Pod koniec 2011 oraz w 2012 i 2013 roku planowane są wzrosty cen myta oraz wprowadzenie nowych podatków w kilku europejskich państwach. Oprogramowanie map&guide może modelować i prognozować trasy przejazdów z uwzględnieniem nadchodzących zmian.
Elektroniczny pobór myta obowiązuje już w Niemczech, Austrii, Czechach, na Słowacji, a 1 lipca ma być uruchomiony również w Polsce. W połowie roku mają zostać objęte tym systemem wszystkie niemieckie drogi z czterema pasami ruchu, co oznacza dodatkowe koszty dla operatorów logistycznych i transportowych. Czesi planują znaczną podwyżkę myta pod koniec 2011 r. i w 2012. Również w 2012 r. we francuskiej Alzacji ma być wprowadzony podatek ekologiczny dla ciężkiego transportu drogowego, a w całej Francji – w 2013 r.
Oprogramowanie map&guide Professional może obliczać opłaty drogowe dla przejazdów w całej Europie. Jednak dokładność wyliczeń zależy od regularności dostarczania przez operatorów systemów cenników aktualnych i planowanych stawek za kilometr. Jeżeli ten warunek nie jest spełniony, operatorzy logistyczni lub transportowi mogą czekać całymi miesiącami, zanim będą w stanie obliczyć koszty przewozów, uwzględniające aktualne stawki myta. Jest to niekorzystne dla operatorów logistycznych, którzy muszą z dużym wyprzedzeniem zawierać długoterminowe umowy świadczenia swoich usług. Ich koszt w dużym stopniu zależy od kosztów opłat drogowych.
Najnowsza wersja oprogramowania map&guide prognozuje różne scenariusze wysokości i zróżnicowania opłat drogowych oraz w kilka dni reaguje na zmiany stawek i wprowadzanie nowych systemów poboru opłat dzięki temu, że specjaliści PTV generują scenariusze zmian dla całej Europy co dwa tygodnie.
Przewoźnicy korzystający z oprogramowania map&guide Professional mogą teraz z wielomiesięcznym wyprzedzeniem obliczyć przyszłe koszty na podstawie planowanej wysokości opłat drogowych lub przygotowywanych do wprowadzenia systemów poboru opłat, jak ma to mieć miejsce 1 lipca w Polsce. To pomaga w obliczeniu realistycznych stawek frachtowych i dokładnym wyliczeniu kosztów.
W niektórych krajach stawki opłat drogowych są ostatecznie znane w momencie wprowadzenia systemu poboru opłat drogowych, jak w przypadku Niemiec dla dróg krajowych. W ramach spółki PTV powstał wydział zajmujący się zbieraniem danych i informacji, na podstawie których każdego tygodnia są szacowane potencjalne zmiany opłat drogowych. Te dane są następnie wykorzystywane do tworzenia scenariuszy wysokości opłat i planowania tras w najbliższych miesiącach.
Komentarze