Scania dostarczy 3 000 silników zgodnych z normą emisji spalin Tier i4, które będą zamontowane w lotniskowych holownikach TaxiBot. Jednostki zostały wybrane ze względu na ich zwartą, modułową konstrukcję, która pozwala je łatwo przystosować do przyszłych norm emisji spalin.
Samolotowe „pchacze” będą oferowane w dwóch wersjach: wąskiej do obsługi samolotów Airbus A320 i szerokiej dla Airbusów A380. Oba warianty będą napędzane silnikami Scania. Do napędzania mniejszych TaxiBot Narrow Body posłużą dwie 9-litrowe jednostki o mocy 294 kW każda, zaś szersze TaxiBot Wide Body będą wykorzystywały dwa 16-litrowe diesle V8 o mocy 566 kW każdy.
Holowniki TaxiBot będą używane do przeciągania samolotów pomiędzy stanowiskami odprawy podróżnych, a pasem startowym. Dzięki temu silniki samolotowe będę uruchamiane dopiero na kilka minut przed startem. Pozwoli to ograniczyć hałas, emisję spalin oraz zużycie paliwa.
Projekt TaxiBot zrodził się jako joint venture pomiędzy firmą Israel Aerospace Industries (IAI) oraz Airbusem. Według przewidywań, do roku 2022 fabryka TDL powinna otrzymać 1500 zamówień na tego typu holowniki. Holowniki TaxiBot zostały zaprojektowane przez IAI. Produkcja odbywa się w zakładach TDL we Francji, wyspecjalizowanych w wytwarzaniu sprzętu lotniskowego do obsługi naziemnej. Próby holowników przeprowadzono w Niemczech, na Boeingach 747 należących do linii Lufthansa oraz na Airbusach we Francji. Obecnie TaxiBot Narrow Body przechodzi intensywne testy na lotnisku Chateauroux we Francji, gdzie holuje samoloty Airbus A320.
Komentarze