ZF i WABCO prezentują gamę inteligentnych rozwiązań dla transportu

12 października 2020, 10:48

Podczas konferencji prasowej online, firma ZF przedstawiła plany ekspansji technologicznej na rynku pojazdów użytkowych. Pomóc ma w niej niedawne przejęcie firmy WABCO. W ZF powstała nowa dywizja odpowiadająca m.in. za komponenty i systemy na rynek ciężarowy – Commercial Vehicle Control Systems. Krótka, ale za to treściwa, prezentacja obfitowała w informacje o szeregu nowych technologii i podzespołów.

ZF poprzez przejęcie WABCO, rozszerza swoje portfolio produktów i systemów w kierunku inteligentnych pojazdów użytkowych. Krótka współpraca obu firm zaowocowała rozwiązaniami poprawiającymi bezpieczeństwo w ruchu drogowym, redukującymi emisję CO2 czy ułatwiającymi pracę w branży transportowej przez zwiększoną rolę automatyzacji procesów i łączności cyfrowej pojazdów.

– Firma WABCO jest doskonałym partnerem strategicznym dla ZF. Dzięki jej przyłączeniu, szybciej osiągnęliśmy pozycję globalnego lidera, oferującego pełen zakres przyszłościowych technologii i systemów dla branży pojazdów użytkowych. Mobilizujemy inteligencję pojazdów użytkowych, aby mobilność i transport stały się bardziej czyste, wydajne i bezpieczne. Tym samym wspieramy naszych klientów  na całym świecie – powiedział Fredrik Staedtler, szef dywizji ZF Commercial Vehicle Control.

Integracja systemów wspomagania kierowcy i oszczędzania paliwa WABCO z aktualną gamą technologii oferowanych przez ZF, pozwoli koncernowi rozszerzyć portfolio produktów dla producentów pojazdów ciężarowych, autobusów i naczep, co zbiega się z wymaganiami UE, która od 2022 roku wprowadza nowe rozporządzenia homologacyjne systemów wspomagania kierowcy, a od 2024 roku, systemów ostrzegania o obiektach w martwym polu.

Asystent automatycznego sprzęgania

Jednym z takich rozwiązań jest asystent automatycznego sprzęgania, który umożliwia wykrycie i zaczepienie naczepy przez ciągnik siodłowy bez większego udziału kierowcy. Jak określają przedstawiciele ZF i WABCO, jest to pierwszy w branży w pełni zautomatyzowany system wspomagania sprzęgania.

Działanie można porównać do asystenta parkowania w samochodach osobowych. System ma możliwość sterowania ciągnikiem we wszystkich kierunkach, aby jak najlepiej zoptymalizować manewr sprzęgania. Do tego celu wykorzystuje on algorytmy przetwarzania obrazu, które umożliwiają modelowanie 3D za pomocą kamery cyfrowej.

Według ZF to rozwiązanie ma zwiększyć bezpieczeństwo, wydajność i komfort pracy kierowców, zminimalizować ryzyko uszkodzenia pojazdu i zredukować, aż o 50%, czas sprzęgania.

Zaawansowany asystent cofania

Kolejnym rozwiązaniem z rodziny zaawansowanych systemów wspomagających kierowcę (ADAS) jest zaawansowany system cofania zestawu ciężarówka – naczepa. Na system ten składa się kamera zamontowana na naczepie oraz czujnik przegubu, który monitoruje martwe pole za przyczepą. Algorytmy przetwarzania obrazu umożliwiają monitorowanie niedostępnych dla oczu kierowcy przestrzeni wokół zestawu, bez potrzeby stosowania dodatkowych czujników.

System wykorzystuje informacje z kamery cofania (która posiada również funkcję czyszczenia) oraz czujnik kąta skrętu do stworzenia ścieżki cofania dla kierowcy, która jest wyświetlana na ekranie.

Aerodynamiczny i lekki zestaw ciężarówka + naczepa

Rozwiązanie połączenia lekkiego ciągnika siodłowego z zaawansowaną aerodynamiką przyczepy jest znajome, gdyż same komponenty składające się na system zwiększonej aerodynamiki zostały zaprezentowane przez WABCO już kilka lat temu. Pakiet ten pozwala zmniejszyć opór powietrza, a tym samym i zużycie paliwa, jak podaje producent, do 7%. Sama technologia została udoskonalona przez zastosowanie lżejszego podwozia ciężarówki, które pozwala zaoszczędzić do 150 kg masy, które można wykorzystać na zwiększenie ładowności.

