Normy emisji spalin wiążą się z kosztami ponoszonymi przez firmy transportowe. Wyższe stawki dla „mniej ekologicznych” pojazdów skłaniają przedsiębiorców do zmiany parku maszyn. Firma Euro-Vat specjalizuje się montażu filtrów cząsteczek stałych pozwalających na uzyskanie normy Euro 4.
O to, w jaki sposób można wykonać takie ulepszenie zapytaliśmy pana Andrzeja Matuszewskiego, Wiceprezesa Zarządu firmy Euro-Vat.
W jaki sposób można przejść na poziom norm emisji spalin Euro 4?
W tym celu należy zamiast tłumika założyć w pojeździe filtr cząstek stałych, który znacznie skuteczniej oczyszcza spaliny niż tłumik montowany w pojazdach z normą Euro 1, 2 lub 3.
Czy wszystkie pojazdy można doposażyć w filtr cząsteczek stałych?
Założenie filtra jest możliwe praktycznie do każdego pojazdu z silnikiem Diesla, który jest sprawny. Doradzamy naszym klientom, by był to pojazd, który nie jest jeszcze całkowicie wyeksploatowany. Dzięki temu inwestycja się w pełni zwróci. Ponadto w ciężarówce lub autobusie, do którego zakładamy filtr cząstek stałych przeprowadzamy badanie techniczne pod względem ilości zużywanego oleju oraz współczynnika zadymienia K. Takie badanie daje nam odpowiedź czy warto zakładać filtr i gwarantuje zadowolenie klienta z inwestycji.
Jaki jest koszt montażu takiego filtra w ciężarówce?
Koszt zależy od pojemności silnika, jego mocy oraz rodzaju filtra na który zdecyduje się klient. Cenę prawie zawsze ustalamy indywidualnie bo przy prawie każdym pojeździe inaczej montuje się filtr.
Zwykle jest to koszt kilkunastu tysięcy złotych i chociaż na początku wydaje się to być wysoką ceną wielu klientów decyduje się na montaż ze względu na korzyści i zwrot inwestycji. Przypomnijmy, że z takim filtrem kierowcy mogą ponownie zacząć wjeżdżać po ładunki do miejsc, które były dla nich zakazane.
Na opłacalność inwestycji wpływa także możliwość przekładania filtra do innych pojazdów np. w momencie, gdy poprzedni pojazd został zezłomowany.
Ile trwa operacja montażu i gdzie można jej dokonać?
Montaż filtra trwa około jednego dnia. Przeprowadzany jest w siedzibie naszej firmy lub warsztacie klienta.
Po jakim czasie zwróci się taka inwestycja?
W zależności od tego ile pojazd jeździ od pół roku do 2 lat. Jednakże nie sposób niektórych korzyści policzyć. Np. możliwości przyjmowania zleceń z zielonych stref w europie oraz podniesiona wartość pojazdu przy odsprzedaży.
Jakie są dodatkowe koszty eksploatacji samochodu ciężarowego z filtrem cząsteczek stałych?
Dodatkowe koszty jakie ponosi użytkownik pojazdu z filtrem to regeneracja filtra cząstek stałych po około 100 do 200 tysiącach kilometrów oraz zakup dodatku do paliwa. Jednakże takie koszty ponosi większość obecnych pojazdów z normą wyższą niż euro 4. Serwisujemy bowiem filtry cząstek stałych w pojazdach nowych z fabrycznie zamontowanymi filtrami i doskonale wiemy, że są to koszty od których już trudno odejść.
Na co trzeba zwracać uwagę podczas wyboru filtra?
Przede wszystkim na to czy posiadają stosowne certyfikaty dzięki którym możliwe będzie ponoszenie niższych opłat oraz wjazd do zielonych stref. Listę takich certyfikatów można znaleźć na naszej stronie www.eurovat.info.pl .
Jak eksploatować pojazd z filtrem cząstek stałych?
Wielu użytkowników nowych pojazdów z FAP/DPF nieświadomie przyczynia się do zapychania filtra poprzez przerywanie automatycznej regeneracji oraz zbyt długi postój na biegu jałowym. To przyczynia się do zapchania filtra.
Zapchanego filtra nie trzeba jednak wymieniać, co często proponują serwisy samochodowe. Dużo tańszym rozwiązaniem i tak samo skutecznym jest jego regeneracja, którą proponuje nasza firma. Opracowaliśmy tak skuteczną metodę, że dorównuje ona prawie założeniu nowego filtra cząstek stałych.
Dziękujemy za rozmowę.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
188.33.38.*, 2 sierpnia 2011, 14:20 0 0
firma http://www.eurovat.info.pl godna polecenia jak chodzi o regenerację takiego filtra, w serwisie chcieli kilka tysięcy, a tutaj za 900 zł udało się doprowadzić do użyteczności zużyty filtr fap
Odpowiedz
62.233.129.*, 9 sierpnia 2011, 11:25 2 0
Co za bzdury - TruckFocus - dla profesionalistów ??. Chyba nie.
