Ranking sprzedaży pojazdów ciężarowych i autobusów w 2022 roku

9 stycznia 2023, 13:42

Trzeba to jasno powiedzieć – 2022 to nie był łatwy rok dla producentów pojazdów użytkowych. Do wyzwań w postaci walki ze skutkami pandemii doszły jeszcze inne czynniki wpływające na rynek sprzedażowy – w tym ten największy, czyli wojna na Ukrainie. Niemniej pomimo tych przeciwności rynek ciężarowy w liczbach wygląda lepiej niż w roku poprzedzającym.

Ciężarówki FIA Mercedes
Zdjęcie ilustracyjne, źródło: mat. własne

Problem zakłócenia dostaw podzespołów lub materiałów potrzebnych do produkcji po pandemii nadal z nami pozostał, choć już nie ma tak dużego wpływu na poziom produkcji, jak jeszcze rok wcześniej. Niemniej przez sytuację geopolityczną w Europie, rynek pojazdów ciężarowych wciąż pozostaje niestabilny. Wydarzenia z tego roku wpłynęły na zmianę kierunku dostaw poszczególnych komponentów. Konieczność dywersyfikowania źródeł była konieczna dla producentów, by pozostać w grze. Pomimo zachwiania światowych gospodarek, rynek pojazdów ciężarowych wyglądał na zdrowy, biorąc pod uwagę ostatnie wydarzenia.

Drugi najlepszy grudzień w historii

Czas niebotycznych wzrostów postpandemicznych miał miejsce w 2021 r. Niemniej także rok 2022 miał bardzo mocne zamknięcie, tym samym grudzień 2022 roku stał się drugim najlepszym grudniem w kontekście sprzedaży pojazdów ciężarowych w historii pomiarów.

W grudniu 2022 roku zarejestrowano 3 555 pojazdów użytkowych o DMC pow. 3,5t, co stanowi spadek o -6,9% w stosunku do roku poprzedniego (3 818 szt.), z czego 3 421 stanowiły pojazdy ciężarowe. Reszta to autobusy w liczbie 134 sztuk. W grudniu rynek pojazdów ciężarowych zmalał o 7%, natomiast autobusów o 5%, porównując to z danymi z 2021 roku.

Pojazdy ciężarowe nie urosły we wszystkich podkategoriach, ale niektóre zdołały się obronić. Segment podwozi wzrósł o 7,1% osiągając 971 sprzedanych sztuk r./r., w skład których wchodziły podwozia samochodów ciężarowych (wzrost o 4,1%, 733 sztuki) oraz pojazdów specjalnych (wzrost o 17%, 248 szt.). Wśród ciągników siodłowych, które stanowią przeważającą część rynku (71%) popyt zmniejszył się o 11,6% (-321 szt.).

Sprzedaż nowych ciężarówek i autobusów w 2022 roku

W 2022 roku zarejestrowano 36 061 nowych pojazdów użytkowych o DMC pow. 3,5t, co stanowi wzrost sprzedaży o 5,9% w stosunku do roku 2021, w którym sprzedaż wyniosła łącznie 34 040 sztuk pojazdów ciężarowych i autobusów. Procentowo największą sprzedaż odnotowano w segmencie pojazdów specjalnych, który zaliczył wzrost o 18,5% (1 338 szt.), co może mieć związek z większym zapotrzebowaniem na tego typu pojazdy przez wojnę na Ukrainie. Pojazdy ciężarowe to drugi segment z najwyższym wzrostem (o 10,7%, 7 379 szt.), ostatnie są ciągniki siodłowe z wynikiem 5,2% wzrostu r./r (26 188 szt.). Te trzy podkategorie składają się razem na wynik samochodów ciężarowych o 6,8% wyższy niż w roku 2021 (łącznie 34 905 szt.).

Kolejny rok z rzędu spadek odnotował sektor transportu osobowego, który najwidoczniej ma problemy, by podnieść się po pandemii. Autobusy znów sprzedawały się gorzej niż w poprzedzającym roku. W tym segmencie odnotowano spadek o 14,7% (1 156 zarejestrowanych sztuk) względem roku 2021, w którym sprzedano 1 356 pojazdów tego typu. Jest to wynik gorszy również od pandemicznego roku 2020, w którym sprzedano 1 485 autobusów. Przypomnijmy, że to 2020 był uważany za fatalny rok, w którym sprzedaż spadła o 40% względem 2019 roku. Nie możemy jeszcze mówić o zapaści rynku, ale z pewnością takie liczby nie napawają optymizmem.

Pierwsze rejestracje nowych pojazdów użytkowych o DMC pow. 3,5t
      2022         2021 % zmiana r/r
Samochody ciężarowe – razem      34 905       32 684        6,8%
samochody ciężarowe o DMC>3,5t       7 379         6 665        10,7%
samochody specjalne o DMC>3,5t       1 338         1 129        18,5%
ciągniki siodłowe       26 188       24 890        5,2%
AUTOBUSY       1 156        1 356        -14,7%
RAZEM POJAZDY UŻYTKOWE      36 061        34 040         5,9%

Ranking sprzedaży pojazdów ciężarowych w Polsce

Długie oczekiwanie na pozyskanie niektórych komponentów do produkcji nie spowolniło rynku tak drastycznie, jak mogłoby się wydawać. Tym samym w 2022 roku zarejestrowano 34 905 pojazdów ciężarowych o DMC pow. 3,5t. (wzrost o 6,8%), z czego 26 188 sztuk to ciągniki siodłowe (wzrost o 5,2%).

