Przez trzy lata będą trwać testy eksploatacyjne paliwa Bio-DME. Jeśli zakończą się one powodzeniem, rozpocznie się jego produkcja na masową skalę. Paliwo to było jednym z siedmiu, które Volvo zaprezentowało jako alternatywne dla oleju napędowego w 2007 roku i okazało się być jednym z najbardziej obiecujących biopaliw drugiej generacji.
Król Szwecji oficjalnie otworzył już pierwszą wytwórnię Bio-DME w szwedzkiej miejscowości Piteå. Przekazano też pierwszą z czternastu ciężarówek, które będą napędzane tym paliwem. Firma Chemrec będzie produkować cztery tony Bio-DME dziennie w zakładzie zlokalizowanym obok celulozowni Smurfit Kappa Kraftliner.
Testowe ciężarówki Volvo FH, wyposażone w silniki D13 z niezbędnymi modyfikacjami, zostaną przekazane wybranym szwedzkim klientom. Firma paliwowa Preem zbuduje stacje paliwowe, dzięki którym pojazdy będą mogły bez przeszkód funkcjonować na długich i krótkich trasach.
By dostosować pojazd do ekologicznego paliwa, należało zmienić oprogramowanie komputera silnika, by współpracował z paliwem o mniejszej wartości opałowej, zamontować specjalne wtryskiwacze opracowane przez Volvo we współpracy z Delphi oraz specjalną pompę paliwową i zbiorniki paliwa.
Innowacyjne paliwo Bio-DME to eter dimetylowy, produkowany z biomasy. Surowcem wykorzystywanym do tworzenia tego paliwa może być na przykład jest ług czarny – półpłynny, wysokoenergetyczny produkt uboczny w przemyśle celulozowym. W zbiornikach paliwa przechowywany jest jako skroplony gaz. Ten stan skupienia osiąga już przy ciśnieniu 5 bar. DME można również produkować z gazu ziemnego, choć wtedy jest on pozbawiony przedrostka Bio. Charakteryzuje je wysoka sprawność energetyczna w porównaniu do innych biopaliw, a efektywność wykorzystania ziemi uprawnej do jego produkcji jest pięciokrotnie większa w porównaniu z biodieslem.
Bio-DME w porównaniu z tradycyjnym olejem napędowym charakteryzuje się jeszcze lepszymi właściwościami niż to konwencjonalne paliwo. Jego wykorzystanie pozwala zmniejszyć emisję dwutlenku węgla o 95 procent, przy zachowaniu osiągów i właściwości identycznych jak w przypadku ON. Jednocześnie wykorzystanie tego paliwa zwiększa cichobieżność i moment obrotowy podczas ruszania. Oprócz znacznej redukcji emisji CO2, Bio-DME emituje dużo mniej cząstek stałych i tlenków azotu, dzięki czemu można stosować mniej skomplikowane układy oczyszczania spalin. Ekologiczne paliwo cechuje również zerowa emisja sadzy.
Według Unii Europejskiej, do 2030 roku Bio-DME może zastąpić 50 procent oleju napędowego w transporcie drogowym, jednak należy w tym celu utworzyć infrastrukturę dystrybucyjną tego paliwa.
Testy eksploatacyjne i opłacalności produkcji DME z biomasy prowadzone są w ramach zbiorowego projektu badawczego realizowanego we współpracy z Unią Europejską, Szwedzką Agencją Energii i firmami z branż paliwowej i transportowej.
Komentarze