Aerodynamiczna ciężarówka i naczepa Mercedes-Benz

4 października 2012, 11:03

Daimler zaprezentował podczas Targów IAA 2012 w Hanowerze aerodynamiczną naczepę i ciężarówkę, deklarując, że mają one pozwalać na “drastyczne” ograniczenie oporu powietrza i zużycia paliwa.

Przy dzisiejszych cenach tankowanie ciągnika siodłowego do pełna może kosztować nawet 2000 euro. Dodając do ceny oplat za przejazdy, winiety, naprawy itd, możemy zauważy, że koszt fukcjonowania floty pojazdów wzrasta w zastraszającym tempie. Mercedes-Benz wychodzi naprzeciw tej sytuacji prezentując swoje prototypy pojazdów. 

Współczynnik oporu powietrza niższy o sensacyjną wartość 18 proc., zużycie paliwa niższe o 4,5 proc.

Aerodynamiczna naczepa przynosi rocznie około 2000 l oleju napędowego oszczędności, co odpowiada kwocie niemal 3000 euro. W tym samym czasie emisja dwutlenku węgla zostaje ograniczona o ponad 5 t. Niższy apetyt na paliwo notuje także aerodynamiczna ciężarówka Mercedes-Benz. Światowa premiera obu pojazdów odbyła się podczas Międzynarodowych Targów Motoryzacyjnych Pojazdów Użytkowych 2012 (IAA Nutzfahrzeuge 2012) w Hanowerze. Współczynnik oporu powietrza niższy o sensacyjną wartość 18%, zużycie paliwa niższe o 4,5%. Aerodynamiczna naczepa, zaprojektowana przez Mercedes-Benz, ogranicza opór powietrza pojazdu członowego o około 18%. Praktyczne testy potwierdzają, że 40-tonowy zestaw z aerodynamiczną naczepą może w transporcie dalekobieżnym uzyskać zużycie paliwa niższe o 4,5%. Przy zwyczajowym rocznym przebiegu takich pojazdów – 150 000 km – oznacza to zaoszczędzenie około 2000 l oleju napędowego oraz niższą o ponad 5 t emisję dwutlenku węgla rocznie.

Actros StreamSpace pozostaje bez zmian

Ciągnik siodłowy – w tym wypadku nowy Mercedes-Benz Actros z kabiną StreamSpace – pozostaje bez zmian. Nowy Actros jest już odpowiednio zoptymalizowany aerodynamicznie. Dodatkowe wyposażenie obejmuje jedynie deflektor na dachu, boczne owiewki kabiny i boczne osłony. Pakiet ten występuje jako wyposażenie fabryczne. Pozbawiona zbędnych, futurystycznych rozwiązań, aerodynamiczna naczepa Mercedes-Benz została tak zaprojektowana, by spełniać wszelkie praktyczne potrzeby bez żadnych ograniczeń. Wykorzystuje ona standardowy kontener o długości 13,6 m do przewozu produktów chłodzonych. Aerodynamiczna naczepa dostosowana jest do wszystkich codziennych wymagań operacji transportowych, począwszy od odpowiedniego prześwitu, poprzez kąt zejścia i natarcia, aż po przyjazne w użytku tylne drzwi. Osiągnięcia w dziedzinie aerodynamiki nie wpłynęły na przestrzeń ładunkową. Schmitz Cargobull – uznany specjalista w dziedzinie przyczep – wraz z dwoma partnerami Daimler Trucks zwrócił szczególną uwagę na względy praktyczne. Schmitz Cargobull produkuje dodatki w bliskiej współpracy z Daimler Trucks. Aerodynamiczna naczepa nie jest dopasowana specjalnie do pojazdów marki Mercedes-Benz; wszyscy producenci mogą na jej podstawie projektować ekonomiczne i przyjazne środowisku ciągniki siodłowe.

Prototyp aerodynamicznej ciężarówki Mercedes-Benz pokazuje, że zoptymalizowana pod kątem aerodynamiki ciężarówka również jest ekonomicznym i ekologicznym rozwiązaniem. Notuje ona o około 12 proc. lepszą aerodynamikę od konwencjonalnych pojazdów, co przekłada się na około 3-proc. obniżenie zużycie paliwa na drogach szybkiego ruchu. Przy rocznym przebiegu 50 000 km, oznacza to oszczędność około 350 l paliwa i 500 euro rocznie oraz niższą o niespełna tonę emisję CO2. Bazą dla aerodynamicznej ciężarówki Mercedes-Benz jest Actros z kabiną ClassicSpace o szerokości 2,3 m i dwuosiowym podwoziem o dopuszczalnej masie własnej 18 t. Kabina zapewnia odpowiednie własności aerodynamiczne także dla aerodynamicznej ciężarówki. Nie ma tu potrzeby montażu deflektora ściany grodziowej, pojawił się za to spojler dachowy. W przeciwieństwie do wielu niewłaściwie ukształtowanych, pudełkowatych kabin, aerodynamiczna ciężarówka ma krawędzie o promieniu 80 mm po bokach i 200 mm przy ścianie grodziowej. Ich wyprofilowanie zapewnia skuteczny przepływ powietrza.

Dalsze pomiary i jazdy próbne klientów

Jesienią zostaną przeprowadzone dalsze pomiary zużycia paliwa i jazdy próbne Actrosem z aerodynamiczną naczepą oraz aerodynamiczną ciężarówką. W kolejnym etapie wybrani klienci będą testować zestaw złożony z Actrosa i aerodynamicznej naczepy podczas codziennych operacji transportowych.

Przy odpowiednim popycie uruchomienie produkcji aerodynamicznej naczepy i aerodynamicznej ciężarówki może nastąpić stosunkowo szybko. Niewykluczone, że aerodynamiczna ciężarówka zostanie zmodernizowana w celu stworzenia zestawu z aerodynamiczną naczepą.

(pk)

 

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

placek, 18 lipca 2023, 12:42 0 0

bezsensowana bzagranina
współczynnik niższy o 18% czyli o ile ? i niższy od współczynnika oporu powietrza drzewa ? jak tak to jakiego brzozy ? świerku ?
Scania też się chwaliła innowacyjną skrzynią biegów która odpompowywała olej, i dzięki temu ,,zmniejszyli straty energii o 50%" .... jak ktoś wie cokolwiek na ten temat, to ma świadomość, że sprawność skrzyni przy przełożeniu bezpośrednim ( wałek główny spięty z sprzęgłowym) wynosi 98%. Także odpompowując olej ,,zwiększyli sprawność o 1%" ale sensacja ogromna.
Piszmy artykuły rzeczowo ( może nie koniecznie naukowo), dorzućmy link z badań, testów. Podniesie to bardzo atrakcyjność takiego artykułu, chciałbym się dowiedzieć więcej ale tutaj nie dowiemy się nic :)

Odpowiedz