Konsekwencje wprowadzenia Krajowego Systemu Opłat Drogowych – Konferencja Polskiego Kongresu Drogowego

18 czerwca 2010, 0:00

W lipcu 2011 roku ma ruszyć w Polsce Krajowy System Opłat Drogowych, czyli nowa formuła opłat za korzystanie z autostrad i dróg ekspresowych przez samochody ciężarowe oraz autobusy. Nowe rozwiązanie będzie miało wymierny wpływ na funkcjonowanie gospodarki, regionów, miast i wsi, przedsiębiorstw oraz na kierowców, życie mieszkańców i środowisko naturalne. Jaki? O tym będzie można przekonać się podczas konferencji organizowanej 23 czerwca w Warszawie przez Polski Kongres Drogowy.

Co to jest Krajowy System Opłat Drogowych?

KSOD to system opłat, który zastąpi obecny system winiet i obejmie samochody ciężarowe o masie powyżej 3,5 tony. Zgodnie z zaprezentowanym w maju br. projektem rozporządzenia Ministerstwa Infrastruktury, polski system w 2014 roku obejmie ok. 4400 km dróg (autostrad, dróg ekspresowych i wybranych dróg krajowych), a docelowo aż 9000 km. Byłby to tym samym drugi największy, po Niemczech, tego rodzaju system w Europie. Za projekt odpowiedzialne jest Ministerstwo Infrastruktury i Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Jego celem jest wprowadzenie najwyższych światowych standardów dotyczących płatności drogowych, obowiązujących również u naszych sąsiadów: w Niemczech, Czechach, Austrii czy na Słowacji. Choć ich systemy funkcjonują w oparciu o różne technologie, łączy je wspólna idea: kierowcom zapewniają możliwość sprawiedliwego rozliczania się za przejazd – płacą za faktycznie pokonane kilometry, a państwu dają możliwość pozyskania środków na utrzymanie i rozbudowę sytemu dróg. Prowadzony przez GDDKiA przetarg wyłoni niebawem wykonawcę tego systemu, który ma obowiązywać w Polsce od 1 lipca 2011 roku.

Ujęcie z różnych perspektyw

Wprowadzenie jednolitego elektronicznego systemu poboru opłat za przejazdy drogami publicznymi pobieranymi od kierowców samochodów ciężarowych to ważne wydarzenie, które wpłynie nie tylko na konkurencyjność branży transportowo-logistycznej, ale także na infrastrukturę drogową, wysokość wpływów budżetowych, środowisko, i na wiele innych obszarów życia”- twierdzi Zbigniew Kotlarek, Prezes Stowarzyszenia Polski Kongres Drogowy.

Wprowadzany system będzie dotyczył wielu środowisk i podmiotów, dlatego podczas konferencji PKD zostanie omówiony z różnych perspektyw. O funkcjach, celach i konsekwencjach wprowadzenia KSOD opowie przedstawicielka Instytutu Transportu Samochodowego jako instytucji branżowej podległej Ministerstwu Infrastruktury. Poruszona zostanie także tematyka zagrożenia nieszczelności systemu i ucieczek samochodów ciężarowych z dróg płatnych na nieprzystosowane do ruchu ciężkiego drogi wiodące przez małe miasteczka i wsie. Ta kwestia zostanie przedstawiona zarówno z punktu widzenia zarządców dróg, jak i z perspektywy Inspekcji Transportu Drogowego. Już niebawem ITD zyska prawo do kontroli kierowców aut ciężarowych, także w zakresie prawidłowego uiszczania opłat elektronicznych.

Wśród tematów konferencji nie zabraknie także ważnej kwestii, jaką jest zgodność operacyjna elektronicznych systemów płatności w Europie. Przedstawiciel ITS omówi ten temat przedstawiając rozwiązania interoperacyjności dla użytkowników, a reprezentant ZMPD ujmie to zagadnienie z perspektywy przewoźników drogowych.

Prelegenci skoncentrują się także na kwestiach włączania do KSOD koncesyjnych odcinków autostrad oraz konsekwencjach systemu dla przewoźników.

O aspektach technologicznych oraz wnioskach z wdrażania systemów w innych krajach, takich jak np. Niemcy, Austria czy Czechy, opowiedzą m.in. przedstawiciele firm zaangażowanych w ich wdrażanie.

Partnerzy, patroni i goście konferencji

Wysoki poziom merytoryczny oraz obiektywne spojrzenie na problematykę zapewnią przedstawiciele różnych środowisk, w tym przedsiębiorstw ubiegających się o wdrożenie nowego systemu.

Partnerami konferencji są: Stalexport Autostrada Małopolska S. A., konsorcjum firm: Alcatel-Lucent, Sanef i Egis, firma Kapsch TrafficCom AG, NDI S.A., SICE S. A., Intertoll, konsorcjum MyToll tworzone przez firmy Satellic, Efkon, Strabag i Kulczyk Holdings oraz Autostrada Wielkopolska S.A.

Pełen program konferencji dostępny jest na stronie www.pkd.org.pl

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!