Prototypowa naczepa Mercedes-Benz: aerodynamiczna rewolucja

, 12 grudnia 2011, 10:17

O 18 proc. niższy współczynnik oporu powietrza, zużycie paliwa mniejsze o niemal 5 proc., czyli oszczędność 2000 litrów oleju napędowego rocznie – takimi parametrami może pochwalić się aerodynamiczna naczepa Mercedes-Benz. Po raz pierwszy zaprezentowano ją podczas targów Trailer 2011 w Belgii. Zestawiono ją z nowym Actrosem, którego współczynnik Cx jest znacznie niższy, niż w poprzedniej generacji ciągnika Mercedes-Benz.

Specjaliści Mercedes-Benz przy projektowaniu nadwozia nowego Actrosa uzyskali o 12-15 proc. niższy współczynnik oporu powietrza od poprzednika. W oparciu o te same doświadczenia powstał prototyp aerodynamicznej naczepy „aero trailer”.

Przedni spojler naczepy skraca dystans między nią a ciągnikiem siodłowym i redukuje współczynnik oporu powietrza o 1 proc. Boczne osłony obniżają Cx o dalsze 8 proc. Ich kształt kieruje powietrze bezpośrednio do tylnego dyfuzora, połączonego z panelami podwoziowymi, które zaś obniżają współczynnik oporu powietrza o dodatkowe 1-2 proc.

Zestaw tylnych osłon o długości ponad 400 mm, odpowiada za obniżenie współczynnika oporu powietrza o kolejne 7 proc. Osłony są składane, dzięki czemu nie utrudniają dostępu do przestrzeni ładunkowej.

Wszystkie wspomniane zabiegi sprawiły, że współczynnik oporu powietrza zespołu ciągnika siodłowego i naczepy zmalał o 18 proc., co według Mercedes-Benz oznacza niemal 5-proc. spadek zużycia paliwa w codziennym użytkowaniu. Przy rocznych przebiegach rzędu 150 tys. km, aerodynamiczna naczepa pozwala zaoszczędzić 2000 litrów oleju napędowego i ponad 5 ton dwutlenku węgla rocznie.


Zmiany nie wpłynęły na wymiary przestrzeni ładunkowej, jednak przez tylne osłony o niespełna 0,5 m przekroczono dopuszczalny limit długości naczepy. Dopuszczenie jej do ruchu wymaga więc zmiany przepisów, jednak podobne wyjątki były już stosowane w przypadku platform załadowczych czy wózków widłowych.

W ramach programu "Truck and Trailer 7plus" Mercedes-Benz chce ściśle współpracować z producentami naczep. Jak pokazały testy w tunelu aerodynamicznym, wciąż możliwy jest znaczny postęp w dziedzinie aerodynamiki i obniżenie zużycia paliwa. Choćby instalacja bocznych paneli naczepy przyczynia się do zmniejszenia współczynnika oporu powietrza o 8 proc., co przekłada się na ograniczenie apetytu na paliwo o około 2 proc.

Jeden z punktów koncepcji "Truck and Trailer 7plus" jest informowanie kierowcy o ciśnieniu w oponach naczepy. W kabinie nowego Actrosa można już znaleźć taki wskaźnik. Ponadto, w celu dalszej redukcji apetytu na paliwo, trwają prace nad metodami zintegrowaniem naczepy z funkcjami telematyki FleetBoard.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!