Volvo FMX zadebiutowało na targach Bauma 2013

, 17 kwietnia 2013, 9:26

Na odbywającej się w Monachium wystawie Bauma 2013, miała miejsce premiera nowego Volvo FMX – specjalistycznego samochodu ciężarowego do zastosowań w transporcie budowlanym. Na ekspozycji umieszczono siedem egzemplarzy nowego modelu.

Premiera Volvo FMX

Premiera Volvo FMX Bauma 2013Odwiedzający wystawę Bauma 2013, których przewidywaną liczbę szacuje się na 570 000, na ekspozycji mogli obejrzeć siedem nowych Volvo FMX. Wprowadzenie nowego modelu na rynek ma na celu wzmocnienie pozycji Volvo Trucks w segmencie ciężkiego transportu budowlanego, zdobytej w 2010 r., kiedy to na ówczesnej wystawie Bauma pokazano pierwszą generację FMX.

Najważniejszą innowacją FMX jest opatentowany Aktywny Układ Kierowniczy Volvo. Posiada on elektronicznie sterowany silnik elektryczny sprzężony z wałem kierownicy. Silnik ten, współdziałający z hydraulicznym układem wspomagania układu kierowniczego, jest kontrolowany przez elektroniczną jednostkę sterującą z częstością kilku tysięcy razy na sekundę. Przy małej prędkości jazdy silnik elektryczny zastępuje mięśnie kierowcy.

Nowe tylne zawieszenie pneumatyczne

Nowe zawieszenie pneumatyczne zostało opracowane specjalnie z myślą o zastosowaniach budowlanych. Zawieszenie posiada funkcję automatycznego utrzymywania poziomu jazdy oraz prześwit o wartości 300 mm. Zawieszenie jest dostępne w pojazdach o konfiguracji osi 4×2, 6×4 i 8×4. Dzięki zamontowaniu stabilizatora pośrodku osi zespolonej, pojazd zachowuje pełną stabilność. Jednocześnie żadne elementy zawieszenia nie wystają poza opony ostatniej osi.

W celu zmniejszenia promienia zawracania i zredukowania zużycia opon, ofertę poszerzono o konfigurację 8×4 z potrójną osią zespoloną Tridem, zawierającą hydraulicznie sterowaną skrętną oś wleczoną. Dodatkowo, oś wleczoną można podnosić, by zwiększyć przyczepność kół napędowych do podłoża w trudnych warunkach jazdy.

Przekładnia I-Shift

Volvo FMXSkrzynia biegów I-Shift umożliwia sprawne manewrowanie z małą prędkością i obecnie może być stosowana także w połączeniu z przednią osią napędową. Inna nową cechą I-Shift jest wydłużony okres między wymianami oleju (450 000 km). Układ napędu na przednią oś przeprojektowano pod kątem zapewnienia lepszych własności trakcyjnych w terenie i większej wytrzymałości. Przednia oś napędowa została przesunięta o 100 mm do przodu, do pozycji identycznej, jak w przypadku przedniej osi nienapędowej. Drążek poprzeczny został przeniesiony na pozycję, w której jest mniej narażony na uszkodzenie. Konsekwencją skrócenia przedniego zwisu jest większy kąt natarcia.

Przednia oś napędowa jest dostępna w pojazdach o następujących konfiguracjach osi: ciągnik siodłowy i podwozie samochodu ciężarowego 4×4 i 6×6 oraz podwozie samochodu ciężarowego 8×6.

Silniki Volvo FMX

Nabywcy nowego Volvo FMX będą mogli wybrać spośród 11- i 13-litrowych jednostek napędowych spełniających normę emisji spalin Euro 6. Silnik D13 jest dostępny w wersjach o mocy od 380 do 540 KM, zaś D11 – w wersjach o mocy od 330 do 450 KM. Na rynkach pozaeuropejskich będą dostępne jednostki napędowe zgodnie z normami Euro 3, Euro 4 i Euro 5.

W celu spełnienia wymagań Euro 6, silniki zostały wyposażone w niechłodzony układ recyrkulacji spalin EGR. Jego zadaniem jest optymalizacja temperatury spalin i zawartości NOx, wymagana skutecznego działania układu oczyszczania spalin. Filtr cząstek stałych regeneruje się automatycznie podczas jazdy. Volvo Trucks opatentowało również serwisową metodę czyszczenia filtra.

Produkcja nowego Volvo FMX z przeznaczeniem na rynek europejski rozpocznie się we wrześniu 2013 r.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!