Róznica pomiędzi Euro 3 a Euro 4 to nie tylko poziom cząstek stałych. A co DPF zrobi z tlenkami azotu i tlenkiem węgla, którego poziom emisji powinien być znacząco niższy przy wyższej normie?
Może i firma eurovat jest godna polecenia przy regeneracji DPF ale proponowane rozwiązanie nie podnosi klasy emisji spalin a tym samym nie obniży kosztów eksploatacji pojazdu.
Gdyby to było takie proste (uzyskanie normy Euro 4 lub wyższej) koncerny motoryzacyjne stosowałyby to rozwiązanie zamiast sytemów EGR (czy też SCR).
Odpowiedz
195.215.148.*, 17 sierpnia 2011, 10:20 3 -1
Pytałem w Viatoll, pytałem w Inspekcji transportu drogowego, pytałem również w Dinex. Wszędzie ta sama odpowiedź - filtr DPF nie pozwala na obniżenie poziomu opłat! Uzasadnienie - obniża tylko i wyłączenie poziom emisji cząstek stałych. Nasz ustawodawca nie przewidział udogodnień takich jakie od lat są stosowane w Niemczech (bez komentarza). Wniosek jest taki firma Euro-Vat nabija klientów w butelkę przy pomocy TruckFocus!!!
Odpowiedz
89.171.28.*, 18 sierpnia 2011, 14:41 1 0
Oczywiście, że nie prawda. Norma emisji spalin nadana jest przez producenta pojazdu i nie jest zmianna do końca jego użytkowania obojętnie co by do niego za filtry nie zamontował. Jest to zapisane w świadectwie homologacji auta i żeby zmienić normę emisji spalin trzeba by było zmienić świadectwo homologacji pojazdu (certyfikat EKMT). W Niemczech po zamontowaniu filtra też nie zmieniają normy - np. auto z EURO2 i zamontowanym filtrem dalej ma normę EURO2 tylko płaci za autostardę jakby miało fabrycznie EURO3. Szkoda, że znajdujemy tu nie sprawdzone informacje.
Odpowiedz
31.175.185.*, 29 sierpnia 2011, 11:55 0 -1
na zmianę emisji normy euro pozwala certyfikat. Wystarczy przeczytać ustawę do końca. Dziwne, że ja założyłem filtr następnie wysłałem dokumenty do odpowiednich instytucji o trzymałem wpis w dowodzie i zieloną plakietkę na szybę.
Owszem na drogach polskich fap nie jest jeszcze respektowany, ale wszędzie w europie tak i chodzi tu w tym artykule własnie o te drogi.
Odpowiedz
83.23.41.*, 5 października 2011, 16:16 0 0
Bzdura
Odpowiedz
83.23.41.*, 5 października 2011, 16:18 0 0
Pytałem u wielu . Wszędzie ta sama odpowiedź - filtr DPF nie pozwala na obniżenie poziomu opłat! Uzasadnienie - obniża tylko i wyłączenie poziom emisji cząstek stałych. komentarza). Wniosek jest taki firma Euro-Vat nabija klientów w butelkę przy pomocy TruckFocus!!!
Odpowiedz
46.113.232.*, 19 października 2011, 15:08 0 -1
W Polsce nie jest na razie możliwe i nikt tego nie kwestionuje w artykule. Należy czytać ze zrozumieniem... Za chwile wyczytacie, że filtr cząstek stałych sprawi, że w autobusie pojawią się pasy, absy, esp i poduszki powietrzne... chodzi tu o cząstki stałe a od nich jest uzależniona oplata drogowa oraz możliwość wjazdu do zielonych stref w europie.
dla niedowiarków zdjęcie z zieloną plakietą w starym autobusie: http://www.youtube.com/watch?v=cz9j-9FE74c&feature=player_embedded
Odpowiedz
46.113.232.*, 19 października 2011, 15:11 0 0
Spójrzcie sobie na tabele oplat za Toll Colect w niemczech... wyraznie jest podzielona na auta z FAP (PKM) lub bez.
Mnóstwo firm to montuje i zakłada i jeździ.
Odpowiedz
46.113.232.*, 19 października 2011, 15:12 1 0
FILMIK BOVA VUTURA z filtrem cząstek stałych: http://www.youtube.com/watch?v=XubRcZgzQgE&feature=player_embedded
Odpowiedz
91.233.160.*, 18 listopada 2012, 13:14 0 0
jak cena za montaż w SCANIA R420 euro3 XI ,2006r.
Odpowiedz
77.113.141.*, 18 kwietnia 2013, 12:10 0 0
a ja to odbieram jako kolejny pomysł sąsiadów z zachodu na wyciagniecie kasy najpierw wyprzeali stare zelazo a teraz wprowadzili ograniczenia niech zyje przyjazn polsko niemiecka
Odpowiedz
82.177.154.*, 31 maja 2013, 1:19 1 -1
Jest prosty sposób na zanieczyszczenia i kasa z zaoszczędzonego paliwa też zostanie, to technika znana już przez Rudolfa Diesla, to WTRYSK WODY (mgły wodnej) do kolektora ssącego. [Adres URL]
Odpowiedz