O czym debatowano na konferencji dla służb kontrolnych z całej Europy?

19 czerwca 2023, 10:38

130 uczestników, w tym 43 przedstawicieli służb kontrolnych i ministerstw, a także reprezentanci organów państwowych z 24 krajów Europy. Wszyscy zgromadzili się na konferencji dedykowanej służbom kontrolnym. Spotkanie pt. Mobility Package and Posting Drivers zorganizowane przez Grupę Inelo z najważniejszymi przedstawicielami transportu drogowego – Stowarzyszenia CORTE i Komisji Europejskiej odbyło się pod koniec maja. W czasie konferencji prelegenci rozmawiali o najważniejszych zagadnieniach dotyczących prawa transportowego oraz kwestie przepisów związanych z pakietem mobilności i delegowaniem kierowców.

konferencja

– Bez wątpienia takie inicjatywy mają niebagatelne znaczenie dla branży, ponieważ pomagają przewoźnikom sprostać wymaganiom związanym z prowadzeniem działalności transportowej na arenie międzynarodowej, a także wyznaczają kierunek w jednoznacznej interpretacji przepisów prawa przewozowego i ich praktycznego zastosowania – podsumowuje wydarzenie Piotr Żółty z Grupy Inelo.

W konferencji udział wzięli eksperci Grupy Inelo w składzie: Piotr Żółty, International Business Development Director, Małgorzata Pander – International Development Expert, Michał Franczyk – Enforcement Authorities and Export Sales Manager, a także Bartłomiej Zgudziak – Deputy Chief Expert for Analyzes and Settlements Inelo. Na scenie towarzyszył im reprezentant Dyrekcji Generalnej Komisji Europejskiej ds. Mobilności i Transportu – Romain Durand, a także Rémy Russotto, prezes CORTE.

Celem tegorocznej edycji konferencji było omówienie przepisów dotyczących pakietu mobilności oraz ich interpretacji przez organy kontrolne. Tematyka wydarzenia skoncentrowała się głównie na kwestiach związanych z delegowaniem kierowców i koniecznością wdrożenia nowych tachografów inteligentnych, które już niebawem będą obowiązywać przewoźników. Na konferencji poruszaliśmy również niezwykle istotne zagadnienia związane z technologią DSRC. To obszar, który szczególnie interesuje służby kontrolne, ponieważ wybieranie konkretnych pojazdów do dalszej kontroli na podstawie zdalnego odczytu danych z tachografu znacząco usprawnia pracę inspektorów. Dla nas jako Grupy jest to równie ważny temat, ponieważ od ponad 2 lat dostarczamy służbom kontrolnym w wielu krajach Europy rozwiązania Tachoscan Control DSRC – dodaje Piotr Żółty.

Jednym z ważniejszych obszarów poruszonych w czasie debaty był aktualny status wdrożenia dyrektywy o delegowaniu pracowników 2020/1057 i systemu IMI. Jak podaje Komisja Europejska, wiele krajów jest jeszcze na etapie dostosowywania się do tych zmian pakietu mobilności, a wobec dwóch (Portugalii i Holandii) aktualnie toczy się postępowanie sądowe w Trybunale Sprawiedliwości UE w związku z brakiem wdrożenia niezbędnych zmian w przepisach krajowych o delegowaniu kierowców w transporcie drogowym.

Delegowanie kierowców to temat, który nadal wzbudza wiele wątpliwości i generuje pytania wśród firm transportowych i służb kontrolnych. Z tego względu delegowaniu kierowców poświęciliśmy znaczną część konferencji, szczególnie, że wiele krajów stoi przed wyzwaniem wdrożenia nowych przepisów. Na podstawie doświadczenia Grupy Inelo pokazaliśmy inspektorom, w jaki sposób podchodzimy do rozliczania czasu pracy kierowców, jakie obowiązki mają polskie firmy transportowe, wykonujące przewozy międzynarodowe i co muszą zrobić, gdy chcą zgłosić kierowcę delegowanego. Przedstawiliśmy przykłady firm transportowych, które korzystają z naszego programu 4Trans, a dzięki temu automatycznie rozliczają płacę zagraniczną. Tym samym oszczędzają oni czas i mają aktualne informacje o zmieniających się stawkach w poszczególnych krajach, a także mogą zadbać o poprawność wyliczenia wynagrodzeń kierowców – mówi Bartłomiej Zgudziak z Grupy Inelo.

Romain Durand reprezentujący Dyrekcję Generalną Komisji Europejskiej ds. Mobilności i Transportu (DG MOVE) szczegółowo omówił, jakie rodzaje transportu podlegają lub nie podlegają pod delegowanie kierowców, a Rémy Russotto (CORTE) przedstawił etapy kontroli drogowych w zakresie delegowania pracowników. Romain Durand omówił również zagadnienia dotyczące nowych smart tachografów, które będą wprowadzone zgodnie z harmonogramem – 21 sierpnia 2023 roku. Wyjaśnił też, na jakie zmiany muszą przygotować się przewoźnicy, jakie są nowe funkcje inteligentnych tachografów, a także podkreślił zalety ich wdrożenia.

Z kolei Michał Franczyk z Grupy Inelo poruszył kwestie związane ze zdalnym odczytem danych za pomocą technologii DSRC, która umożliwia pobieranie najważniejszych parametrów ze smart tachografów bez konieczności zatrzymywania pojazdów.

Doświadczenie Grupy Inelo w zakresie rozwoju technologii DSRC utwierdza nas w przekonaniu, że służby kontrolne bardzo chętnie korzystają z możliwości, które daje im zdalne sczytywania danych z tachografów inteligentnych. Aktualnie w nasz moduł Tachoscan Control DSRC wyposażyły się 47 inspekcje z 12 krajów Europy. A co to dla nich oznacza? Już w niecałą sekundę ci inspektorzy mogą pobrać 19 parametrów RTM, udostępnionych przez smart tachografy z przejeżdżającego pojazdu. Dzięki temu niezwykle szybko otrzymują wskazówki o potencjalnej manipulacji danego pojazdu i mogą zatrzymać go do szczegółowej kontroli i pobrania wszystkich danych z tachografu, by potwierdzić lub wykluczyć to, czy doszło do naruszenia. Warto zaznaczyć, że już od sierpnia bieżącego roku katalog parametrów zostanie rozszerzony o 6 kolejnych, gdy wejdą na rynek smart tachografy II generacji, a tym samym służby kontrolne będą mogły zorientować się w sytuacji, czy dany kierowca nie przekroczył czasu jazdy: ciągłego, dziennego, tygodniowego lub nawet dwutygodniowego, a to zdecydowanie może podnieść bezpieczeństwo na drodze – komentuje Franczyk.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!