06/11)
Po przeprowadzeniu kontroli występu denka tłoka zgodnie z instrukcją producenta, dobranie i zamontowanie właściwej wersji uszczelnienia nie jest trudne.
– Zaleca się zawsze przeprowadzać ten pomiar, by mieć pewność. Tylko dokładnie znając historię pojazdu można wymienić uszczelkę z oryginalnego wyposażenia na uszczelkę Elring o tej samej grubości – podkreśla instruktor techniczny.
Jeśli jednak w ramach naprawy przeprowadzane będą prace przy skrzyni korbowej (mówimy tu o jej planowaniu lub wymianę tłoka), pomiar występu denka tłoka jest obowiązkowy.
Koncentrując się na głowicy cylindra można byłoby spróbować zapewnić brak oporów ruchu zaworów po obróbce powierzchni za pomocą grubszego uszczelnienia głowicy cylindrów. Wtedy jednak powstałoby niebezpieczeństwo redukcji stopnia sprężania, czego w przypadku silnika Diesla trzeba koniecznie unikać. Prawidłową metodą będzie w tym miejscu ponowne osadzenie gniazd zaworowych przy uwzględnieniu wymiaru planowania.
Serwis po zakupie
Tak samo, jak w sektorze samochodów osobowych i ciężarowych, firma Elring oferuje liczne usługi serwisowe również dla tego typu pojazdów.
– Oprócz omówionych już technicznych informacji serwisowych „TSI”, należy tu wymienić przede wszystkim nasze rysunki pokazujące schemat silnika i oferowane przez nas do niego uszczelnienia – wyjaśnia Rauch.
Rynek samochodów dostawczych wciąż rośnie, dlatego oferta serwisowa będzie wciąż rozszerzana. Ponieważ zawsze konieczne jest niezmiernie precyzyjne i fachowe wykonywanie prac naprawczych, zespół serwisowy firmy Elring zapewnia wsparcie wszędzie tam, gdzie to możliwe. W końcu pojazdy typu Sprinter i spółka powinny działać jak najdłużej.
Komentarze