100 lat firmy Continental w Polsce

12 września 2011, 14:32

Już sto lat temu Continental był obecny na dzisiejszym terenie Polski. Firma znacznie przyczyniła się do upowszechnienia automobilizmu w naszym kraju dzięki wprowadzeniu opon do samochodów ciężarowych, wykorzystanie kauczuku syntetycznego, a także opracowaniu pierwszego samochodowego atlasu Polski. Między innymi dzięki temu w 1935 roku było zarejestrowanych około 34 tys. samochodów (14 tys. z nich stanowiły pojazdy osobowe).

Podczas konferencji prasowej zorganizowanej z okazji stu lat obecności Continental w Polsce, firma zaprezentowała Daimlera z 1913 roku, wyposażonego w pełne („lane”) opony marki Continental. Wraz z pierwszymi autami na początku XX wieku zaczęły pojawiać się warsztaty serwisowe, a także sklepy z częściami zamiennymi i elementami wyposażenia. W tym okresie, w 1911 r. otwarte zostało pierwsze przedstawicielstwo firmy Continental w Warszawie.

Fatalny stan dróg w Polsce sprawiał, że ogumienie należało do najczęściej wymienianych elementów wyposażenia pojazdów. Średni dystans, jaki mogła przejechać opona sięgał 4-5 tys. km, gdy na zachodzie Europy było to dwukrotnie więcej. Dlatego dobrym rozwiązaniem do jazdy po polskich drogach były opony Continental Cord o mocnej konstrukcji i bieżniku przystosowanym do trudnych warunków drogowych, a także (wprowadzone w 1921 r.) opony Continental Ballon, które zapewniały wysoki komfort jazdy.

Bardzo zły stan nawierzchni oraz mała zamożność społeczeństwa sprawiały, że w latach dwudziestych po polskich drogach jeździło zaledwie kilka tysięcy samochodów – większość z nich w Warszawie i okolicy. Dodatkowo, lata wielkiego kryzysu przyniosły pogorszenie sytuacji na polskim rynku motoryzacji. Zmniejszyła się liczba sprzedawanych i zarejestrowanych aut, a koszt eksploatacji pojazdu przekraczał niekiedy koszt związany z jego zakupem. Już w 1924 roku Continental zwracał uwagę na możliwość ograniczenia zużycia paliwa dzięki obniżonym oporom toczenia opony Cord. Ułatwieniem dla polskich kierowców był z pewnością wydany około 1926 roku „Atlas Polski Continental dla automobilistów z 1 mapą ogólną i 20 mapami poszczególnymi”.

Przed rozpoczęciem II wojny światowej sytuacja na polskim rynku znacznie się poprawiła. W 1935 roku było zarejestrowanych około 34 tys. samochodów, w tym 14 tys. aut osobowych, jednak średnia prędkość podróży samochodem wynosiła ok. 40 km/h. Do kraju sprowadzano również pojazdy z Niemiec, spośród których 80 proc. posiadało ogumienie Continental. W tym okresie szacowano, że opona samochodowa może już przejechać 20-30 tysięcy kilometrów, co oznaczało wielki postęp w stosunku do dystansu sprzed kilku lat.

W tym samym czasie poszerzyła się oferta Continental – na rynku pojawiły się pierwsze na świecie produkowane seryjnie opony Gelände Reifen z bieżnikiem terenowym do samochodów osobowych i ciężarowych. W Polsce upowszechniały się nowości technologiczne zastosowane w produktach Continental – syntetyczny kauczuk oraz bieżnik z lamelami. Rozwiązania zapewniały odporność na działanie czynników chemicznych, lepsze właściwości gumy w skrajnych temperaturach oraz lepszą przyczepność na mokrych i zabłoconych nawierzchniach. Mimo widocznego postępu motoryzacyjnego, pod koniec lat 30. zaledwie 7 proc. dróg krajowych posiadało nawierzchnię w pełni umożliwiającą ruch samochodowy.


W latach 50. firma Continental nie posiadała własnego przedstawicielstwa na terenie Polski. W tamtym czasie sprowadzano z Niemiec niewielkie ilości opon, głównie na potrzeby instytucji państwowych wykorzystujących zagraniczne auta. Paradoksalnie w tym okresie łatwiej było kupić samochód dobrej klasy niż komplet nowych opon. Zdarzało się, że z powodu braku ogumienia 20 proc. składów przedsiębiorstw komunikacji miejskiej nie wyjeżdżało w trasy.

Opony Continental były dostępne dla obywateli PRL jako wyposażenie fabryczne tzw. „odrzutów z eksportu” albo w sieci detalicznej Pewex. Dopiero zmiany polityczne 1989 r. umożliwiły powrót marki Continental na polski rynek. Najpierw jako produkty importowane przez niezależnych dystrybutorów. Od stycznia 1997, kiedy powstało oficjalne biuro koncernu – Continental Opony Polska Sp. z o.o., które przez pierwsze dwa lata zajmowało się wyłącznie działalnością przedstawicielską. Od stycznia 1999 roku firma jest importerem opon Continental oraz marek Uniroyal, Barum, Semperit, Mabor, Gislaved, Viking i General Tire.

Blisko wiek temu w ogumienie Continental wyposażony był m.in. zachowany do dziś Daimler z 1913 roku. Obecnie zaawansowane technicznie opony można znaleźć w potężnych ciężarówkach i supersamochodach, jak choćby Mercedesie SLS-AMG, a Continental liczy na kolejne 100 lat owocnej współpracy.
 

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!