Optymalna ochrona przed emisją.
SUROWE PRZEPISY DOTYCZĄCE SPALIN
Coraz większy nacisk kładziony na producentów pojazdów i coraz bardziej rygorystyczne standardy emisji wymogły rozwój silników charakteryzujących się wysoką sprawnością. Optymalizacja procesu spalania, obróbka spalin połączona z ich recyrkulacją, filtry cząstek stałych oraz katalityczna redukcja selektywna, pozwalają spełnić restrykcyjne normy emisji spalin.
KATALITYCZNA REDUKCJA SELEKTYWNA SCR
Układ katalitycznej redukcji selektywnej (SCR) obejmuje zbiornik wodnego roztworu mocznika, znanego powszechnie pod nazwą AdBlue®, pompę zasilającą, elementy podgrzewające i czujniki kontrolujące poziom temperatury i płynu, jak również wtryskiwacz i moduł dozujący.
Ten ostatni jest umiejscowiony przed katalizatorem SCR, a jego pracę kontroluje sterownik. Układ ten jest montowany w samochodach ciężarowych, autobusach, samochodach osobowych oraz w lekkich pojazdach użytkowych. Ponadto, rozwiązanie to wykorzystuje się w pojazdach rolniczych oraz w wybranych maszynach wyposażonych w silnik spalinowy.
Zadaniem układu SCR jest przetwarzanie zawartego w spalinach szkodliwego tlenku azotu (NOx) na niegroźny azot (N2) i wodę (H2O) (rysunek 1).
CHEMIA
Potrzebny do redukcji tlenków azotu amoniak (NH3) zawarty jest w roztworze AdBlue®. Proces SCR przebiega w katalizatorze selektywnym. Tlenki azotu (NO + NO2) reagują z amoniakiem (NH3), co prowadzi do uwolnienia azotu (N2) i wody (H2O). Na 100 litrów spalonego oleju napędowego zużywanych jest około pięć litrów AdBlue®.
OCHRONA
Układy SCR stały się standardem w pojazdach użytkowych. I coraz powszechniej stosowane są w innych obszarach. Na rynku dodatek AdBlue® dostępny jest w różnorodnych opakowaniach – kanistrach, beczkach i butelkach. Powoduje to duże ryzyko przedostawania się zanieczyszczeń do układu SCR (rysunek 2). Dlatego filtr mocznika odgrywa bardzo ważną rolę. Filtr ten stanowi ważny element układu SCR. Zapewnia dobry dopływ wodnego roztworu mocznika do dyszy wtryskującej i jednocześnie chroni moduł wtryskujący. Oferowane przez febi bilstein filtry mocznika wychwytują z roztworu mocznika wszelkie zanieczyszczenia i tym samym zapewniają bezawaryjną pracę układu SCR (rysunek 3).
Chronią również przed zużyciem wrażliwe dysze wtryskujące i inne układy systemu, tym samym zwiększając żywotność jednostki dozującej. Dzięki wysokiej skuteczności filtrowania, znacząco przyczyniają się do osiągnięcia przez pojazdy użytkowe rygorystycznych norm emisji spalin. AdBlue® jest mieszaniną składającą się w 32,5 % z mocznika i w 67,5 % z wody demineralizowanej. Ze względu na dużą zawartość wody temperatura zamarzania roztworu mocznika wynosi -11,5 °C. Filtry mocznika febi posiadają element kompensujący, który ogranicza wolną przestrzeń w obudowie i absorbuje siły, które powstają w wyniku rozszerzania się wodnego roztworu mocznika w ujemnych temperaturach. Elastyczny element chroni przed uszkodzeniem układu i filtra.
Warto zaufać częściom zamiennym febi bilstein w sprawdzonej jakości OE. Cała oferta filtrów mocznika dostępna jest na stronie: partsfinder.bilsteingroup.com
Marka produktów febi jest częścią bilstein group – przedsiębiorstwa skupiającego również inne silne marki.
Więcej informacji można znaleźć na stronie: www.bilsteingroup.com
Komentarze