Wśród samochodów najcięższych, o DMC przekraczającym 16 t., które stanowią ponad 92% rynku samochodów ciężarowych (utrzymany wynik z poprzedniego roku), na pierwszym miejscu ponownie znalazła się marka DAF. Na pozostałych stopniach podium nastąpiła zamiana. Marka Mercedes-Benz wskoczyła na drugie miejsce, względem Volvo Trucks, które spadło na trzecią lokatę.

MAN obronił czwartą lokatę sprzed roku, podobnie jak Scania, która pozostała na piątym miejscu w rankingu marek pod względem sprzedaży ciężarówek z DMC powyżej 16t. Pozostałe marki również utrzymały swoje pozycje sprzed roku. Tym samym na szóstym miejscu uplasowała się marka Renault, na siódmym IVECO. Stawkę zamyka Ford Trucks, który rokrocznie notuje stabilne wzrosty, zbliżając się stopniowo do tzw. “wielkiej siódemki”.

Ranking producentów pod względem liczby sprzedanych pojazdów ciężarowych o DMC pow. 16 t. w 2022 roku:

  1. DAF 7 194 sztuk (spadek sprzedaży o 2%, 22% udziału w segmencie)
  2. MERCEDES-BENZ 6 594 sztuk (wzrost sprzedaży o 32%, 21% udziału w segmencie)
  3. VOLVO 6 236 sztuk (wzrost sprzedaży o 13%, 19% udziału w segmencie)
  4. MAN 4 384 sztuk (spadek sprzedaży o 5%, 14% udziału w segmencie)
  5. SCANIA 4 182 sztuk (spadek sprzedaży o 9%, 13% udziału w segmencie)
  6. RENAULT 1973 sztuk (wzrost sprzedaży o 25,5%, 6,13% udziału w segmencie)
  7. IVECO 906 sztuk (spadek sprzedaży o 12,2%, 2,82% udziału w segmencie)
  8. FORD TRUCKS 662 sztuk (wzrost sprzedaży o 57,6%, 2% udziału w segmencie)

Ogólny ranking sprzedaży pojazdów ciężarowych pow. 3,5t

W 2022 roku na liczbę 34 905 nowych pojazdów ciężarowych z DMC pow. 3,5t w największym stopniu złożyło się pierwszych pięciu producentów, którzy mają ponad 84% udziału w rynku (2% mniej niż w roku ubiegłym).

Marka DAF pozostała na czele stawki z liczbą 7 332 sztuk. Drugie miejsce przypadło marce Mercedes-Benz, który mógł się pochwalić równym wynikiem 7 000 sztuk. Trzecie miejsce zajęło Volvo z liczbą 6 262 sztuk. Tuż za podium uplasował się MAN, który wydał klientom 4 716 pojazdów. Pierwszą piątkę zamyka Scania z wynikiem 4 182 sztuk.

  1. DAF 7 332 szt. (spadek sprzedaży o -1,8%)
  2. MERCEDES-BENZ 7 000 szt. (+28,6%)
  3. VOLVO 6 262 szt. (+12,7%)
  4. MAN 4 716 szt. (-8,3%)
  5. SCANIA 4 182 szt. (-8,6%)
Ogólny ranking rejestracji pojazdów ciężarowych pow. 3,5t
Pozycja Marka 2022 2021 Zmiana % r/r
Liczba szt. Udział % w rynku Liczba szt. Udział % w rynku
1 DAF 7 332 21,01% 7 459 22,82% -1,7%
2 MERCEDES-BENZ 7 000 20,05% 5 443 16,65% 28,6%
3 VOLVO 6 262 17,94% 5 558 17,01% 12,7%
4 MAN 4 716 13,51% 5 143 15,7% -8,3%
5 SCANIA 4 186 11,98% 4 575 14,0% -8,6%
6 IVECO 2 346 6,72% 2 137 6,5% 9,7%
7 RENAULT 2 071 5,93% 1 653 5,1% 25,3%
8 FORD TRUCKS 662 1,89% 420 1,39% 187,7%
RAZEM 34 571 99,03% 32 390 99,19% 6.73%
Pozostałe 334 0,97% 294 0,81% 13,6%
OGÓŁEM 34 905 100,00% 32 684 100,00% 6,8%

Import używanych pojazdów użytkowych w 2022 roku

Zestawienie importowanych pojazdów używanych w 2022 roku okazało się niejako odbiciem lustrzanym segmentu nowych rejestracji – wszystkie segmenty odnotowały spadek oprócz autobusów. Pojazdy używane z sektora użytkowego mocno straciły w 2022 roku. W grudniu w grupie o DMC pow. 3,5t sprowadzanych do Polski z zagranicy zarejestrowano 2 410 sztuk (16,5% spadku). W ostatnim miesiącu 2022 roku sprowadzono 2 068 pojazdów ciężarowych (-20% r./r.) i 342 autobusy (+13,3%).

W całym 2022 roku sprowadzono 29 454 sztuk używanych pojazdów użytkowych, co stanowi spadek o 17,5% względem ubiegłego roku (o -6 205 sztuk). W wyżej wymienionej liczbie znajduje się równo 26 000 pojazdów ciężarowych (spadek o 21%) i 3 454 autobusy (wzrost o 25,6%). Wszystkich sprowadzonych używanych pojazdów użytkowych, o DMC pow. 3,5t, było o 18,3% mniej niż nowych.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!