NovoCiti VOLT to pierwszy 8-metrowy autobus w gamie Isuzu

29 listopada 2022, 9:20

Japońska marka Isuzu zaprezentowała na targach Transexpo nowy elektryczny model autobusu miejskiego. Isuzu NovoCiti VOLT jest pierwszym autobusem elektrycznym o długości 8 metrów sygnowanym logo tej marki. Dowiedzieliśmy się nieco więcej na jego temat.

Autobus NovoCiti VOLT jest pierwszym autobusem Isuzu wyprodukowanym w wersji 8-mio metrowej w historii marki. Stylistycznie to bardzo ciekawie zaprojektowany pojazd, o ile można tak powiedzieć o bryle nadwozia przypominającej kształtem kostkę brukową. Ma on jednak kilka smaczków i przetłoczeń, które mogą się spodobać entuzjastom tego rodzaju środków transportu. W Polsce autoryzowanym importerem autobusów tej marki jest VBI Group.

NovoCiti VOLT to ponad jedenastotonowy autobus napędzany przez silnik elektryczny TM4 Sumo MD o mocy 255 kW z 2355 Nm momentu obrotowego. Jest to prawie najmocniejsza odmiana silnika Sumo MD z gamy TM4. Jednostki kanadyjskiego producenta są dość popularnym wyborem wśród producentów autobusów elektrycznych. Jako ciekawostkę podam, że możemy je znaleźć np. w polskim autobusie elektrycznym Pilea lub chociażby najnowszym wodorowym Autosanie.

Samonośne nadwozie autobusu NovoCiti VOLT postawiono na pneumatycznym zawieszeniu z systemem przyklęku (ELS). Pneumatyczny jest również układ hamulcowy z systemem rekuperacji (odzyskiwania energii z hamowania), do którego sprzęgnięto elektroniczne systemy bezpieczeństwa w tym ABS, ASR i EBS. Elektryczne Isuzu mierzące niespełna 8 metrów długości, 2,46 metra szerokości oraz 3,25 m wysokości może pomieścić maksymalnie 52 pasażerów. W konfiguracji standardowej znajduje się 21 miejsc siedzących + 4 składane fotele i 26 stojących. Opcjonalnie zamiast 4 składanych foteli można wydzielić miejsce na wózek inwalidzki lub zmienić konfigurację na 19 miejsc siedzących i 33 stojące lub 19 siedzących, 4 składane i 29 stojących.

Isuzu NovoCiti VOLT z niezbyt sprecyzowanym zasięgiem

Inaczej niż w przypadku autobusu Pilea, w autobusie Isuzu zestaw akumulatorów jest umieszczony na dachu pojazdu, co znacząco podnosi środek ciężkości. Do wyboru są dwa warianty pojemności baterii litowo-jonowych – 211 i 269 kWh, które oferują zasięgi odpowiednio do 300 oraz do 350 kilometrów, przy czym jest to zasięg podany w sytuacji, w której nie korzysta się z klimatyzacji.

Producent podaje, że przy włączonej klimatyzacji zasięg spada o około 100 kilometrów, co jest bardzo dużą wartością, bo powoduje de facto obcięcie o 1/3 możliwego do przejechania dystansu. Tak drastycznemu zmniejszeniu potencjalnego zasięgu mogą nie zaradzić panele słoneczne, które są dostępne jako opcjonalne wyposażenie.

Na zespół baterii producent oferuje 8-letnią gwarancję. Ładowanie akumulatorów ładowarką w trybie AC (22 kW) zajmuje do 11 godzin. Czas ładowania ładowarką DC (150 kW) skróci się do 2,5 godziny.

Co sądzicie o propozycji Isuzu? Piszcie w komentarzach.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!