System EETS – czy wejdzie w życie?

, 18 kwietnia 2013, 13:33

EETS (European Electronic Toll Service) to ogólnoeuropejski system poboru opłat drogowych. Zakłada możliwość naliczania myta ze wszystkich krajów Europy przy użyciu jednego urządzenia pokładowego. Jego szybkie uruchomienie jest jednym z priorytetów Komisji Europejskiej w obszarze transportu.

EETS przyszłością branży TSL?

E-mytoEETS obejmie jednym systemem opłat wszystkie kluczowe szlaki komunikacyjne. Korzyści tego rozwiązania to m.in. ograniczenie uciążliwych  formalności dla przewoźników, oszczędność czasu dla kierowcy oraz swoboda podróżowania z jednym urządzeniem w pojeździe. System pomoże rozładować zatory na drogach oraz obniży koszty dzierżawy urządzeń pokładowych. Po licznych testach technologii wiadomo już, że budowa takiego systemu nie stanowi problemu. Na obsługę nowej formy opłat gotowi są też operatorzy kart paliwowych.

Przeszkodę stanowi brak porozumienia pomiędzy krajami członkowskimi Unii odnośnie do wizji funkcjonowania systemu. Brakuje ram prawnych, które są konieczne, aby umożliwić rejestrację czy składanie reklamacji. Nadal nie wiadomo też, jak finansować całe przedsięwzięcie.

Od strony technicznej wyzwanie stanowi integracja dwóch technologii w jednym urządzeniu: GPS (satelitarnej) oraz DSRC (mikrofalowej). Jest to konieczne, aby system EETS objął zasięgiem całą Europę.

Rozwiązanie działające zgodne z tym założeniem już wkrótce uruchomi Francja: równolegle do mikrofalowego systemu TIS PL zacznie tu działać system hybrydowy Ecotaxe (GPS+DSRC). Aby móc wygodnie rozliczać opłaty w obu tych technologiach, konieczne było zaprojektowanie jednego urządzenia pokładowego, które czytać będzie zarówno sygnały satelitarne, jak i mikrofalowe. Przykładem takiego produktu jest DKV Box autorstwa operatora kart paliwowych DKV, który płynnie rejestruje opłaty na obu częstotliwościach.

DKVUE planuje wprowadzić system EETS w pierwszej kolejności w: Niemczech, Francji, Hiszpanii, Austrii, Włoszech, Dani oraz w Polsce. Wynika to z pełnej gotowości do współpracy na poziomie regionalnym pośród tychże właśnie państw. Zdobyte doświadczenie pozwoli na wdrożenie systemu w pozostałych częściach Europy. Planowo nastąpić ma to w latach 2014-2016.

Jednym z głównych partnerów budowy systemu EETS będą koncerny paliwowe oraz operatorzy kart paliwowych. To oni, już w latach 90-tych, przygotowali podłoże do wdrożenia EETS. Wprowadzili międzynarodowe karty paliwowe, które służą dziś do regulowania opłat drogowych w wielu krajach Europy. Dzięki temu przewoźnik otrzymuje jedną fakturę za wszystkie koszty poniesione w trasie: myto, paliwo czy usługi serwisowe. Co ciekawe, w przypadku operatorów kart niezależnych, opłaty drogowe stanowią dziś jeden z dwóch podstawowych elementów oferty, równorzędny do tankowania paliwa.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

188.47.67.*, 25 kwietnia 2013, 14:28 0 0

wreszcie kasztan niebendzie miał problemów z odczytaniem nr vin i nr rej. samochodu

Odpowiedz