Branża TSL borykała się w ubiegłym roku z wieloma przeciwnościami i o ile transport nie został zatrzymany w ramach walki z pandemią, jej skutki również mocno odbiły się na kondycji finansowej tego sektora. Tymczasem wyniki sprzedaży naczep i przyczep są tylko minimalnie gorsze niż w roku 2019. Dlaczego?
W sektorze naczep i przyczep doszło do pogłębienia ciekawego zjawiska – pozornej stabilizacji sprzedaży w ujęciu procentowym, pod którą kryje się sinusoida wzrostów i spadków.
Sprzedaż nowych przyczep i naczep w Polsce
W 2020 roku zostało zarejestrowanych 80 046 sztuk przyczep i naczep wszystkich rodzajów. Co ciekawe, jest to wynik niższy zaledwie o 1,8% w stosunku do roku poprzedniego.
Pomimo słabszego podsumowania roku sprzedaży przyczep i naczep, trudno subiektywnie uznać ten wynik za znacząco niekorzystny, bez zagłębienia się w detale. Efektem takiego pozytywnego postrzegania nieznacznie ujemnych słupków, są wyniki pochodzące chociażby z rynku pojazdów ciężarowych i autobusów, w których to spadek oscylował na poziomie ponad 30% – a jest to tylko jeden sektor z wielu branż “dotkniętych 2020 rokiem”.
Zagłębiając się w statystyki można dostrzec jeszcze jeden ciekawy niuans. Otóż na tak niski procent spadku sprzedaży “pracował” głównie segment przyczep, w którym to nastąpił wzrost o 7,1% r./r, z kolei w sektorze naczep odnotowano bardzo duży spadek o 28,2%. Mamy więc do czynienia z różnicą, która po zsumowaniu daje iluzoryczną stabilność na rynku, przynajmniej dopóki nie sięgniemy do szczegółowych statystyk. Owa iluzoryczna stabilność rozpoczęła się w 2019 roku, pandemia spowodowała pogłębienie tych różnic (w podsumowaniu 2018/2019 zmiana w sprzedaży przyczep wynosiła +2,6%, a naczep -12,5%, co razem dawało wynik -1,6%).
Pierwsze rejestracje nowych przyczep i naczep (w tym przyczepy lekkie) | |||
Rok | 2020 | 2019 | % zmiana r/r |
PRZYCZEPY | 65 308 | 60 988 | 7,1% |
przyczepy ciężarowe | 10 743 | 10 637 | 1,0% |
przyczepy specjalne | 1 466 | 1 572 | -6,7% |
przyczepy lekkie | 46 476 | 43 397 | 7,1% |
przyczepy ciężarowe rolnicze | 6 621 | 5 379 | 23,1% |
przyczepy inne | 2 | 3 | -33,3% |
NACZEPY | 14 738 | 20 520 | -28,2% |
naczepy ciężarowe | 14 726 | 20 512 | -28,2% |
naczepy specjalne | 12 | 8 | 50,0% |
RAZEM | 80 046 | 81 508 | -1,8% |
Biorąc pod uwagę tylko rynek ciężarowy, sprzedaż przyczep i naczep o DMC pow. 3,5t zatrzymała się z końcem roku na liczbie 16 445 sztuk, co oznacza spadek popytu na ten segment o 28,4% w stosunku do ubiegłego roku.
Pierwsze rejestracje nowych przczep i naczep (ciężarowych i specjalnych) | |||
Rok | 2020 | 2019 | % zmiana r/r |
PRZYCZEPY | 1 718 | 2 453 | -30,0% |
Przyczepy ciężarowe | 1 690 | 2 419 | -30,1% |
Przyczepy specjalne | 28 | 34 | -17,6% |
NACZEPY | 14 727 | 20 512 | -28,2% |
Naczepy ciężarowe | 14 716 | 20 505 | -28,2% |
Naczepy specjalne | 11 | 7 | 57,1% |
RAZEM | 16 445 | 22 965 | -28,4% |
Ranking sprzedaży przyczep i naczep w Polsce – według marek
W ogólnym rankingu sprzedaży przyczep i naczep powyżej 3,5t pierwsze miejsce zajął SCHMITZ CARGOBULL z liczbą 3 522 sprzedanych sztuk, co jest wynikiem gorszym o 31% (- 1564 szt.) w stosunku do 2019 roku, mimo to marka utrzymała się na pierwszym miejscu.
Zaskoczenia nie ma również w drugiej lokacie, którą utrzymała marka KRONE, rejestrując 2 799 sztuk przy stracie 30% względem ubiegłego roku. Na trzecim miejscu znalazła się polska firma WIELTON z liczbą 2 043 sztuk sprzedanych pojazdów, ze stratą 37% do wyniku z ubiegłego roku. Tuż za podium ulokowała się marka KOEGEL, która sprzedała 1 273 pojazdy, co stanowi spadek względem 2019 roku o 25%.
