Z dniem 29 kwietnia 2009r. krajowe władze zostały upoważnione do wystawiania europejskich homologacji typu pojazdu również dla pojazdów ciężarowych. Od tej pory producenci ciężarówek nie będą musieli już wnioskować o homologację typu osobno w każdym z dwudziestu siedmiu krajów UE. Jako pierwsze z przywileju skorzystały holenderskie urzędy homologacyjne – w zakładach DAF w Eindhoven dla modelu DAF XF105 ‘Edition 2009’.
To duże udogodnienie dla producentów ciężarówek. Zunifikowanie przepisów dotyczących homologacji typu, oszczędzi sporo czasu. Do tej pory producenci samochodów ciężarowych musieli uzyskać homologację typu w każdym z krajów członkowskich Unii Europejskiej osobno. Wiązało się to ze sprawdzeniem czy pojazd spełnia liczne wymogi prawne, egzemplarz próbny danego typu przechodził przez testy i sprawdziany obejmujące ponad czterdzieści różnych kryteriów, takich jak emisja spalin, hamulce, światła i lusterka. Całość musiała zostać powtórzona dwadzieścia siedem razy w każdym z krajów UE, od 29 kwietnia br. wystarczy zrobić to tylko raz.
Zwiększenie wydajności
Obniżenie i zwiększenie wydajności – to podstawowe korzyści wynikające z prowadzonych zmian. Co więcej, producenci ciężarówek nie muszą już martwić się o lokalne wymogi homologacyjne – w wyniku niemalże całkowitego ujednolicenia przepisów, ważność utraciły np. szwedzkie testy kabiny.
Pierwsza homologacja europejska
Holendrzy wyprzedzili odrobinę resztę państw unijnych, ichniejsze urzędy homologacyjne RDW zaczęły wcześniej oferować możliwość uzyskania homologacji krajowej identycznej z nowymi standardami europejskimi. Stali się tym samym pierwszą jednostką wydającą europejskie homologacje dla ciężarówek, zaś pierwsza wystawiona przez nich homologacja dotyczy modelu DAF XF105 Edition 2009, posiadającego między innymi zoptymalizowany układ napędowy (z ulepszonym silnikiem PACCAR MX o pojemności 12.9 l i nowym reduktorem) oraz nowe opcje takie jak inteligentny układ kontroli prędkości (ACC) oraz ostrzeżenie przed zderzeniem czołowym (FCWS). Dzięki zastosowaniu technologii radarowej, system ACC automatycznie dostosowuje prędkość ciężarówki, gdy „widzi", że maleje ustalona uprzednio odległość między ciężarówką, wyposażona w ten układ, a pojazdem z przodu. System ACC redukuje prędkość, a gdy jest on wyłączony układ FCWC „wchodzi do akcji” i informuje kierowcę, że należy podjąć działania zapobiegające zderzeniu.
Homologacja w Polsce
Firma DAF Trucks Polska w ramach programu całkowitej odpowiedzialności za pojazd w dalszym ciągu pozostaje właścicielem homologacji na pojazdy skompletowane (podwozia z zabudowami). Ta funkcjonująca już wiele lat akcja daje wymierne efekty. Klient kupujący zabudowane podwozie w autoryzowanej sieci może być pewny, że pojazd nie tylko posiada wyposażenie zgodne z prawem obowiązującym w Polsce i UE, ale również sposób wykonania zabudowy i jej montażu jest zgodny z zasadami sztuki i ostrymi wymogami technicznymi firmy DAF.
Komentarze