Podczas ostatniej konferencji online, Continental podzielił się spostrzeżeniami na temat najnowszych wymogów narzuconych przez Unię Europejską z zakresu ekologii i ekonomii, które mają w niedalekiej przyszłości spełniać producenci pojazdów ciężarowych. Z tego też powodu została przeprowadzona ankieta wśród właścicieli flot, aby zbadać potrzeby, jakimi kierują się przewoźnicy, wybierając nowe pojazdy.
Producent opon przyjrzał się sytuacji rynkowej, zebrał wyniki badań i opinie polskich firm z branży transportu kołowego, aby na tej podstawie przedstawić aktualną sytuację rynkową i prognozy na najbliższe lata. Nowe regulacje Unii Europejskiej dotyczące redukcji emisji CO2 przez pojazdy ciężarowe, pakiet mobilności oraz brexit są najważniejszymi wyzwaniami branży transportowej w najbliższych latach.
Redukcja emisji CO2 kolejnym celem UE w sektorze transportowym
Po Pakiecie Mobilności, zwiększenie udziału ekologii w transporcie jest kolejnym tematem, którym zajmuje się Unia Europejska. 70% transportu drogowego w UE stanowią ciężarówki, które odpowiadają za 6% całkowitej emisji dwutlenku węgla (łącznie transport kołowy odpowiada za 25% emisji). W tym przypadku ekologia idzie w parze z ekonomią, ponieważ wprowadzane nowe rozwiązania, mają na celu głównie zmniejszenie zużycia paliwa, co ma przełożenie na oszczędności firm transportowych, redukując koszty.
Rok 2019 jest rokiem bazowym do obliczania emisji CO2. Będzie on punktem odniesienia, do którego będą przypisane dalsze cele. To wszystko obdywa się w takim narzędziu, które nazywamy VECTO – mówi Stanisław Rosół, dyrektor handlowy działu opon użytkowych w Continental Opony Polska.
Unia Europejska wprowadziła nowe przepisy dla producentów samochodów ciężarowych. Ich celem jest zmniejszenie średniej emisji CO2 w nowych samochodach ciężarowych o 15% do 2025 roku i o 30% do 2030 roku. Nieprzestrzeganie tych przepisów będzie skutkowało nakładaniem kar pieniężnych za każdy pojazd. Według analiz Continental, opony rzutują nawet na 40% kosztów operacyjnych floty, na które składa się:
- zużycie paliwa – 30%,
- koszty napraw i konserwacji – 5%
- cena samego ogumienia – 5%.
Rozwiązania służące optymalizacji kosztów flotowych przyniosą firmom transportowym wyższe marże, a także przyczynią się do ograniczenia emisji dwutlenku węgla, realizując w ten sposób założenia porozumienia paryskiego – mówi Stanisław Rosół.
Czym jest VECTO i w jaki sposób wpłynie na branżę transportową?
Obecne przepisy dotyczą producentów samochodów ciężarowych, ale już niedługo możemy spodziewać się kolejnych regulacji, które będą miały wpływ na operatorów flot. Aby zapewnić osiągnięcie celów emisji CO2, Unia Europejska przygotowała narzędzie o nazwie VECTO. Pozwoli ono pokazać producentom symulację emisji CO2 i zużycia paliwa, w poszczególnych konfiguracjach samochdów ciężarowych.
VECTO pozwoli na analizę parametrów, takich jak; zachowanie kierowcy podczas jazdy, osiągi silnika, opór aerodynamiczny i opory toczenia opon. Program ma zapewnić większą przejrzystość w zakresie emisji zanieczyszczeń i zużycia paliwa w różnych konfiguracjach pojazdów. Jego użycie może poprawić również efektywność paliwową floty.
Ogumienie jest jednym z elementów branych pod uwagę w symulacji komputerowej VECTO – narzędzie to uwzględnia rozmiar opon i ich opory toczenia. Wprowadzając na rynek opony Conti EcoRegional, Continental odpowiada na wymagania stawiane przez Unię Europejską w zakresie redukcji emisji dwutlenku węgla przez pojazdy ciężarowe – mówi Krzysztof Otrząsek, menedżer ds. flot i rozwiązań cyfrowych w Continental Opony Polska.
Firmy transportowe nadążą za trendami?
Jak twierdzą eksperci z Continental, popyt na usługi transportowe w najbliższych kilku latach nie spadnie. W branży nasili się jednak zainteresowanie zrównoważonym rozwojem, dzięki wykorzystaniu paliw alternatywnych, technologii cyfrowych do optymalizacji przebiegów, oraz ogumienia z mniejszym oporem toczenia, zapewniającego niższe koszty eksploatacji. Potwierdzenie stanowią badania ICAN Research oraz ankieta, która została przeprowadzona wśród 25 firm flotowych w Polsce w tym roku.
Według wyników badania ICAN Research, digitalizacja jest kluczem przy opracowaniu nowych modeli biznesowych dla całej branży transportowej. Pozwala nie tylko usprawnić przepływ towarów, ale także realnie wpływa na wzrost efektywności floty – wyjaśnia Stanisław Rosół.
Z naszej ankiety przeprowadzonej wśród przewoźników jasno wynika, że kluczowymi elementami jakimi kierują się przy zakupie nowych pojazdów są koszty eksploatacji, cena i konieczność spełniania norm. Wyniki ankiety pokazują, że firmy transportowe chętniej sięgają po rozwiązania przyjazne środowisku, jeszcze zanim staną się wymagane przez normy pod warunkiem, że poprawia to ich efektywność kosztową. Oferując produkt, który nie tylko spełnia normy, ale również zmniejsza koszty prowadzenia działalności, przyspieszamy pozytywny wpływ zmian na środowisko – wyjaśnia Krzysztof Otrząsek.
Polskie firmy transportowe pozostaną liderami europejskich autostrad, ponieważ są w stanie stawić czoło wyzwaniom digitalizacji swojego biznesu. Rodzimi przewoźnicy są niezwykle elastyczni i potrafią się szybko dopasowywać do zmieniających się warunków gospodarczych. Widać to m.in. po działaniach optymalizacyjnych, podejmowanych jeszcze w niełatwym poprzednim roku oraz szczególnie wiosną 2020, już w trakcie pandemii koronawirusa SARS-CoV-2. Muszą teraz wykorzystać swoją elastyczność, aby szybciej wdrożyć nowe modele biznesowe bazujące na narzędziach cyfrowych. Jestem przekonany, że z aktualnej sytuacji branża wyjdzie wzmocniona, a w przyszłości nasi klienci flotowi będą radzić sobie jeszcze lepiej niż dotychczas – podsumował Stanisław Rosół, dyrektor handlowy opon użytkowych w Continental Opony Polska.
Komentarze