Ponad 1500 samochodów osobowych i ciężarowych będzie poruszać się po europejskich drogach przez rok, by zebrać dane dotyczące różnych sytuacji i warunków występujących w ruchu drogowym na potrzeby projektu euroFOT. Producenci samochodów, instytuty badawcze i uniwersytety będą następnie analizować ponad 70 milionów megabajtów danych dotyczących bezpieczeństwa.
Volvo to marka od dawna kojarzona z bezpieczeństwem. Nic więc dziwnego, że w projekcie euroFOT uczestniczyć będzie 80 ciężarówek szwedzkiej firmy. ART, zespół Volvo zajmujący się badaniem przyczyn wypadków od czterdziestu lat analizuje wypadki z udziałem pojazdów ciężarowych i analizą ich przyczyn.
Cztery kamery rejestrujące sytuację na drodze i w kabinie ciężarówki i elektroniczne systemy będą w każdej sekundzie jazdy badać prawdopodobieństwo zadziałania systemów zapobiegających wypadkom i gromadzić dane potrzebne do dalszego rozwoju tych systemów.
30 ciężarówek Volvo zostanie wyposażonych w opracowane przez tę firmę systemy czynnego bezpieczeństwa, jak aktywny tempomat ACC i Układ Monitorowania Pasa Ruchu. Pozostałe 50 pojazdów ciężarowych biorących udział w projekcie będzie wyposażone w dodatkowe systemy umożliwiające zmierzenie efektywności paliwowej.
„Nowe systemy, takie jak aktywny tempomat oraz układ monitorowania reakcji kierowcy, przyczynią się do znacznej poprawy bezpieczeństwa kierowców i innych użytkowników drogi, jak również samego pojazdu i przewożonego przez niego ładunku. Dane, jakie uzyskamy z EuroFOT, dadzą nam nową możliwość zaprezentowania tego” – powiedział Karsten Heinig z Volvo Technology.
W testach z Volvo współpracować będzie kilka firm transportowych. EuroFOT to pierwszy tak duży projekt w Unii Europejskiej. Dotychczas większość projektów FOT przeprowadzano w Japonii i Ameryce Południowej.
Komentarze