Silniki przemysłowe Scania spełniają normy emisji spalin Stage IV i Tier 4 Final. Zastosowanie jedynie technik EGR i SCR, bez filtra cząstek stałych, powoduje, że warunki zabudowy silników nie ulegają żadnej zmianie.
Silniki przemysłowe
Opracowane przez Scania układy sterowania i redukcji emisji zanieczyszczeń zapewniają korzystne połączenie osiągów i oszczędnej eksploatacji. Dostępne są także wersje jednostek napędowych zgodne ze wszystkimi pozostałymi poziomami emisji spalin, w tym Stage II i IIIA.
Silniki Scania są opracowywane w Scania Technical Centre w Södertälje, w Szwecji, gdzie prowadzi się badania układów sterowania i oczyszczania spalin. Silniki przemysłowe są rozwijane równocześnie z silnikami samochodowymi, przez co spełniają normy emisji spalin, które wejdą w życie dopiero za kilka lat. Na przykład, silniki klasy Stage IIIB/Tier 4i były gotowe już w 2009 r. Udoskonalony proces spalania oznacza, że Scania zapewnia zgodność z rygorystycznymi normami emisji spalin Stage IV i Tier 4 (Final), które zaczną obowiązywać z początkiem 2014 r., bez konieczności stosowania filtra cząstek stałych.
Każdy z trzech nowych typoszeregów silników ma te same wymiary instalacyjne, bez względu na poziom emisji spalin. Warunki zabudowy silników pozostają bez zmian, co stanowi znaczne ułatwienie dla producentów oryginalnego wyposażenia (OEM), oferujących swoje produkty na rynku globalnym.
Poziom emisji spalin | Stage IV (2014) Tier 4f (2014) | Stage IIIB (2011) Tier 4i (2011) | Stage II Stage IIIA |
Technika redukcji emisji | EGR + SCR | SCR | – |
Silniki 9-litrowe | 202–294 kW | 202–294 kW | 202–294 kW |
Silniki 13-litrowe | 257–405 kW | 257–405 kW | 257–368 kW |
Silniki 16-litrowe | 404–566 kW | 405–515 kW | 405–515 kW |
Ważnymi cechami silników do zastosowań przemysłowych są niezawodność, duży moment obrotowy przy niskich prędkościach obrotowych, małe zużycie paliwa i szybkie reakcje silnika.
Zalety systemu modułowego
System modułowy Scania został wdrożony w całej gamie silników. Rezultatem jest znaczne ułatwienie obsługi technicznej, napraw i dostaw części, wynikające z identycznych cech konstrukcyjnych cylindrów we wszystkich silnikach, takich jak np. odrębne głowice cylindrów, wymienne tuleje cylindrowe i wiele części ruchomych. Jeżeli ktoś zna choćby jeden silnik Scania, zna je wszystkie, bez względu, czy jest to jednostka rzędowa 9- lub 13-litrowa, czy też 16-litrowa V8.
Scania EGR i SCR
Technika recyrkulacji spalin (EGR) polega na kierowaniu niewielkiej części spalin do kolektora dolotowego i mieszaniu ich z powietrzem w celu obniżenia stężenia tlenu. Rezultatem jest spadek temperatury spalania, a tym samym emisji cząstek stałych i NOx. NOx to ogólne oznaczenie wszystkich jedno- i dwuwartościowych tlenków azotu (NO i NO2), które są produktami spalania w silniku.
Głównym zadaniem układu SCR jest dalsze zmniejszanie emisji NOx. Technika SCR polega na wtrysku wodnego roztworu mocznika (znanego jako AdBlue lub DEF – Diesel Exhaust Fluid), do układu wydechowego. Zużycie AdBlue na poziomie 5% zużycia paliwa zapewnia zgodność stężenia NOx w spalinach z wymaganiami norm Stage IV i Tier 4f.
Komentarze