Największy w Polsce producent zabudów na podwozia ciężarowe powyżej 12 t DMC, czyli firma KH-KIPPER z Kajetanowa przygotowała podsumowanie swojej działalności w 2023 r. Pomimo niepewnej sytuacji geopolitycznej, gospodarczej i rosnących cen, firma nie odczuła znaczących spadków produkcji.
Dywersyfikacja łańcuchów dostaw i ukierunkowanie na szukanie nowych rynków zbytu pozwoli go zamknąć na poziomie około 2000 sztuk, czyli podobnym jak w roku ubiegłym. Rynek charakteryzuje niepewność, co sprawia, że wiele firm czeka na dalszy ciąg wydarzeń i zwleka z decyzjami zakupowymi ograniczając wydatki. Poprawie natomiast uległa dostępność i terminowość dostaw podwozi do zabudowy, produkcja których była ograniczona w ostatnich latach w wyniku zakłóceń w dostawach komponentów elektronicznych.
Minimalizacja emisyjności CO2
Ogólnoświatowy trend zmierzający do redukcji emisji CO2 sprawia, że na europejskie drogi wyjeżdża coraz więcej ciężarówek zeroemisyjnych. KH-KIPPER wyposażyła w zabudowy kolejne kilka podwozi elektrycznych do Norwegii, ale w tym roku również do Łotwy. Samochody przeznaczone są w głównej mierze do transportu materiałów budowlanych w obszarze miejskich aglomeracji. Wywrotki z silnikami zasilanymi CNG trafiły także do kilku firm w Polsce zajmujących się transportem i utylizacją odpadów oraz przedsiębiorstw wodociągowo-kanalizacyjnych. Również kopalnie poszukują wydajnych rozwiązań pomagających eliminować straty i ograniczać negatywny wpływ ich działalności na środowisko. W porównaniu z konwencjonalnym wozidłem technologicznym, wywrotki kopalniane są dużo lżejsze i przewożą dwa razy więcej ładunku niż ich masa własna. Z tego powodu nadal chętnie wybierane były zabudowy W1MV zaprojektowane do właśnie tego typu prac. Charakteryzują się one dłuższym czasem sprawności, żywotnością pojazdu i znacznie lepszą ogólną ekonomiką eksploatacji.
Aktywizacja eksportu do Afryki i Azji
W 2023 roku kontynuowano dostawy do Afryki i Azji, gdzie wywrotki made in Poland są chętnie wybierane. W Północno-Zachodniej Afryce już budują lokalną infrastrukturę drogową, które ma pozytywnie wpłynąć na rozwój gospodarczy regionu. Nigeria, Czad, Sudan, Kongo, Senegal, Mauretania, Maroko czy Egipt to tylko jedne z takich krajów. KH-KIPPER zrealizował także dużą dostawę wywrotek do Azji południowo-wschodniej. Jeden z największych na Filipinach dostawców energii zamówił kilkadziesiąt zabudów do transportu w lokalnej kopalni.
Wywrotki rolnicze i komunalne
Pomimo, że największym popytem cieszą się zabudowy budowlane i kopalniane KH-KIPPER, coraz więcej klientów było zainteresowanych rozwiązaniami do sektora komunalnego i rolniczego. W odpowiedzi producent wypuściło na rynek udoskonaloną zabudowę W3A przeznaczone do transportu zbóż. Zabudowa na podwoziu jest oferowana w zestawie z analogiczną przyczepą, co umożliwia przewożenie maksymalnej ilości ładunku. Jeszcze przed rozpoczęciem sezonu 2023/2024 do kilku polskich przedsiębiorstw zajmujących się utrzymaniem dróg i autostrad trafiły lekkie zabudowy W3F oraz W3A, które stanowią nośnik do posypywarek i dodatkowo wyposażone zostały w pługi odśnieżne. Z kolei zakłady usług komunalnych zamawiały zabudowy W3F z nadstawkami ze stalowej siatki, które posłużą im do zbiórki odpadów objętościowych, np. liści, gałęzi, trawy lub selektywnej zbiórki odpadów.
Optymalizacja procesu produkcyjnego
KH-KIPPER wdraża nowe rozwiązania mające na celu usprawnienie procesów produkcyjnych. Optymalizacja produkcji jest konieczna, aby firma pozostawała konkurencyjna na globalnym rynku i mogła zaspokajać zmieniające się potrzeby klientów na różnych rynkach. W 2023 roku poczyniono wiele inwestycji w nowe maszyny i wyposażenie – zakupiono m. in. maszynę do kształtowania krawędzi detali. Zakup kolejnych paneli instalacji fotowoltaicznej pozwala na zwiększenie efektywności energetycznej przedsiębiorstwa oraz większe uniezależnienie się od rosnących cen energii.
KH-KIPPER wprowadził także szereg zmian w konstrukcje swoich zabudów, a w najbliższym czasie chce udoskonalić pod tym kątem zabudowę kopalnianą W1MV. Zmiany w konstrukcji skrzyni zwiększą bezpieczeństwo, a mniejsza masa własna pozytywnie wpłynie na ładowność pojazdu. W odpowiedzi na niesłabnące zainteresowanie producent będzie również nadal ulepszał inne obecnie produkowane zabudowy. Nowe rozwiązania planowane w zabudowach trójstronnych poprawią ich funkcjonalność.
Komentarze