Bardzo dobrym wynikiem może się pochwalić SCHWARZMUELLER, który wydał 683 sztuki pojazdów swoim klientom. Jest to pierwsza marka ze wzrostem wyników sprzedaży i to aż o 20%, co pozwoliło na przeskoczenie o dwie pozycje w rankingu wobec ubiegłorocznych statystyk i zamknięcie pierwszej piątki.
- SCHMITZ CARGOBULL 3 522 sztuk (-31%)
- KRONE 2 799 sztuk (-30%)
- WIELTON 2 043 sztuk (-37%)
- KOEGEL 1 273 sztuk(-25%)
- SCHWARZMUELLER 683 sztuk (+20%)
Ranking sprzedaży nowych przyczep i naczep (ciężarowe i specjalne) | ||||||
Pozycja | Marka | 2020 | 2019 | Zmiana % r/r | ||
Ogółem | Udział % w rynku | Ogółem | Udział % w rynku | |||
1 | SCHMITZ CARGOBULL | 3522 | 21,42% | 5086 | 22,15% | -30,8% |
2 | KRONE | 2799 | 17,02% | 4005 | 17,44% | -30,1% |
3 | WIELTON | 2043 | 12,42% | 3231 | 14,07% | -36,8% |
4 | KOEGEL | 1273 | 7,74% | 1700 | 7,40% | -25,1% |
5 | SCHWARZMUELLER | 683 | 4,15% | 571 | 2,49% | 19,6% |
6 | BODEX | 648 | 3,94% | 628 | 2,73% | 3,2% |
7 | KAESSBOHRER | 447 | 2,72% | 994 | 4,33% | -55,0% |
8 | KEMPF | 380 | 2,31% | 430 | 1,87% | -11,6% |
9 | WECON | 379 | 2,30% | 620 | 2,70% | -38,9% |
10 | ZASŁAW | 337 | 2,05% | 387 | 1,69% | -12,9% |
11 | GNIOTPOL | 314 | 1,91% | 358 | 1,56% | -12,3% |
12 | FLIEGL | 272 | 1,65% | 257 | 1,12% | 5,8% |
13 | INTER CARS – FEBER | 236 | 1,44% | 306 | 1,33% | -22,9% |
14 | MHS | 199 | 1,21% | 154 | 0,67% | 29,2% |
15 | MEGA | 178 | 1,08% | 251 | 1,09% | -29,1% |
16 | CIMC | 176 | 1,07% | 307 | 1,34% | -42,7% |
17 | REDOS | 155 | 0,94% | 149 | 0,65% | 4,0% |
18 | FFB FELDBINDER | 142 | 0,86% | 183 | 0,80% | -22,4% |
19 | STAS | 139 | 0,85% | 184 | 0,80% | -24,5% |
20 | BERGER | 137 | 0,83% | 368 | 1,60% | -62,8% |
Pozostałe | 1986 | 12,1% | 2796 | 12,2% | -29,0% | |
OGÓŁEM | 16445 | 100% | 22965 | 100% | -28,4% |
Ranking sprzedaży przyczep i naczep – według segmentu
Najbardziej rozchwytywanym modelem przyczep i naczep w 2020 roku były platformy i zabudowy skrzyniowe (w tym kurtynowe i skrzyniowo-plandekowe), których przybyło łącznie 8 015 sztuk, o 46% mniej niż w ubiegłym roku (-4 496 szt.). Najwięcej tych modeli naczep i przyczep sprzedała marka KRONE – 1 972 sztuki (-37%), SCHMITZ CARGOBULL – 1 515 sztuk(-43%) i WIELTON – 1195 sztuk(-26%).
Drugim najbardziej pożądanym modelem były furgony, których przybyło w 2020 roku łącznie 3 067 sztuk, o 9% mniej niż w 2019 roku. Na tę liczbę składa się m.in. 1 929 chłodni (-15% r./r.), 810 furgonów uniwersalnych (-4%) i 325 izoterm (+83%). Liderem sprzedaży tego segmentu jest marka SCHMITZ CARGOBULL z liczbą 1 346 sztuk oraz KRONE – 459 sztuk.
Na trzecim miejscu znalazły się wywrotki, których przybyło łącznie 2 515 sztuk. Segment ten zaliczył spadek zainteresowania o 28%. Najczęściej klienci decydowali się na wywrotki marki BODEX (503 sztuki, +3% r./r.), KEMPF (380 sztuk, -11%) oraz WIELTON (315 sztuk, -44%).
Zaraz za podium w grupie przyczep i naczep o DMC pow. 3,5t znalazły się cysterny, których przybyło w ciągu 2020 roku – 580 sztuk (-12%). Piątkę najbardziej pożądanych modeli naczep i przyczep w branży TSL zamykają modele kłonicowe, których w 2020 roku zostało sprzedanych 325 sztuk (-6%).
- Platforma/skrzynia 8 015 sztuk (-46%)
- Furgony 3 067 sztuk (-9%)
- Wywrotki 2 515 sztuk (-28%)
- Cysterny 580 sztuk (-12%)
- Kłonicowa 325 sztuk (-6%)
O komentarze dotyczące sprzedaży naczep i przyczep w 2020 r. poprosiliśmy wszystkich wiodących producentów. Otrzymane odpowiedzi będziemy dodawać na bieżąco, aktualizując artykuł.
