Volvo Trucks opracowało Układ Ostrzegający o Niebezpieczeństwie Kolizji, wyposażony w funkcję Hamowanie Awaryjne – zaawansowany technicznie system hamowania awaryjnego z funkcją wczesnego ostrzegania o niebezpieczeństwie zderzenia. Układ ma zapobiegać poważnym wypadkom powodowanym przez nieuwagę kierowcy.
Zderzenia polegające na uderzeniu jednego pojazdu w tył drugiego stanowią duży odsetek wypadków drogowych. Aby poprawić tę statystykę, Volvo Trucks opracowało Układ Ostrzegający o Niebezpieczeństwie Kolizji z funkcją Hamowanie Awaryjne – zaawansowany technicznie system hamowania awaryjnego, który także ostrzega o niebezpieczeństwie zderzenia. Układ wspomaga pracę kierowcy i jest dostępny w nowej serii FH. Dzięki niemu można uniknąć lub złagodzić skutki większości kolizji przebiegających według opisanego wyżej scenariusza.
"Na początku postawiliśmy pytanie: co tak naprawdę jest przyczyną? Odpowiedź brzmi: nieuwaga. Gdyby kierowca nieprzerwanie obserwował drogę, nie potrzebowałby systemów, takich jak ten" – mówi Carl Johan Almqvist, dyrektor ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego i produktów w Volvo Trucks.
Nowy układ zawiera radar sprzężony z kamerą, identyfikujący i monitorujący pojazdy znajdujące się z przodu. Zaprojektowano go tak, by rozpoznawał pojazdy zarówno nieruchome, jak i poruszające się, oraz by zapobiegał zderzeniu z ruchomym obiektem przy prędkości względnej wynoszącej do 70 km/h. Gdy układ wykryje pojazd, w który samochód ciężarowy uderzy, o ile będzie nadal poruszał się z aktualną prędkością, na przednią szybę samochodu ciężarowego jest rzutowane czerwone światło ostrzegawcze, które ma na celu skierowanie uwagi kierowcy na drogę.
"Nie chcemy wyręczać kierowców, ponieważ sądzimy, że to właśnie oni są w stanie reagować w najwłaściwszy sposób, np. poprzez bezpieczne ominięcie lub wyprzedzenie pojazdu poprzedzającego" – mówi Almqvist.
Niemniej jednak, jeżeli systemy samochodu ciężarowego nie wykryją żadnej reakcji kierowcy, takiej jak ruch kierownicą, czy hamowanie, układ aktywuje sygnalizację świetlną błyskową i sygnały dźwiękowe. Jeżeli kierowca nadal nie reaguje, układ uruchamia hamulce w celu łagodnego zmniejszenia prędkości. Jeżeli i to nie wystarczy, aktywowana jest funkcja hamowania awaryjnego, co oznacza, że układ za pomocą wszelkich dostępnych środków dąży do całkowitego wyhamowania samochodu ciężarowego – do zatrzymania
Najpóźniej do listopada 2015 r. systemy hamowania awaryjnego staną się elementem obowiązkowego wyposażenia nowych samochodów ciężarowych w Europie.
(pk)
Komentarze