Podczas wrześniowego XXI Forum Ekonomicznego w Krynicy, firma Kapsch zorganizowała panel dyskusyjny poświęcony Inteligentnym Systemom Transportowym. Oprócz przedstawicieli austriackiej firmy, uczestniczył w niej m.in. Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury, Radosław Stępień. Najwięcej uwagi poświęcono elektronicznemu systemowi poboru opłat działającemu w Polsce od początku lipca. Mówiono o powrocie kierowców na odcinki płatne i dyskutowano o postulatach przewoźników komunalnych, domagających się wyłączenia autobusów miejskich z opłat w ramach systemu viaTOLL.
Radosław Stępień podkreślił, że już rozpoczął się powrót kierowców najcięższych pojazdów na odcinki płatne, które początkowo próbowali omijać, zwracając uwagę na fakt, że podobne zjawisko obserwowano również w innych krajach. Jego zdaniem, właściciele firm transportowych dokonali kalkulacji kosztów i zdecydowali, że lepiej zapłacić równowartość pół litra oleju napędowego za przejazd pojazdem Euro 5 po 10-kilometrowym odcinku autostrady, niż ryzykować utratę czasu i paliwa w korkach na drogach alternatywnych.
Minister Stępień odniósł się także do wniosku przewoźników komunalnych, którzy domagają się wyłączenia autobusów miejskich z opłat w ramach systemu viaTOLL. Powiedział, że do rozpatrzenia tej kwestii niezbędne są analizy dotyczące globalnej kwoty opłat elektronicznych wnoszonych przez przewoźników miejskich w skali całego kraju. W ciągu trzech miesięcy dane te przekaże resortowi Krajowa Izba Przewoźników Komunalnych. Minister stwierdził także, że jest przeciwny wyłączaniu kolejnych grup pojazdów z systemu, ponieważ spowoduje to jego sukcesywne rozszczelnianie oraz może sprowokować roszczenia kolejnych grup o wyłączenie ich pojazdów z systemu viaTOLL.
Marek Cywiński, Dyrektor Generalny Kapsch Telematic Services, przedstawił dodatkowe funkcje elektronicznego systemu poboru opłat: „Infrastruktura systemów opartych o komunikację radiową krótkiego zasięgu umożliwia dodatkowe usługi i funkcje niezwiązane z poborem opłat. System umożliwia planowanie inwestycji infrastrukturalnych w oparciu o dane dotyczące ciężarowego ruchu tranzytowego i krajowego, w tym analizy ruchu w obszarach miejskich”.
Cywiński powiedział także o nieudanych próbach unikania opłat przez kierowców samochodów ciężarowych. Infrastruktura viaTOLL rozpoznaje sklonowane lub przeprogramowane urządzenia. System jest dobrze zabezpieczony i takie próby kończą się niepowodzeniem. Nieskuteczne okazuje się także wyłączanie urządzeń pokładowych podczas mijania wybranych bramownic. Dzięki sekwencyjnemu naliczaniu opłat mamy możliwość udowodnienia, że pojazd w określonym czasie nie mógł ominąć odcinka objętego viaTOLL bezpłatną drogą alternatywną. Nawet, jeśli kierowca wyłączy viaBOX mijając pośrednie bramownice, zaliczona zostanie opłata za całą trasę.
Osoby zebrane na panelu dyskusyjnym zgodnie uznały, że wprowadzenie viaTOLL zakończyło się sukcesem: zastąpiono niewydolny system winietowy nowszym i bardziej sprawiedliwym rozwiązaniem, przez co państwo zyskało efektywne narzędzie pozyskiwania środków na rozbudowę infrastruktury drogowej, a jednocześnie Polska wypełniła zobowiązania dyrektywy europejskiej dotyczące ujednolicenia elektronicznych systemów poboru opłat.
Panel dyskusyjny został zorganizowany przez wykonawcę systemu viaTOLL – firmę Kapsch. W panelu dyskusyjnym uczestniczyli również: Marek Cywiński – dyrektor zarządzający Kapsch Telematic Services, Andrzej Malinowski – prezydent Pracodawców Rzeczpospolitej Polskiej oraz Paweł Kuglarz, radca prawny z kancelarii Beiten Burchardt P. Daszkowski.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
94.154.21.*, 13 września 2011, 8:21 0 0
to już po strajkach ?
Odpowiedz
46.113.62.*, 13 września 2011, 16:36 0 0
W zasadzie to dawno nie udało nam się wprowadzić w życie czegoś w tak krótkim czasie i tak, mimo wszystko, sprawnie. Nawet IJ i Centrum Smitha to przyznały.
Odpowiedz