Prezentacja Solarisa Tramino dla Poznania

24 maja 2011, 13:41

W poniedziałek 23 maja 2011 r., na miesiąc przed oficjalnym przekazaniem pojazdu, Solaris zaprezentował lokalnym władzom i prasie pierwszy egzemplarz tramwaju Solaris Tramino dla MPK w Poznaniu. Firma przedstawiła także hale produkcyjne, w których odbywa się końcowy etap wytwarzania niskopodłogowych pojazdów szynowych marki Solaris.

Tramwaj mierzy blisko 32 metry, jest wagonem przegubowym, pięcioczłonowym i jednoprzestrzennym oraz niskopodłogowym. W jego wnętrzu na całej długości nie ma żadnych stopni. Szerokość drzwi podwójnych wynosi aż 1500 mm i jest największą, jaką można obecnie spotkać w oferowanych na rynku tramwajach. Z kolei minimalna szerokość przejścia wewnątrz wagonu to 75 cm.

Tramino może zabrać na pokład 229 pasażerów, w tym 48 na miejscach siedzących. Podróż w komfortowych warunkach zapewnia m.in. w pełni klimatyzowana przestrzeń pasażerska i dwa biletomaty. Ciekawym rozwiązaniem zastosowanym Tramino są specjalne szyny, do których zamocowano siedzenia. Dzięki temu możliwa jest ich szybka wymiana, dołożenie kolejnych lub zmiana ich ustawienia.

W drugim członie Tramino znajduje się miejsce dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich. Dodatkowo tramwaj wyposażony jest w specjalnie oznaczone miejsca siedzące dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się oraz matek z dzieckiem.

Wagon posiada oddzieloną od przedziału pasażerskiego kabinę motorniczego z niezależnym systemem wentylacji i klimatyzacji, co umożliwia stworzenie optymalnych dla prowadzącego tramwaj warunków pracy. Tradycyjny pulpit zastąpiono ekranami dotykowymi, za pomocą których motorniczy steruje tramwajem. Regulowany fotel oraz regulacja ekranów sterujących pozwalają dostosować miejsce do indywidualnych potrzeb motorniczego. Producent pomyślał również o lodówce, w której w upalne dni można przechowywać napoje chłodzące.

Pojazd napędzany jest czterema 4 silnikami asynchronicznymi firmy VEM o mocy 105 kW każdy.

"Z pełną odpowiedzialnością mogę stwierdzić, że mieszkańcy Poznania będą mogli korzystać z tramwajów, które są jednymi z najnowocześniejszych w Europie" – powiedział o Solarisie Tramino Krzysztof Olszewski, Przewodniczący Rady Nadzorczej firmy Solaris.


Oprócz prezentacji pojazdu odbył się także pokaz końcowego etapu produkcji Solarisów Tramino, który realizowany jest  w Poznaniu, w halach przy ulicy Wieruszowskiej. Obiekt ma 5600 m kwadratowych powierzchni i pracuje w nim blisko 250 osób. Z pomalowanej konstrukcji stalowej tramwaju powstaje tutaj gotowy pojazd. Wykonywane są m.in. takie czynności jak: montaż okien, podłóg, okablowania elektrycznego i systemów trakcyjnych oraz końcowa kontrola jakości.

W listopadzie 2009 roku Solaris podpisał kontrakt na dostawę 40 niskopodłogowych tramwajów marki Tramino dla Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego Sp. z o.o. w Poznaniu z (w ramach tzw. opcji zwiększono je o 5 sztuk). Pierwszy tramwaj zostanie dostarczony przewoźnikowi do końca czerwca 2011 roku, a dostawa zakończy się w marcu 2012.

Parametry techniczne Solarisa Tramino dla MPK Poznań:

– 100% niskopodłogowy
– pięcioczłonowy
– klimatyzacja przestrzeni pasażerskiej i kabiny motorniczego
– liczba pasażerów: 229
– szerokość: 2400 mm
– szerokość drzwi jednoskrzydłowych: 750 mm
– szerokość drzwi dwuskrzydłowych : 1500 mm
– minimalna szerokość przejścia wewnątrz wagonu: 750 mm
– ilość wózków napędowych: 2
– Ilość wózków tocznych: 1
– wysokość podłogi na główką szyny:
   – w okolicach drzwi: 350 mm
   – w strefach nad wózkami: 480 mm
   – w pozostałych strefach: 350 mm
– średnica koła nowe/zużyte: 620 mm/540 mm

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

82.210.249.*, 31 maja 2011, 8:44 0 0

Dobrze, że robi sie coś takiego u nas. Ciekaw jestem czy ktoś pomyślał choć trochę - 32 metrowe pojazdy nie zmieszczą się ani na rondach, ani na skrzyżowaniach. Na bank będą powodować korki.

Odpowiedz

83.3.197.*, 2 czerwca 2011, 12:13 0 0

Nie zapominajmy też o przystankach tramwajowych :)

Odpowiedz

0.0.0.*, 2 czerwca 2011, 12:25 0 0

a PESA Bydgoszcz?Szkoda że nie mówią jaki przekręt zrobili Poznaniacy na przetargu na te tramwaje

Odpowiedz