Nowe otwarcie Axxès na polskim rynku – wywiad z Country Managerem firmy

10 stycznia 2024, 9:07

W minionym roku francuska firma Axxès, oferująca rozwiązania w zakresie opłat drogowych dla pojazdów ciężarowych, otworzyła swoje biura w Niemczech i w Polsce. Decyzja ta przyczyniła się do podniesienia standardów obsługi klientów w naszej części Europy. Co konkretnie się zmieniło? Między innymi o tym rozmawialiśmy z Patrykiem Krajewskim, Country Managerem Axxès na rynki Europy Środkowej.

Witold Hańczka: Axxès nie jest nową firmą na polskim rynku, jednak obecnie możemy mówić o czymś na kształt „nowego otwarcia” lub „rynkowej ofensywy”. Na czym polega nowa strategia firmy?

Patryk Krajewski: Nasze urządzenia i technologie wspomagają polskie firmy transportowe już od wielu lat, jednakże zdecydowaliśmy się, na powiedzmy „nowe otwarcie”, które przejawia się w uruchomieniu spółki córki w Polsce, której zadaniem jest obsługa partnerów dystrybucyjnych w krajach Europy Środkowo-Wschodniej.

Co tak naprawdę umożliwia istnienie polskiego oddziału firmy oferującej rozwiązania w zakresie opłat drogowych? Czy daje to przewagę nad konkurencją?

Otwarcie naszego oddziału, to wyjście naprzeciw potrzebom naszych partnerów i element naszej długofalowej strategii. Chcemy być bliżej naszych partnerów, wspomagając ich w różnych aspektach, sprzedażowych, produktowych czy operacyjnych w lokalnym języku. Pozwoli nam to na skrócenie procesów wsparcia i pozwoli na zwiększenie zaufania, a przede wszystkim rozwój partnerskiego modelu biznesowego.

Jakie urządzenia obecnie oferuje Axxès na polskich i międzynarodowych drogach i czym wyróżniają się one na tle rynku?

Wszystkie urządzenia obecne na rynku, same w sobie, są bardzo zbliżone i chodzi przede wszystkim o to, aby umożliwiły pobieranie opłat drogowych w różnych krajach europejskich, gdzie jest to możliwe oraz, aby były niezawodne i eliminowały ryzyko nałożenia mandatów, czy powstawania innych dodatkowych kosztów. Takie też są nasze urządzenia. To co nas wyróżnia to dodatkowe funkcjonalności takie jak Fleet Manager, Data Connect czy możliwości opłacania parkingów. Mamy świadomość, że same urządzenia i platformy z danymi to nie wszystko, za nimi stoją ludzie, czyli zespół wspierający partnerów i ich klientów.

Czy polskie firmy transportowe często mają problemy z dokonywaniem płatności drogowych? Czy przeprowadzaliście badania na temat np. kar otrzymywanych przez polskich przewoźników za granicą?

Polskie firmy specjalizują się w transporcie międzynarodowym, mamy ponad 30% udział w tym rynku w Europie, a co za tym idzie, opłaty drogowe nie są dla nich tematem tabu, podobnie niestety, jak i mandaty. Przeprowadzaliśmy badania niezawodności urządzeń i otrzymaliśmy również potwierdzenia o bardzo wysokiej jakości przesyłanych danych i spełnianych KPI w licznych sieciach europejskich.

Opłaty drogowe to niejedyny zakres Waszej działalności. Jakie jeszcze usługi oferuje Axxès?

Dokładnie tak, jak wspomniałem przed chwilą, opłaty drogowe to niewątpliwie nie wszystkie usługi, z których może skorzystać nasz klient. Mamy do dyspozycji Fleet Managera, czyli rozwiązanie telematyczne, mające ułatwić zarządzanie flotą oraz urządzeniami pokładowymi. Udostępniamy usługę Data connect, która pozwala nam na połączenie z wieloma platformami do śledzenia łańcucha dostaw jak np. Shippeo, a co jest wymagane przez wielu kontrahentów. Sieć parkingów dla aut ciężarowych w Europie, za które płatności odbywają się automatycznie z wykorzystaniem naszego OBU, a także nowość w naszej ofercie, czyli przejazdy przez tunele alpejskie Fréjus oraz Mont Blanc.

W ostatnim czasie głośnym echem odbiła się zapowiedź dużej podwyżki opłat drogowych w Niemczech. Czy jest to przypadek jednostkowy czy raczej tendencja oraz jaka jest rola firm, takich jak Wasza w zakresie wsparcia firm transportowych, borykających się z coraz większymi kosztami działalności?

Podniesienie opłat w Niemczech nie jest zdarzeniem jednostkowym i należy się spodziewać kolejnych podwyżek w innych krajach. Już wiemy, że kolejna będzie Austria, choć tam podwyżki nie będą tak drastyczne. To nad czym my pracujemy i w czym oferujemy swoją pomoc, to optymalizacja kosztów, aby unikać przepłacania za myto. Przy pomocy Fleet Managera oraz rozbudowanego systemu raportów, które są w stanie wyłapać nieprawidłowości, można unikać na przykład TLPC we Francji, czyli naliczenia najwyższego możliwego kosztu przejazdu. Dzieje się tak, kiedy bramka nie odnotuje wjazdu pojazdu, ale wyjazd z odcinka płatnego zostanie zarejestrowany. Operator danej sieci, nie weryfikuje, które bramki były właściwe i jaki powinien być koszt, a nalicza opłatę najwyższą, za najdłuższą możliwą podróż, co przekłada się na dodatkowe koszty przewoźnika. My wyłapujemy tego typu nieprawidłowości i pomagamy klientom w ich reklamacji.

Systemy opłat drogowych w poszczególnych krajach, nawet w ramach wspólnoty europejskiej są zróżnicowane. Czy Państwa zdaniem dobrym rozwiązaniem byłoby ujednolicenie systemu opłat? A może spowodowałoby to więcej szkód niż pożytku?

To bardzo ciekawe pytanie, ponieważ właśnie dyrektywa dotycząca EETS, miała być swego rodzaju ujednoliceniem, które pozwoliłoby na podróżowanie po Europie, korzystając z jednego urządzenia i rozliczając się za pośrednictwem jednego podmiotu. W rzeczywistości Komisja Europejska, pozostawiła pewnego rodzaju dowolność poszczególnym krajom, odnośnie wyboru technologii, przez co w różnych krajach, mamy do czynienia z różnymi rozwiązaniami. Z jednej strony ujednolicenie, pozwoliłoby na liczne ułatwienia, z drugiej strony wymusiłoby na wszystkich krajach dodatkowe nakłady inwestycyjne na dostosowanie technologii. Musimy pamiętać, że są kraje, które zaczynały pobierać opłaty drogowe w sposób elektroniczny kilkanaście lat temu oraz takie, które dopiero co wdrażają takie rozwiązania. Obawiam się, że jeśli nastąpiłoby odgórne ujednolicenie, to wszyscy byśmy musieli dodatkowo ponieść jego koszty.

Jakie plany na nowy rok 2024 ma polski oddział firmy Axxès – względem naszego kraju, jak i pozostałych rynków CEE, za które odpowiada?

Będziemy skupiać się na dalszym, szeroko pojętym rozwoju i zwiększaniu udziału na rynkach Europy Środkowo-Wschodniej, ale również planujemy włączenie nowych sieci i produktów. Już za kilka miesięcy dodamy możliwość pobierania opłat drogowych w Czechach. W kolejnych okresach wprowadzimy jeszcze kilka nowych produktów i rozwiązań, na które czekają nasi klienci.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!