Nowe komponenty zapewniają również dodatkową przestrzeń montażową, co może być istotne w przypadku platform dla pojazdów elektrycznych z akumulatorem lub ogniwem paliwowym.

– Jeśli chodzi o rozwiązania dla następnej generacji pojazdów użytkowych, działamy na pełnych obrotach. Dzięki temu możemy zaprezentować takie innowacje jak paliwooszczędny prototyp przyczepy ciężarowej, przeznaczony do energooszczędnej jazdy. Łączy on w sobie lekką konstrukcję i aerodynamikę ze zoptymalizowaną przestrzenią podwozia, oferując duże korzyści dla rozwoju przyszłych strategii elektryfikacji – powiedział Andreas Moser, szef dywizji ZF Commercial Vehicle Technology.

System zaawansowanego sterowania podwoziem ADOPT

ADOPT (Autonomous Driving Open Platform Technology) wykorzystuje doświadczenie ZF w zakresie autonomicznej jazdy i sztucznej inteligencji w świecie pojazdów użytkowych, aby uprościć i przyspieszyć rozwój aplikacji do zautomatyzowanej jazdy. System zapewnia “wirtualnemu kierowcy”, czyli sztucznej inteligencji odpowiedzialnej za autonomiczną jazdę, interfejs do systemów sterowania ruchem pojazdu. Umożliwia dostęp do układu napędowego, hamulcowego, systemów stabilizacji toru jazdy i układu kierowniczego.

System ma zapewniać większe bezpieczeństwo przez zoptymalizowaną kalibrację wykrywania warunków otoczenia, w których odbywa się transport (np. słaba przyczepność na drodze). W takich sytuacjach ADOPT jest w stanie utrzymać pojazd na drodze podczas pokonywania zakrętów lub zmiany pasa ruchu.

Napędy elektryczne dla pojazdów użytkowych

Unijne wymagania wobec producentów w zakresie redukcji emisji CO2 przez nowe pojazdy użytkowe, sprawiają, że popyt na elektryczne układy napędowe w autobusach i ciężarówkach gwałtownie rośnie. ZF przyspieszył swój program elektryfikacji pojazdów użytkowych.

Elektryczna oś AxTrax i napęd CeTrax

Oś elektryczna ZF AxTrax AVE funkcjonuje na rynku już od dłuższego czasu, jednak w tym roku koncern uruchomi seryjną produkcję centralnego elektrycznego napędu CeTrax. Do 2023 roku powstanie kompletny modułowy zestaw elektrycznego napędu, przeznaczony dla autobusów i samochodów ciężarowych o masie do 44 ton.

Podobnie jak w przypadku innych systemów elektrycznych ZF, będzie on “technologią otwartą”, co oznacza, że może być połączony na przykład z akumulatorem lub ogniwem paliwowym.

Napęd centralny CeTrax

Oferta napędów elektrycznych jest skierowana do bezemisyjnych pojazdów użytkowych o lokalnym zasięgu. Rozszerza to obecne rodziny produktów e-Mobility, o takie podzespoły jak napęd centralny CeTrax. Te napędy elektryczne są przeznaczone do zastosowań miejskich, od małych ciężarówek dostawczych po duże autobusy miejskie. W tym celu najmocniejsza wersja zapewnia 300 kilowatów mocy i 4500 niutonometrów momentu obrotowego. CeTrax może być instalowany w pojazdach na zasadzie plug&drive, co ułatwia przejście z silnika spalinowego na silniki elektryczne.

Zelektryfikowana przyczepa eTrailer

Elektryfikacja wykracza poza sam napęd pojazdu. Przykładem tego jest eTrailer – naczepa ze zintegrowanym silnikiem elektrycznym, która może każdą ciężarówkę z tradycyjnym napędem zamienić w hybrydę. Takie połączenie ma zużywać do 16 procent mniej paliwa, poprawić trakcję i przyspieszenie oraz zmniejszyć poziom hałasu i zużycie hamulców.

Rozwiązania napędów elektrycznych ZF są generalnie otwarte na technologię: można je łączyć z akumulatorem, ogniwem paliwowym lub z napowietrzną linią jezdną, w przypadku autobusów. Są dostępne jako system, który zawiera falownik i jednostkę sterującą (ECU).

Koncern zwiększa także swoje możliwości w zakresie digitalizacji i łączności z pojazdami. Rozszerzona oferta technologii dla samochodów ciężarowych, autobusów i naczep zapewnia firmie dostęp do baz danych systemów samochodowych, co z kolei zasila jej rosnącą ofertę aplikacji i usług opartych na chmurze.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!