Tor Poznań będzie gospodarzem 4. rundy wyścigów ciężarówek Goodyear FIA European Truck Racing Championship, zaplanowanej na weekend 24-25 czerwca 2023 r. Polski obiekt dołączy do listy torów wyścigowych obok węgierskiego Hungaroring, niemieckiego Nürburgring i francuskiego Le Mans. Tor Poznań to jedyny nowy punkt dodany do przyszłorocznego kalendarza mistrzostw.
Polscy kibice będą mogli zobaczyć pojedynki najlepszych kierowców wyścigowych, prowadzących ponad 5-tonowe ciężarówki o mocy 1500 koni mechanicznych, zdolne rozwijać prędkość do 160 km/h, z podobnym przyspieszeniem jak sportowe samochody o wysokich osiągach. Podczas walki o najlepszą pozycję w każdym zakręcie, ciężarówki jadą zaledwie kilka centymetrów od siebie, dlatego wyścigi Goodyear FIA ETRC są uznawane za jedną z najbardziej widowiskowych serii mistrzostw odbywających się na Starym Kontynencie.
– Jesteśmy podekscytowani poszerzeniem kalendarza mistrzostw o nową rundę w Poznaniu, która jest planowana na czerwiec. Nie możemy doczekać się emocjonujących wyścigów na tym torze, który może być sporym wyzwaniem dla naszych kierowców. Kalendarz zmagań na 2023 rok stanowi naprawdę mocną kombinację ciągłości akcji i wyzwań dla naszych zespołów – powiedział Rolf Werner, dyrektor zarządzający ETRA.
Obok rywalizacji na Torze Poznań, w kalendarzu Goodyear FIA ETRC znajdą się wyścigi na znanych także z Formuły 1 obiektach, które od lat goszczą uczestników i miłośników największych wyścigowych „potworów”. Są to m.in. Hungaroring, Nürburgring i Le Mans.
Kalendarz Goodyear FIA European Truck Racing Championship 2023:
- 20-21 maja – Misano (ITA)
- 3-4 czerwca – Hungaroring (HUN)
- 10-11 czerwca – Slovakia Ring (SVK)
- 24-25 czerwca – Poznań (POL)
- 15-16 lipca – Nürburgring (GER)
- 26-27 sierpnia – Most (CZE)
- 9-10 września – Zolder (BEL)
- 23-24 września – Le Mans (FRA)
- 30 września-1 października – Jarama (ESP)
– Polska jest ważnym ośrodkiem europejskiego transportu ciężarówek, a biorąc pod uwagę ścisły związek między tą branżą a sportem w ramach FIA ETRC, jest to rozsądny i odpowiedni krok w rozwoju mistrzostw – powiedział Marek Nawarecki, Dyrektor Działu Samochodów Sportowych i Turystycznych FIA.
Ciężarowe opony Goodyear przeznaczone do wyścigów
Wszyscy uczestnicy mistrzostw będą ścigać się wyłącznie na oponach Goodyear, które są zbudowane na podobnej osnowie co opony do codziennej jazdy, natomiast bieżnik i mieszanka gumowa zostały w nich zmodyfikowane, aby zapewnić przyczepność na mokrych i suchych nawierzchniach oraz pomóc w rozpraszaniu ciepła wytwarzanego przez ważące ponad 5 ton ciężarówki.
– Cieszymy się, że będziemy mogli przybliżyć tę dość wyjątkową dyscyplinę wyścigową polskim fanom motorsportu, a przy okazji także zademonstrować osiągi naszych opon. Ciężarówki przyspieszają jak samochody sportowe, mają silniki o dużej mocy i hamulce, które niekiedy dosłownie rozgrzewają się do czerwoności, dlatego właściwie dobrana strategia oraz niezawodne opony mają tutaj kluczowe znaczenie – wyjaśniła Beata Chądzyńska, Group Communications Manager w Goodyear EEN.
Mistrzostwa Goodyear FIA ETRC są ukierunkowane na nowe technologie oraz rywalizację w zgodzie z zasadami zrównoważonego rozwoju. W ubiegłym roku to właśnie wyścigi ciężarówek były pierwszą kategorią FIA, która przeszła na biopaliwo w 100% pozyskiwane z surowców odnawialnych. Od przyszłego roku regulamin będzie dopuszczać do rywalizacji także ciężarówki o napędzie alternatywnym (elektrycznym oraz hybrydowym).
Nominacja Toru Poznań do kalendarza Goodyear FIA European Truck Racing Championship 2023 została oficjalnie zatwierdzona przez Światową Radę Sportów Motorowych FIA podczas spotkania w Bolonii we Włoszech, w ramach dorocznego zgromadzenia ogólnego FIA.
Wyścigi pojazdów ciężarowych, czyli czego Goodyear poszukuje na torze?
Spektakularny sezon wyścigów samochodów ciężarowych FIA ETRC kolejny rok z rzędu umożliwił Goodyearowi testowanie na torze nowych technologii, które znajdą zastosowanie nie tylko w kolejnych oponach dla pojazdów wyścigowych, ale też w tych przeznaczonych dla flot transportowych na zwykłe drogi. Doświadczenia na torze płynące z rozpędzania ponad 5-tonowych pojazdów do prędkości 160 km/h, pozwalają wydobywać z opon maksymalną wydajność i trwałość, co daje impuls do tworzenia w Goodyear kolejnych innowacyjnych produktów.
Zakończony w październiku sezon Goodyear FIA European Truck Racing Championship 2022 składał się z ośmiu rund i okazał się wyjątkowy pod względem zgromadzonej widowni: aż 100 000 kibiców wypełniło w lipcu tor Nürburgring w Niemczech, a ekscytujące wyścigi we francuskim Le Mans obejrzało 70 000 widzów. Do wyścigu stanęło 24 kierowców reprezentujących cztery zespoły producentów pojazdów. Po swój czwarty tytuł w rywalizacji Goodyear FIA ETRC sięgnął Norbert Kiss, jeden z najlepszych węgierskich kierowców wyścigowych w historii, z dużym dorobkiem na torze – w FIA ETRC uznawany za najszybszego kierowcy swojego pokolenia. Z kolei Puchar Promotora Goodyear FIA ETRC trafił w ręce młodego francuskiego kierowcy Teo Calvet, uznawanego za wschodzącą gwiazdę wyścigów pojazdów ciężarowych, który przez cały sezon konsekwentnie pracował nad osiągnięciem tego upragnionego trofeum.
Komentarze