Na jakie konfiguracje naczep i przyczep najczęściej decydowali się klienci i czy w 2020 roku doszło do zauważalnych zmian w decyzjach zakupowych względem 2019 roku?
Od początku 2020 rok nie zapowiadał się dobrze, przed ogłoszeniem pandemii mieliśmy za sobą wyhamowanie 4 kwartału 2019, najmocniej spowolnienie dotknęło naczep kurtynowych i wywrotek budowlanych, dalej dobrze sprzedawały się chłodnie i naczepy podkontenerowe. U nas dominują ruchome podłogi mniej uzależnione od cykli rynkowych – mówi Tomasz Bartoszewicz, Dyrektor Zarządzający PTM Polska.
Od lat największym zainteresowaniem cieszą się naczepy wywrotki z aluminiową skrzynią typu box i tylnym zamknięciem klapo-drzwi. Rok 2020 nie zmienił tego trendu. Klienci chcą aby kupowany pojazd był lekki, wytrzymały i przede wszystkim niezawodny. Dlatego wielu z nich wybiera naczepy wywrotki marki Inter Cars – mówi Łukasz Toboła, Kierownik Działu Handlowego Feber.
Rynek pojazdów ciężarowych i naczep/przyczep, oddziałują na siebie. W przypadku pojazdów rok 2020 został zamknięty z 27% spadkiem sprzedaży, natomiast w segmencie przyczep i naczep odnotowano raptem 1,8% spadek. Skąd może wynikać aż tak duża rozbieżność?
„My nazywamy naczepy pojazdami ciężarowymi”. Ta analiza wymaga zagłębienia się w szczegóły, do przyczep porównujemy podwozia a do naczep porównujemy ciągniki. Patrząc na poziom rejestracji naczep powyżej 16t do sprzedaży ciągników mamy podobne spadki %, natomiast przyczepy i podwozia utraciły korelację ze względu głównie na wzrost sprzedaży zestawów tzw. Lekkich – mówi Tomasz Bartoszewicz, Dyrektor Zarządzający PTM Polska.
Ciężko powiedzieć skąd wynika aż tak duża rozbieżność. Rynek naczep wywrotek, na którym działamy, zanotował spadek na poziomie niecałych 30%, czyli porównywalny z rynkiem pojazdów ciężarowych. Daje to obraz wzajemnego odziaływania na siebie. Zakup nowych pojazdów jest najczęściej podyktowany dwoma aspektami. Rozbudową istniejącego taboru bądź jego wymianą. Dlatego zakup naczepy i ciągnika idą często w parze – mówi mówi Łukasz Toboła, Kierownik Działu Handlowego Feber.
Jeszcze większa rozbieżność procentowa jest w samym segmencie. Sprzedaż przyczep wzrosła o 7,1%, a naczep spadła o 28,2%. Patrząc okiem producenta, z jakich powodów mogło dojść do aż takich różnic i czy pandemia miała na to znaczący wpływ?
Za nami lata 2017-2019 czyli rekordy sprzedaży naczep przekraczające wyż z 2007 roku, ta wymiana taboru po 10 latach przekształciła się w doinwestowanie w dodatkowe pojazdy w 2018-2019 roku, rynek w 2020 roku z pewnością ucierpiał na wstrzymaniu decyzji inwestycyjnych widząc złą sytuację transportu w Europie zachodniej, od września 2019, to miało odzwierciedlenie w wynikach 1 kwartału 2020, natomiast 2 kwartał to już COVID i lockdown. Na szczęście 3 i 4 kwartał odreagował uzupełnieniem zamówień brakujących w pierwszym półroczu – mówi Tomasz Bartoszewicz, Dyrektor Zarządzający PTM Polska.
Nie da się ukryć, że rok 2020 był zdecydowanie gorszy niż rok 2019. Jako producent odczuliśmy to na własnej skórze. W związku z tym, że na rynek krajowy sprzedajemy tylko naczepy wywrotki oraz naczepy z ruchomą podłogą Legras, nie mam podstaw by oceniać rozbieżności względem sprzedaży przyczep. Pandemia miała duży wpływ na spadek sprzedaży. Od marca do czerwca większość decyzji dotycząca zakupu naczep wywrotek została przesunięta w czasie lub całkowicie odwołana. Klienci uznali, że lepiej zatrzymać posiadany kapitał aby zapewnić sobie płynność finansową niż inwestować w tak, bądź co bądź, niepewnych czasach – mówi Łukasz Toboła, Kierownik Działu Handlowego Feber.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
Yurek, 23 listopada 2023, 12:00 0 0
Ciekawe zestawienie, osobiście sporo słyszałem o sprzętach od Zasław jeśli chodzi o wysoką jakość komponentów, oraz solidną konstrukcje. Dodatkowo na ich stronie jest możliwość konfiguracji
Odpowiedz